«پیشنهاد از سوی هیات رئیسه سازمان لیگ برتر مطرح می‌شود و بعد تحویل هیات رئیسه فدراسیون داده می‌شود تا در مورد آن نظر نهایی را بدهند. بنابراین، ما تا‌کنون پیشنهادی درخصوص منع بازیکنان خارجی در لیگ دوازدهم ارائه نداده‌ایم و اصلا چنین قصدی هم نداریم.»

روز گذشته خبر احتمال جلوگیری از حضور برخی بازیکنان خارجی لیگ برتر در فصل آینده در شرایطی منتشر شد که اسامی بازیکنانی چون فونیکه‌سی و جانواریو نیز در آن دیده می‌شد. در خبر آمده بود که بازیکنان خارجی(دفاع، هافبک و مهاجم) تنها درصورتی می‌توانند در لیگ برتر فوتبال ایران حضور داشته باشند که شرایط لازم را داشته باشند.

داشتن رزومه قابل‌قبول مهم‌ترین شرط سازمان لیگ عنوان شده بود. غلامرضا بهروان، سرپرست سازمان لیگ برتر اما با تکذیب این خبر با بیان مطلب بالا به همشهری می‌گوید: «همانطور که گفتم چنین خبری در فدراسیون فوتبال نیست و دلیلی ندارد که ما بخواهیم بقیه بازیکنان خارجی را هم از حضور در لیگ برتر منع کنیم، اما دروازه‌بان‌های خارجی همچنان نمی‌توانند در لیگ برتر حضور داشته باشند.»

البته قانون منع حضور دروازه‌بان‌های خارجی در لیگ برتر در فصل جدید در لیگ دسته اول کشور نیز اجرا خواهد شد. بهروان اضافه می‌کند: «از آنجایی که لیگ برتر و لیگ یک با هم ادغام شده‌اند و قوانین لیگ برتر نیز در لیگ یک اجرا می‌شود، اجرای قانون منع حضور دروازه‌بان خارجی در لیگ برتر مشمول لیگ یک هم می‌شود.» محمد رویانیان، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس با اعلام اینکه تصویب این قانون به ما شوک وارد کرده است، می‌گوید:

«ما مخالف این قانون هستیم چون هم به ضرر باشگاه‌ها تمام شده و هم به افزایش بی‌رویه قرارداد مالی دروازه‌بان‌ها منجر خواهد شد؛ ضمن اینکه قانون یادشده فضای رقابتی بین دروازه‌بان‌ها را از بین برده و دروازه‌بان‌های ایرانی را برای رقابت بی‌انگیزه می‌کند. مطمئن باشید ما لغو این قانون را از راه‌های مختلف به‌ویژه از طریق وزیر ورزش و جوانان پیگیری می‌کنیم تا حقی از باشگاه پرسپولیس در این خصوص ضایع نشود».

علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل باشگاه استقلال نیز عنوان می‌کند: «دقت کنید وقتی دروازه‌بان‌های خوب خارجی مانند آرمناک پطروسیان در لیگ ایران بازی می‌کرد دروازه‌بان‌های داخلی ما چقدر انگیزه برای پیشرفت و رقابت با آنها داشتند و در حال حاضر این انگیزه برای پیشرفت چقدر است؟»

کاهش تیم‌های لیگ برتر

فشار کنفدراسیون فوتبال آسیا بر حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها در شرایطی روزبه‌روز بیشتر می‌شود که نایب رئیس فدراسیون فوتبال از احتمال 10 تیمی شدن لیگ برتر در فصل 92-91 خبر می‌دهد. هادی آیت‌اللهی در این رابطه می‌گوید: «فدراسیون تحت هیچ شرایطی از اجرای قوانین بین‌المللی در جهت خودکفا کردن باشگاه‌ها و حرفه‌ای شدن آنها کوتاه نمی‌آید. AFC هم با ما رودربایستی ندارد و دیدید که سهمیه ایران را در لیگ قهرمانان کم کرد. برای این مسئله باید فکر اساسی شود و بالاخره از جایی شروع کرد.

ما می‌خواهیم کانال‌های درآمدزایی باشگاه‌ها را کاملا شفاف و ضابطه‌مند کرده و بستری ایجاد کنیم که بخش خصوصی تمایل به سرمایه‌گذاری در باشگاه‌های فوتبال را داشته باشد. مقررات AFC را تمام و کمال در قبال باشگاه‌های ایرانی لحاظ می‌کنیم و حتی اگر مجبور شویم لیگ را با 10 تیم یا کمتر برگزار می‌کنیم و از عنوان حرفه‌ای به آماتور تغییر ماهیت دهیم، قانون را اجرایی می‌کنیم.

همانطور که گفتم باید کار را از جایی شروع کرد و جدی‌تر گرفت تا مشکلات حل شود.» او ادامه می‌دهد: «باشگاه‌های پرطرفداری چون پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی با این همه حمایت‌های مردمی فقط در عنوان حرفه‌ای هستند و در واقع از یک باشگاه آماتور هم آماتورترند. از چنین باشگاه‌هایی باید شروع کرد تا به‌دنبال آنها باشگاه‌های دیگر هم از وضعیت فعلی رها شوند. این کار از محورهای اصلی برنامه فدراسیون در سال 91 است.»

سرپرست سازمان لیگ نیز با گفته‌های آیت‌اللهی موافق است و او نیز از احتمال 10 تیمی شدن لیگ دوازدهم خبر می‌دهد. بهروان در این رابطه می‌گوید: «ما از AFC پیروی می‌کنیم و اگر باشگاهی حرفه‌ای نشود، ما ناچار هستیم که آن تیم را از لیگ برتر کنار بگذاریم. در شرایط فعلی هم باشگاه‌ها باید تلاش زیادی برای حرفه‌ای شدن انجام دهند و اگر نتوانند در این راه موفق شوند، کاری از دست ما ساخته نیست.»

کد خبر 169193
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز