همشهری آنلاین: شورای همکاری خلیج فارس در اقدامی مداخله‌جویانه از ادعای واهی امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی حمایت کرد.


به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در پایان نشست فوق‌العاده خود در شهر «دوحه» طی بیانیه‌ای اعلام کردند که اعضای این شورا سفر «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهوری ایران به جزیره ابوموسی را محکوم می‌کنند زیرا اقدامی تحریک‌آمیز و نقض آشکار حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه خودش است.

برپایه این گزارش، وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس طی موضعی بی‌اساس سفر چهارشنبه گذشته رئیس‌جمهوری ایران به جزیره ابوموسی را مغایر با سیاست حسن همجواری دانستند که کشورهای همسایه در تعامل با ایران آن را دنبال می‌کنند.

این بیانیه همچنین سفر رئیس‌جمهوری ایران به جزیره بوموسی را «مغایر با تلاش‌های مسالمت‌آمیزی دانست که اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس برای حل و فصل مسئله اشغال جزایر، دعوت به آن کرده‌اند.»

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس در ادامه مواضع واهی خود اعلام کردند که این سفر «چیزی را از حقایق تاریخی تغییر نمی‌دهد.»

آنها در این بیانیه همچنین از ایران خواستند تا به گفت‌وگو با امارات پرداخته یا به دادگاه لاهه رجوع کند.

این وزرا در بیانیه خود همچنین همبستگی کامل با امارات و تایید تمامی گام‌هایی که این کشور برای بازگرداندن حقوق و حاکمیت خود بر این جزایر اتخاذ می‌کند را اعلام کردند.

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس در این بیانیه گفتند که تعدی به حاکمیت یا دخالت در امور داخلی هریک از کشورهای شورای همکاری به منزله دخالت و تعدی به همه کشورهای این شورا است.

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که سفر رئیس‌جمهوری ایران فضای آرامشی را که امارات ایجاد کرده بود، از بین برد.

ایران بارها ادعای واهی امارات در ارتباط با جزایر سه‌گانه ایرانی تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی را رد کرده و این جزایر را بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک خود می‌داند.

کد خبر 166889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز