همشهری‌آنلاین: روزنامه فرانسوی لیبراسیون نوشت نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه و نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور برای پیروزی در انتخابات به هر حربه ای متوسل می‌شود.

sarkozy hollande

به نوشته این روزنامه، نیکلا سارکوزی به درستی نمی‌داند از کدام موضوع ممنوعه نباید حرف بزند. وی تاکید کرده است مایل است با طرفداران مارین لوپن رهبر جبهه تندرو ملی گفتگو کند.

سارکوزی که به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راه یافته است گفت رای راستگرایان افراطی قابل سرزنش نیست و عقاید و دیدگاه‌های مارین لوپن نیز با جمهوری سازگار است.

سارکوزی تلاش می کند رای راستگرایان افراطی فرانسه را به دست آورد. وی گفت رای راستگرایان افراطی قابل تقبیح نیست و مارین لوپن حق دارد خود را نامزد کند.

سارکوزی افزود: ما نمی‌توانیم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مانند دور نخست تبلیغ کنیم. ما باید علت رای مردم به جبهه ملی را درک کنیم. باید به اندازه کافی تعهداتی اتخاذ شود تا رای دهندگان به جبهه ملی بدانند پیام آنها دریافت شده است و مطمئن باشند تعهداتی که برای تامین درخواست های آنها گرفته می شود اجرا خواهد شد.

سارکوزی با ابراز تعجب از انتقادات کسانی که از او به خاطر صحبت کردن با رای دهندگان جبهه ملی ایراد می گیرند، این سوال را مطرح کرد که آیا ما حق نداریم با رای دهندگان جبهه ملی صحبت کنیم.
نزدیک به هجده درصد رای دهندگان فرانسوی در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری به مارین لوپن رای دادند که سارکوزی برای آنکه در دوم انتخابات پیروزی شود به رای آنها نیاز دارد.

فرانسوا اولاند، نامزد سوسیالیست‌ها نیز که روز یکشنبه در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بیشترین آرا را کسب کرد ، از این پس به توان خود برای کنار زدن نیکلا سارکوزی ، رئیس جمهور کنونی این کشور از قدرت اطمینان دارد ، هر چند آرای تاریخی که راستگراهای تندرو کسب کردند می تواند قاعده بازی را به هم بزند.

سارکوزی و اولاند در دور دوم انتخابات که در ششم مه آینده برگزار خواهد شد ، با هم به رقابت خواهند پرداخت. اولاند می تواند به آرای چپگراهای تندرو و حزب طرفداران محیط زیست تکیه کند ، در حالی که به نظر می رسد رئیس جمهور کنونی آرای کمتری را به دست آورد.

براساس نتایج نظرسنجی ها فرانسوا اولاند در دور دوم انتخابات ، احتمالا با کسب پنجاه و سه تا پنجاه و شش درصد آرا در برابر رئیس جمهور کنونی پیروز خواهد شد.

سارکوزی نیز که به پیروزی در دور دوم انتخابات اطمینان دارد ، پیشنهاد داد تا زمان برگزاری دور دوم ، سه مناظره با رقیبش درباره «مسائل اقتصادی و اجتماعی ، جامعه و مسائل بین المللی» صورت گیرد.

فرانسوا اولاند این پیشنهاد را رد و تاکید کرد که طبق روال آنچه در فرانسه مرسوم است ، تنها یک مناظره را می پذیرد.
لیبراسیون نوشت انتخاب مردم فرانسه کسی است که بتواند این کشور را از بحران های اقتصادی ، اجتماعی و اخلاقی نجات دهد و آینده ای روشن را برای آن رقم بزند و به اسطوره هایی که تنها در تاریخ و گذشته این کشور وجود دارد ، بسنده نکند.
آرایی که مارین لوپن در دور نخست به دست آورد ، بیشترین آرایی بود که خانواده سیاسی وی در انتخابات ریاست جمهوری به دست آورده است. این آرا ممکن است در نتیجه دور دوم انتخابات و نیز سیاست سال های اینده این کشور تاثیرگذار باشد.

با این حال، ژان ماری لوپن، پدر مارین لوپن با کسب بیش از هفده درصد آرا در سال دو هزار و دو توانست به دور دوم راه پیدا کند.
به گفته اطرافیان وی ، لوپن اول ماه مه ، پیش از دور دوم انتخابات ، موضع خود را اعلام می کند. نتایج نظرسنجی دو موسسه ایپسوس و هریس اینتراکتیو نشان می دهد بین چهل و چهار تا شصت و نه درصد از افرادی که به مارین لوپن رأی داده اند ، به نیکلا سارکوزی رأی خواهند داد و هفده تا هجده درصد نیز به اولاند رأی می دهند.

از لحاظ تاریخی، حزب راستگرای افراطی هرگز تاکنون از طرفداران خود نخواسته است که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به چه کسی رأی دهند.

هر چند که با توجه به نظرسنجی های صورت گرفته پیش از انتخابات ، ژان لوک ملانشون نتیجه ای ناامید کننده را به دست آورده بود ، اما می توان گفت نسبتا در این رقابت موفق بود. وی پس از اعلام نتایج ، فورا از طرفدارانش خواست در شکست دادن رئیس جمهور کنونی در دور دوم سهیم باشند.

فرانسوا بایرو، طرفدار حذف بدهی ها و صنعتی کردن مجدد فرانسه ، که در سال دو هزار و هفت هجده ممیز پنجاه و هفت صدم درصد ارا را به دست آورد خاطرنشان کرد برای تعیین موضع خود با دو نامزدی که به دور دوم راه یافتند گفتگو خواهد کرد.
پس از اولاند ، سارکوزی ، لوپن ، ملانشون و بایرو ، اِوا ژولی از حزب طرفداران محیط زیست که با کسب دو ممیز بیست و شش صدم درصد ارا در جایگاه ششم قرار گرفت ، اعلام کرد به منظور خارج کردن سارکوزی از قدرت ، از اولاند حمایت می کند.

از آنجا که حضور فرانسوی ها در دور نخست این انتخابات ، در بحبوحه بحران اقتصادی بیش از حد انتظار بود ، حزب راستگرای تندرو نتیجه ای چشمگیر به دست آورد.

میزان مشارکت مردم در این انتخابات که نسبتا بالا بود ، به هشتاد درصد رسید ، این در حالی است که این رقم در سال دو هزار و هفت ، هشتاد و سه ممیز هفتاد و هفت صدم درصد بود.
قرار است تا دو هفته آینده حدود چهل و چهار میلیون و پانصد هزار فرانسوی واجد شرایط رأی دادن ، کسی را انتخاب کنند که طی پنج سال آینده رئیس جمهور یکی از اقتصادهای اصلی و قدرت هسته ای جهان و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل خواهد شد.

فرانسوا اولاند پنجاه و هفت ساله که ماهها در نظرسنجی‌ها، در ردیف نخست قرار داشت، اعلام کرد پس از فرانسوا میتران نخستین رئیس جمهور از حزب چپ خواهد بود.

بحران اقتصادی منطقه یورو از طریق افزایش شدید کسری بودجه ، نرخ بالای بیکاری (بیش از ده درصد) ، سیاست حمایت از تولیدات داخلی در اروپا یا عدالت مالیاتی ، مبارزات انتخاباتی را تحت الشعاع قرار داد.

فرانسوا اولاند خط مشی خود را با توجه به این شرایط ترسیم کرد و اشتغال جوانان و رشد اقتصادی را اولویت های خود قرار داد.
این در حالی است که ژرار لونگه وزیر دفاع فرانسه معتقد است برای دور دوم انتخابات باید با قاطعیت پیش رفت و هیچگونه ضعفی نباید از خود نشان داد.

کد خبر 167823
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز