همشهری‌آنلاین: حسین علیزاده را می‌توان تنها موزیسینی نام نهاد که توفیق برگزاری تور کنسرت در ده شهر را در فاصله زمانی 17 اردیبهشت تا 9 تیر پیدا کرد تا یکی از فشرده‌ترین تورها در تاریخ موسیقی سنتی ایران رقم بخورد.

به گزارش همشهری‌آنلاین حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده و ردیف‌دان در نشستی که صبح دوشنبه، 4 اردیبهشت در تالار وحدت داشت ضمن اعلام خبر برگزاری کنسرت دو نوازی خود با پژمان حدادی گفت که کنسرتش که با عنوان «آن و آن» اجرا می‌شود، 17 اردیبهشت در اهواز شروع و سپس در شهرهای بهبهان، ‌بوشهر‌، تبریز، ‌ارومیه‌، ساری، ‌آمل، نیشابور، رودسر و سیاهکل ادامه و در نهایت در نهم تیرماه و با چند شب اجرا در تهران به پایان خواهد رسید.

علیزاده که قرار بود ابتدا این نشست را در خانه هنرمندان برگزار کند، سخنانش را با انتقاد از نحوه برخورد با او از سوی این نهاد هنری شروع کرد و گفت: وقتی نام یک مکانی را «خانه هنرمندان» می‌گذارند و بنده نیز جزء هیات موسس آن هستم، حداقل نباید با ما مادی برخورد شود. این موضوع تا حدی بعید و باورنکردنی است؛ البته در این دنیا همه چیز قابل باور می‌شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین برابر توضیحات مدیر مجموعه تور علیزاده خانه هنرمندان برای برگزاری این نشست تقاضای 500 هزار تومان پول کرده بود.

آهنگساز قطعه ترکمن سپس به بیان خاطرات خود از کنسرت در شهرستان‌ها در قبل از انقلاب پرداخت و گفت:برای بنده شانس بسیار بزرگی است، که به تمام نقاط ایران سفر کنم و اجراهای خود را به روی صحنه ببرم. این چیزی است که قبل از انقلاب هم سابقه‌ای نداشت و حداقل، کنسرت‌های ما به تهران و شیراز ختم می‌شد.

آن زمان در هیچ یک از شهرستان‌های دیگر اجرایی نداشتیم؛ حتی در اصفهان که شهر هنر نامیده می‌شود. دریغ از یک سالن کنسرت. اما اکنون من به این نتیجه رسیده‌ام، که ما در معمولی‌ترین شرایط، حتی در شهرستان‌های کوچک و با امکانات کم هم می‌توانیم کنسرت دهیم. یعنی حداقل برای شروع کافی است.

علیزاده افزود: در هر صورت نوع موسیقی که ما اجرا می‌کنیم، موسیقی سازی است و مانند موسیقی‌های دیگری که به نام خواننده سنگینی می‌کند و موسیقی را از شکل واقعی خارج می کند، به گونه‌ای که نوعی ساده پسندی را در جامعه رواج دهد، نیست.

این نوازنده پیشکسوت تصریح کرد: جا دارد برای موسیقی سازی اهمیت بیشتری قائل شویم؛ چرا که در شهرستان‌ها نیز شنونده‌های بسیار خوبی داریم و دوستی و عشق زیادی را به ما هدیه می‌دهند. باید بگویم از آنها مزد معنوی بسیاری می‌گیرم. این یکی از مسائل مهم هنرمندانی است، که موسیقی دغدغه اصلی‌شان است.

او به سخنرانی خود در دو روز گذشته در دانشگاه هنر کرج اشاره کرد و افزود: در آن جلسه حرف‌های بسیاری از سوی هنرجویان مطرح شد که وظیفه بنده است آنها را به گوش مسئولان برسانم. یکی از مسائلی که بسیار این دانشجویان را رنج می‌داد، حمایت نشدن و نبودن محلی برای اجرا است. این مسائل برای هنرمندان جوانی که شناخته شده نیستند، مشکلات زیادی را در پی دارد. بنده نیز به آنها قول داده‌ام، هرکاری از دستم بر می‌آید، انجام دهم.

حسین علیزاده

 

آهنگساز آلبوم شورانگیز که سال گذشته کنسرت دلشدگان را با صدای محمد معتمدی با ارکستر ملی در تالار وحدت به صحنه بود همچنین اعلام کرد: در شورای فنی‌ ارکستر ملی ایران نیز مطرح شده است که حداقل 10 دقیقه از هر اجرایی به اجرای آثار هنرجویان جوان اختصاص پیدا کند وباید بگویم با کمال میل سعی می‌کنم، هنرمندان جوان را در چنین برنامه‌هایی مطرح کنم.

این هنرمند خاطر نشان کرد: اعضای جامعه و مسئولان باید قدر این جوانان را بدانند و آنها را حمایت کنند. چرا که کمک‌های امثال من در همین حد است.

علیزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سطح شنوندگان تهرانی از شنوندگان شهرستانی بالاتر است، توضیح داد: بنده به شدت با این نظر مخالف هستم. در سفرهایی که به شهرستان‌ها می‌کنم، اکثر شنونده‌ها از نسل جوان هستند در ناخودآگاه برخی‌ این تصور وجود دارد که شنونده تهرانی متفاوت بوده و نسبت به دیگران برتری دارد. اما این به هیچ وجه صحیح نیست. بنده کنسرت‌هایی را در شهرستان ها داشتم که نه تنها لازم نبود آنها را با ترفندهایی روی صندلی نگه دارم، بلکه خارج شدن از بین این شنوندگان برایمان مشکل بود.

او ادامه داد: شنونده‌های شهرستانی در این کنسرت‌ها آنقدر از خودشان مایه می گذارند و ما را تشویق می‌کنند که باعث شده بنده بهترین و زیباترین کنسرت‌هایم را در شهرستان سپری کنم. منظورم سطح کیفی کنسرت نیست، بلکه از حس خوبی که به بنده منتقل می‌شود، سخن می‌گویم.

علیزاده در همین رابطه اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم، که امروز در هر شهرستان کوچکی، یک محیط دانشگاهی به وجود آمده و این اتفاق بزرگی است. ما نیز با سفر کردن به شهرستان‌های متفاوت و دیدار با انسان‌هایی از هر رنگی، می‌فهمیم، چه کشور پهناوری داریم.در واقع موسیقی همان چیزی است، که همبستگی ما را بیشتر می‌کند.

این نوازنده سه‌تار در این باره به کنسرت اخیر خود در بندرعباس اشاره کرد، که احترامی بسیار، برای او و موسیقی قائل بوده‌اند.

این هنرمند در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مخاطب عام موسیقی آوازی را، بیشتر از موسیقی سازی می‌پسندد، گفت: در هر صورت موسیقی آوازی به خاطر تنوعی که دارد، مخاطب بیشتری را جذب می‌کند و اگر هم چهره‌های شاخصی در زمینه موسیقی سازی دیده می شود، دلیلش سابقه طولانی آنها است. بنده هر موقع برای اجرای موسیقی سازی به صحنه رفته‌ام، با استقبال مخاطبان مواجه شده‌ام. ما نباید به خاطر مخاطب عام از مخاطب خاص بگذریم؛ چرا که همان مخاطب خاص است که راه فرهنگی را تعیین می‌کند. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تعداد مخاطب عام هم این روزها بیشتر شده است.

علیزاده یادآور شد: در هر جای دنیا که موسیقی پاپ اجرا می‌شود، چندین هزار نفر به سالن اجرا می‌روند و از این موسیقی استقبال می‌کنند؛ اما زمانی که برای اجرای رسیتال پیانو و موسیقی کلاسیک از آنها دعوت می‌شود، سالنی کوچک‌تر را به این سبک موسیقی اختصاص می‌دهند. اما نباید بگوییم، چون مخاطب این سبک موسیقی کمتر است، باید آن را حذف کنیم. بلکه هنرمندان در تمام عرصه‌های موسیقی باید فعالیت داشته باشند و این حق انتخاب را به مخاطب بسپاریم.

بخش دیگری از این نشست، به موضوع برگزاری کلاس‌های آموزشی حسین علیزاده در شهرستان‌های ایران اختصاص داشت .

علیزاده در این باره عنوان کرد: در شش ماه گذشته، کلاس‌هایی در گرگان و تهران برگزار شده است و به زودی کلاس‌های شیراز نیز برپا خواهند شد. البته برگزاری این کلاس‌ها ارتباطی به کنسرت‌های بنده ندارد. استعدادیابی و ایجاد بستری برای شاگردان و همچنین انتخاب شاگردان برگزیده، از اتفاقاتی است، که در این مکتب روی می‌دهد و در گام‌های بعدی تصمیم می‌گیریم، که چگونه حمایت‌های لازم از آنها صورت بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این مسترکلاس‌ها در شهرهای محدود برگزار می‌شود، گفت: این کلاس‌های آموزشی تنها در شهرهایی برگزار می‌شوند که داوطلب زیادی برای شرکت در کلاس‌ها ثبت نام کنند و اگر هم تعداد آنها به حد نصاب نرسد، باید خود را به مراکز اعلام شده برسانند.این سفرهای بنده بهانه‌ای برای استعداد یابی و انرژی گرفتن از این هنرجویان است، چرا که وقتی از کلاس‌ها بر می‌گردم، دیگر خسته نیستم و شوق زیادی برای آموزش دارم.

این هنرمند عرصه موسیقی در ادامه سخنانش بیان کرد: پایه‌های فرهنگی تمام شهرستان‌ها و به طور کلی پایه‌های فرهنگی ایران را جوانان می‌سازند. شهرستانی‌ها هیچ تفاوتی با تهرانی‌ها ندارند که هیچ، بلکه گاهی خیلی چیزها را خالص تر و عمیق‌تر می‌بینند. در شهرستان‌ها هنوز هم ارتباط راحت‌تر است و سنت‌ها باقی مانده است؛ چیزهایی که شاید رفته رفته در تهران کمرنگ شده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین نام کنسرت علیزاده آن و آن است که پیش از این آلبومی هم با همین عنوان با دو نوازی علیزاده و حدادی از سوی نشر موسیقی هرمس به بازار موسیقی عرضه شده بود.

کد خبر 167613
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز