همشهری آنلاین: اوضاع نابسامان جهان عرب و ادامه اعتراضات مردمی در بحرین، چشم انداز مبهم یمن، اوضاع مصر، سوریه و رابطه با جمهوری اسلامی ایران مهمترین محورهای نشست فردای سران شورای همکاری خلیج فارس در پایتخت عربستان را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربیه، سران شورای همکاری خلیج فارس در نشست خود در ریاض، پرونده های منطقه ای و بین المللی پیچیده ای را بررسی می کنند که روابط با ایران و اوضاع یمن و سوریه در راس این پرونده ها قرار دارد.

در این زمینه روزنامه الوطن وابسته به هیئت حاکمه عربستان نوشته است پرونده های حساسی در نشست ریاض بررسی خواهد شد.

این روزنامه نوشت : سی و دومین نشست شورای همکاری که شاید یکی از مهمترین نشستهای این نهاد در تاریخ خود باشد، چرا که در شرایط فوق العاده برگزار می شود، فردا در ریاض پایتخت عربستان آغاز به کار می کند که در دستورکار آن تعداد زیادی پرونده مهم و حساس نه تنها برای منطقه خلیج فارس بلکه برای تمام جهان عرب قرار دارد.

الوطن، اوضاع بحرین، تصویب طرح توسعه اقتصادی اردن در طول پنج سال با هدف ورود تدریجی این کشور به شورای همکاری، پرونده یمن که اهمیت بیشتری دارد، اوضاع لیبی و سوریه و نقش شورای همکاری در آن و همچنین تلاشهای شورای همکاری خلیج فارس برای حمایت اقتصادی از مصر از جمله پرونده های عربی است که در نشست ریاض بررسی خواهد شد.

این روزنامه رسمی سعودی نوشت : اما در زمینه منطقه ای و بین المللی، مسئله عقب نشینی آمریکا از عراق و آینده روابط شورای همکاری با این کشور که این مسئله به شکل گسترده ای با پرونده دوم یعنی ایران پیوند دارد که شاهد تحولات بزرگی در برهه اخیر با افزایش آهنگ تنش به سبب برنامه هسته ای اش و در نهایت پرونده فلسطین در اجلاس ریاض مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

خاطر نشان می شود انتظار می رود همانند نشستهای تکراری و بی نتیجه قبلی، سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با تحریک آمریکا و دیگر کشورهای غربی، بار دیگر مواضع خصمانه و تکراری خود را علیه جمهوری اسلامی ایران تکرار کنند و پیش بینی می شود که در بیانیه پایانی این اجلاس ترجیع بند معروف این شورا یعنی "جزایر سه گانه ایرانی تنب بزرگ وتنب کوچک وابو موسی" و حمایت از ادعاهای بی اساس امارات نیز مورد توجه قرار گیرد.

شورای همکاری خلیج فارس که بیش از سه دهه پیش و پس از سرنگونی رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برای مقابله با آنچه که شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس شامل قطر، امارات، بحرین، عربستان، کویت و عمان، آن را خطر انقلاب اسلامی نام نهادند، تشکیل شد. سران طی سالیان گذشته همواره فعالیتهای هسته ای ایران و دومی جزایر سه گانه ایرانی را در دستور کار نشستهای خود قرار داده اند .

جمهوری اسلامی ایران در طول این سالها همواره تلاش کرده تا سیاست خارجی خود را بر مبنای حسن همجواری و دخالت نکردن در امور داخلی کشورهای همسایه پی ریزی کند، اما متاسفانه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سیاست غیر منصفانه و نامتوازنی در برابر ایران در پیش گرفتند.

در طول هشت سال جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی اغلب کشورهای حوزه خلیج فارس در اقدامی خصمانه وغیردوستانه، تمام امکانات مالی ولجستیکی خود را در اختیار دیکتاتور معدوم عراق قرار دادند که حجم کمکهای مالی این کشورها به صدام در طول این هشت سال به رقمی حدود 180 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

با اینکه حوادث سه دهه گذشته باید رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس را به در پیش گرفتن سیاستهای معتدل تری در برابر ایران، وادارمی کرد، اما متاسفانه سران و وزیران امور خارجه این کشورها در همه نشستهای دوره ای خود، موضوعات تحریک آمیزی را درباره ایران مطرح کرده اند و همچنان به سیاستهای غلط و منفی خود ادامه می دهند و البته در این میان نباید از تلاشهای تفرقه افکنانه غربی ها به ویژه آمریکا غافل بود که با تکیه بر پروژه ایران هراسی به شدت دنبال می شود.

 

کد خبر 154262
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز