محمود مولایی: به فاصله 2 هفته مانده به پایان لیگ یازدهم، پرسپولیس در وضعیت بغرنج و پیچیده‌ای قرار گرفته که ممکن است با پایان یافتن لیگ، این تیم به لیگ دسته اول کشور سقوط کند.

فوتبال - تیم پرسپولیس

اگر پرسپولیس 2 مسابقه آخر خود مقابل راه‌آهن و فولاد را با شکست پشت سربگذارد و شهرداری تبریز بتواند 6 امتیاز هفته‌های پایانی را به دست بیاورد، مردان مصطفی دنیزلی با لیگ برتر خداحافظی خواهند کرد. دنیزلی که سابقه مربیگری در پرسپولیس را دارد، هیچ‌گاه چنین شرایطی را در لیگ ایران تجربه نکرده است؛ چه در پرسپولیس و چه در پاس تهران. گرچه احتمال سقوط پرسپولیس بسیار اندک به‌نظر می‌رسد ولی با در نظر گرفتن نتایج 2 هفته گذشته این تیم نگرانی‌های مرد ترک‌تبار بیشتر می‌شود. او که با امیدهای بسیاری در اواسط فصل مربیگری پرسپولیس را پذیرفت، حالا در این تیم روزهای سختی را می‌گذراند. پرسپولیس بعد از شکست 4 بر 2 مقابل سایپا، 4 گل نیز از تراکتورسازی دریافت کرد تا به رده یازدهم جدول سقوط کند.

ناکام در جذب بازیکن

مصطفی دنیزلی در نیم فصل لیگ، هنگامی که مربیگری پرسپولیس را پذیرفت، این تیم شانس کمی برای قهرمانی داشت. به همین دلیل، دنیزلی وعده قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر را نداد و به حضور پرقدرت این تیم در لیگ قهرمانان آسیا اشاره کرد؛ اتفاقی که افتاده و پرسپولیس در لیگ قهرمانان نتایج قابل قبولی به دست آورده ولی دنیزلی امیدوار بود بتواند با پرسپولیس سهمیه سال آینده لیگ قهرمانان را هم به دست بیاورد. با حضور دنیزلی پرسپولیس نمایش زیبایی در زمین ارائه داد و این وجه تمایز او با حمید استیلی را نشان داد. به خصوص اینکه این نمایش زیبا با پیروزی‌ همراه بود. پرسپولیس در نیم‌فصل دوم بعد از باخت به ملوان، مقابل شاهین بوشهر به برتری 4 بر یک دست یافت تا دنیزلی برای حریفان پرسپولیس خط و نشان بکشد. با این حال، پرسپولیس در هفته بیست‌ودوم 4 گل از نفت آبادان دریافت کرد تا دنیزلی بیشتر از هر زمان دیگری به نداشتن بازیکنان مناسب در این تیم پی ببرد؛ تیمی که حمید استیلی بسته بود و در نیم فصل دوم در اختیار دنیزلی قرار گرفته بود.

البته دنیزلی در بدو ورود به پرسپولیس تلاش کرد بازیکنانی را به خدمت بگیرد. او امیدوار بود که محمدرضا خلعتبری را جذب کند ولی این انتقال هیچ‌گاه صورت نگرفت. با حضور مهدوی‌کیا در پرسپولیس ابتدا موافق نبود ولی او به این تیم بازگشت و با جذب ایمون زاید، مهاجم لیبیایی، آنها دوبازیکن تعویضی و طلایی در دربی برگشت بودند. پرسپولیس که 2سال در حسرت پیروزی مقابل استقلال مانده بود، با تعویض مهدوی‌کیا و به‌خصوص زاید بازی باخته را در 10 دقیقه پایانی با 3 گل زاید به پیروزی تبدیل کرد؛ موضوعی که باعث آشتی هواداران پرسپولیس که در دوران حمید استیلی کمتر در ورزشگاه حاضر می‌شدند با این تیم شد. این تیم علاوه بر آن رکورد پیروزی‌های استقلال با مربیگری پرویز مظلومی را شکست و پرسپولیس با بازیکنان جدید و دنیزلی خیلی زود ناکامی‌های نیم فصل نخست را فراموش کرد.

موفقیت در دربی

موفقیت پرسپولیس در دربی در شرایطی رخ داد که شیث رضایی و محمد نصرتی، 2 مدافع محروم پرسپولیس بودند و درون دروازه، دنیزلی با مشکل یک دروازه‌بان مطمئن مواجه بود. دنیزلی البته سعی کرد علیرضا حقیقی را در پرسپولیس حفظ کند ولی حقیقی راهی لیگ روسیه شد.

به همین دلیل، سرمربی پرسپولیس‌حسین‌هوشیار را به خدمت گرفت. جالب اینکه او با حضور محمدمحمدی در پرسپولیس مخالفت کرد و معمارزاده و هوشیار را برای نیم‌فصل دوم در نظر گرفت. اما با حضور دنیزلی هم اشتباهات معمارزاده پایان نیافت و هوشیار، دروازه‌بان سابق شهرداری یاسوج نیز یک دروازه‌بان معمولی برای این تیم به حساب می‌آید. اشتباهات این دو دروازه‌بان خیلی زود به پاشنه‌آشیل این تیم تبدیل شد. چنان‌که بعد از اشتباهات عجیب معمارزاده در مسابقه با تراکتورسازی، محمد رویانیان در اظهارنظری به طعنه گفت که اگر او درون دروازه قرار می‌گرفت، گل‌های کمتری دریافت می‌کرد. علاوه بر این، اشتباهات خط دفاع پرسپولیس در هفته‌های اخیر آمار عجیبی برای این تیم به جای گذاشته است. پرسپولیس در پایان هفته سی‌ودوم لیگ برتر با دریافت 49 گل یکی از بدترین خط دفاع‌های لیگ را دارد.

15 مسابقه 17 امتیاز

مصطفی دنیزلی در 15 مسابقه لیگ برتر که روی نیمکت پرسپولیس نشسته، 6 بار شکست خورده، 4 بار پیروز شده و 5 بار مساوی کرده است. در واقع دنیزلی تنها 17 امتیاز برای پرسپولیس کسب کرده و به همین دلیل است که برای فصل آینده حاضر نیست خیلی از بازیکنان این تیم را در اختیار داشته باشد. او فهرستی از بازیکنانی تهیه کرده که فصل بعد باید این تیم را ترک کنند. گفته می‌شود نام‌هایی چون میثاق معمارزاده، حسین هوشیار، وحید هاشمیان، ابراهیم شکوری، حسین بادامکی، سامان آقازمانی، مجتبی شیری و... در این فهرست دیده می‌شوند. ظاهرا وجود چنین لیستی باعث کم‌کاری برخی از بازیکنان پرسپولیس شده است. طوری که باخت‌های اخیر به این موضوع نسبت داده می‌شود و محمد رویانیان نیز در این رابطه گفته است: «متأسفانه این موضوع در تیم وجود دارد و اشتباه هم هست. اگر یک مسئول تا آخرین لحظه‌ای که در سمت خود است، مسئولیتش را به درستی انجام دهد، به او می‌گویند فردی باوجدان است. همچنین اگر یک نگهبان به هوای اینکه نگهبان بعدی باید سر پست بیاید، کار خود را رها کند، خیانت کرده است. اصلا فرض را بر این می‌گذاریم که نگهبان دوم را ربوده‌اند، ممکن است نگهبانی که پستش را ترک می‌کند، امنیت یک مملکت را زیر سؤال برده باشد. همینطور برای یک خلبان، اگر بداند که تا آخر امروز مسئولیتش تمام می‌شود و در آخرین ساعات امشب باید یک هواپیما را به مقصد برساند، آیا درست است که بگوید مسئولیتم در حال تمام شدن است و من این مسافران را نمی‌برم؟ اینجا هم همین است. مگر می‌شود بازیکنی که فکر می‌کند ممکن است فصل بعد در تیمش نباشد، وجدان خود را کنار بگذارد و برای تیمش تلاش نکند. این یک بی‌انصافی بزرگ است. من باورم نمی‌شود که فردی این طور باشد‌ که وجدان و شرافت خود را بفروشد».

مسئله علی کریمی

علاوه بر اینها، مصطفی دنیزلی در هفته‌های اخیر با مشکل دیگری هم روبه‌رو شده است. دنیزلی که در بدو حضورش در این تیم اجازه دخالت به نفراتی چون علی پروین را نداد و بدین شکل اقتدار خود را نشان داد، حالا با علی کریمی به مشکل برخورده است. کریمی که پیش‌تر نسبت به برگزاری اردوی امارات به دنیزلی اعتراض کرده بود، این روزها نسبت به نحوه بازی پرسپولیس انتقادهایی را وارد می‌کند. او ایرادهایی به مربیگری دنیزلی دارد و اختلاف میان او و سرمربی پرسپولیس باعث شد که دنیزلی برای بازی با تراکتورسازی این بازیکن را کنار بگذارد. کریمی که در این هفته‌ها می‌توانست به دنیزلی کمک کند، سبب به‌وجود آمدن حاشیه‌هایی شده که به سود پرسپولیس نمی‌تواند باشد. گفته می‌شود دنیزلی درباره علی کریمی هم دچار تردید شده است؛ اینکه او را برای فصل آینده در این تیم نگه دارد یا نه. البته قبل از اینکه دنیزلی تصمیم خود را نسبت به این مسئله نهایی کند، 2 مسابقه سخت در لیگ برتر دارد؛ بازی با راه‌آهن در تهران و بازی با فولاد در خوزستان. حالا این پرسش مطرح می‌شود که پرسپولیس این دو هفته پایانی لیگ برتر را چگونه پشت سر خواهد گذاشت؟

کد خبر 168370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز