دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

محمد کرباسی: با چراغ سبز فیا (فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی) برای برگزاری مسابقات فرمول یک بحرین، نیروهای امنیتی بحرین بهانه‌ای تازه یافته‌اند تا به سرکوب خونین معترضان مخالف بپردازند.

هر چند طی هفته‌های گذشته اعتراض‌های گسترده‌ای به برگزاری مسابقه گرندپری (جایزه بزرگ) بحرین صورت گرفته بود اما مقام‌های این فدراسیون بدون در نظر گرفتن این مسئله اعلام کردند که این مسابقات یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد. معترضان بحرینی و سازمان‌های حقوق بشر طی هفته‌های گذشته خواستار لغو این مسابقات شده بودند که با حمایت خاندان سلطنتی بحرین برگزار می‌شود.

سال گذشته به‌دنبال اعتراض‌های مردم بحرین این رقابت‌ها لغو شد اما اکنون به‌نظر می‌رسد رژیم آل خلیفه در تلاش است که با برگزاری آن در تاریخ مقرر اینطور وانمود کند که بحرین آرام شده است و اعتراضی در آن وجود ندارد. سال گذشته پس از اعتراض دامون هیل و مارک وبر از قهرمانان مشهور مسابقات اتومبیلرانی، مسابقات جایزه بزرگ بحرین سرانجام لغو شد.

امسال اما برنی اکلستون، رئیس مسابقات فرمول یک تلاش گسترده‌ای کرد تا مقام‌های فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی را برای برگزاری این رقابت قانع کند. اکلستون 30میلیون دلار بابت قراردادهایی که با اسپانسرهای فرمول یک منعقد کرده از این رقابت به دست می‌آورد و سهم تیم‌های فرمول یک 15میلیون دلار خواهد بود.

خاندان سلطنتی بحرین که بیشتر از یک سال است سرکوب خونین معترضان را در این کشور ادامه داده‌اند، سهام عمده تیم مک‌لارن از تیم‌های پیشرو این مسابقات را در اختیار دارند و به همین خاطر مقام‌های این کشور سود زیادی از برگزاری این رقابت به جیب می‌زنند.

ساخت پیست اتومبیلرانی بحرین از سال ۲۰۰۲ با هزینه‌ای بیشتر از ۱۵۰ میلیون دلار آغاز شد تا بحرین این کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس به هر زحمتی در سال ۲۰۰۴ نخستین میزبان رقابت فرمول یک در خاورمیانه شود.امسال هم مانند سال گذشته بسیاری از تیم‌های شرکت‌کننده با پخش اخبار و فیلم‌های سرکوب و شکنجه معترضان بحرینی به برگزاری این مسابقه اعتراض کردند اما مقام‌های فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی در همکاری با رژیم آل خلیفه راه دیگری رفتند.

بیشتر از سود این رقابت‌ها اما اکنون به‌نظر می‌رسد که مقام‌های رژیم بحرین به‌دنبال استفاده تبلیغاتی از این رقابت هستند. سازمان‌های حقوق بشر به همین خاطر هشدار داده‌اند که چراغ سبز فیا برای برگزاری این رقابت به قیمت کشته شدن تعداد زیادی از مردم بحرین به بهانه تامین امنیت این مسابقه تمام خواهد شد. سازمان عفو بین‌الملل به تازگی در اعتراض به تلاش‌ها برای برگزاری این رقابت در بیانیه‌ای اعلام کرد: نباید بر نقض مداوم حقوق بشر در بحرین چشم بست.

بحران حقوق بشر در بحرین به پایان نرسیده و حکومت این کشور ممکن است برگزاری فرمول یک را به این معنی تلقی کند که شرایط کشور عادی شده است. برنی اکلستون، ۸۱ ساله که پول زیادی از رقابت جایزه بزرگ بحرین عایدش می‌شود اما با بی‌توجهی به این مسئله گفته است که اعتراض مردم بحرین به فرمول یک نیست. اگر ما آنجا نرویم آیا مشکل آنها حل خواهد شد؟ معلوم است که نه! وی در گفت‌وگوی دیگری با خبرنگاران شرایط بحرین را امن و آرام خوانده است. این اقدام رئیس مسابقات فرمول‌یک موجی از اعتراض‌ها را در میان مردم بحرین به‌دنبال داشت و گروهی از معترضان در روزهای گذشته در تظاهرات خود تصویر او را به آتش کشیدند.

جان یاتس، از مقام‌های سابق پلیس انگلیس که چند ماهی است به مقام‌های رژیم آل خلیفه برای سرکوب معترضان مشاوره می‌دهد هم برای آنکه هدف مقام‌های این رژیم برای برگزاری این رقابت برآورده شود در نامه‌ای به فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی مدعی شده که شرایط در بحرین حتی از لندن هم امن‌تر است! معترضان بحرین با وجود سرکوب‌های گسترده در بیش از یک سال گذشته هیچ وقت آرام نگرفته‌اند و در این هفته هم تظاهرات آنها ادامه خواهد داشت. مسابقه فرمول یک بحرین به همین خاطر امسال می‌تواند با سرکوب معترضان بحرین، مرگبارترین رقابت اتومبیلرانی جهان باشد.

کد خبر 166589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز