جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که مقام‌های رژیم آل خلیفه امیدوار بودند با برگزاری مسابقه اتومبیلرانی فرمول یک بحرین بتوانند اینطور وانمود کنند که شرایط در این کشور آرام شده است، گسترش اعتراض‌ها در آستانه برگزاری این رقابت باعث شده خشونت نیروهای امنیتی این رژیم و سرکوب معترضان در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار بگیرد.

طرح بحرین

این روزها تحولات بحرین بیشتر از همیشه مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی جهان قرار گرفته‌ است. این در حالی است که بسیاری از رسانه‌ها به صادر نشدن روادید برای خبرنگاران خود از سوی حکومت آل خلیفه اعتراض کرده‌اند. با حضور اعضای تیم‌های شرکت‌کننده در منامه و با آغاز تمرین آنها برای شرکت در مسابقه جایزه بزرگ بحرین که قرار است فردا آغاز شود معترضان با اعلام «روزهای خشم» تظاهرات خود علیه رژیم آل خلیفه را گسترش داده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی بحرین از تمام توان خود برای سرکوب معترضان از روز پنجشنبه استفاده کرده‌اند تا به هر قیمتی این رقابت برگزار شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که از نیمه‌شب روز گذشته نیروهای رژیم آل خلیفه برای متفرق کردن معترضان در مناطق اطراف منامه از شلیک گسترده گاز اشک‌آور و پرتاب نارنجک‌های صوتی استفاده کرده‌اند و روستاهای شیعه‌نشین شاهد درگیری معترضان و پلیس ضدشورش بوده است.

سال گذشته رقابت جایزه بزرگ بحرین به خاطر تظاهرات مردم این کشور از سوی مقام‌های فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی(فیا) لغو شد اما مقام‌های رژیم آل خلیفه امسال تمام تلاش خود را کردند تا با برگزاری این رقابت اوضاع در این کشور را امن و آرام نشان دهند. روز پنجشنبه هم مردم در اعتراض به رژیم آل‌خلیفه در منامه تجمع کردند اما پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور اجتماع مردم نزدیک به سفارت انگلیس را پراکنده کرد.

بی‌بی‌سی هم روز گذشته گزارش داد که با آغاز تمرین تیم‌های شرکت‌کننده در این رقابت در ساعت۱۰ صبح روز گذشته به وقت محلی مناطق بسیاری در اطراف منامه شاهد برگزاری تظاهرات مخالفان رژیم بحرین بود. معترضان بحرینی در شعارهای خود خواستار سرنگونی رژیم آل خلیفه و آزادی فعالان این کشور از جمله عبدالهادی خواجه شدند که بیشتر از ۷۰روز است در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد.

روز پنجشنبه پرتاب کوکتل مولوتف به سوی خودروی اعضای تیم فورس ایندیا در مسیر بازگشت از پیست گرند پری بحرین آنها را مجبور به فرار کرد. اعضای این تیم در مسیر خود در بزرگراه منامه با صحنه سرکوب معترضان از سوی نیروهای امنیتی مواجه شدند. هیچ‌کدام از کارکنان این تیم انگلیسی آسیب ندیدند اما 2نفر از اعضای آن خواستار بازگشت به کشورشان شده‌اند. شرایط بحرین باعث شده تا بسیاری از تیم‌های شرکت‌کننده از تصمیم برای برگزاری این رقابت انتقاد کنند. نیکو هولکنبرگ، یکی از رانندگان تیم فورس ایندیا، از تصمیم برای برگزاری گرندپری بحرین انتقاد کرد و گفت:ما نباید در این شرایط قرار می‌گرفتیم.

جلوگیری از ورود خبرنگاران

گروه‌های حمایت از آزادی رسانه‌ها روز گذشته با اعتراض به رژیم آل خلیفه اعلام کردند که مقام‌های حکومت بحرین همچنان مانع از ورود خبرنگاران به این کشور می‌شوند. با وجود برگزاری رقابت فرمول یک مقام‌های بحرین به جز خبرنگاران ورزشی آن هم تنها برای حضور در محل رقابت فرمول یک از صدور روادید برای دیگر خبرنگاران خودداری کرده‌اند. رابرت ماهونی، معاون ریاست کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران که مقر آن در نیویورک است روز گذشته در گفت‌وگو با رویترز گفت: دولت بحرین در تلاش است که توجه بین‌المللی را با برگزاری رقابت فرمول یک به‌خود جلب کند اما نمی‌خواهد خبرنگاران از پیست رقابت‌ دور شوند و تظاهرات مردمی را ببینند.

وی تاکید کرد: مقام‌های بحرینی می‌گویند مسئله‌ای برای مخفی‌کردن ندارند؛ اگر واقعا اینطور است این کشور باید به خبرنگاران خارجی اجازه ورود به این کشور را بدهد. مقام‌های بحرینی از سال گذشته و با آغاز تظاهرات مردمی مانع از حضور تعداد زیادی از خبرنگاران خارجی شده‌اند. روز پنجشنبه تعدادی از خبرنگاران خارجی از جمله خبرنگار روزنامه فایننشال‌تایمز به خاطر عدم‌صدور مجوز رژیم آل خلیفه مجبور به بازگشت به کشورشان از فرودگاه منامه شدند.

حمله مردم به ولیعهد بحرین

شماری از مردم خشمگین بحرین به ولیعهد رژیم آل خلیفه حمله کردند.ولیعهد بحرین در مراسم عزاداری در منطقه السنابس در غرب منامه شرکت کرده بود که با خشم مردم روبه‌رو شد. مردان و زنان بحرینی با سردادن شعارهای «سرنگون باد حمد» و «مردم خواهان سرنگونی رژیم هستند»، ولیعهد آل خلیفه را مجبور به ترک این محل کردند. 

کد خبر 167056
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز