دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نخستین جلسه دادگاه آندرس برینگ برویک متهم به کشتن ۷۷ نفر که از صبح دوشنبه در اسلو شروع شده بود، بعد از تنفس ظهر ادامه پیدا کرد. او از این‌که تعداد بیشتری را نکشته متاسف است.

Anders Behring

  آندرس برینگ  کیست؟ بر روی عکس او کلیک کنید
Anders Behring

به گزارش خبرگزاری‌ها برویک که در شروع جلسه با «سلام نازی» یا راست گرایان افراطی در مقابل قاضی ایستاد، بعد از قرائت کیفر خواست، به کشتار‌ها اعتراف کرد اما گفت این اقدام دفاع شخصی بوده است و خود را مجرم ندانست و وقتی که الیزابت آرنتزن، قاضی دادگاه، شغل برایویک را "بیکار" اعلام کرد، او حرف قاضی را قطع کرد و فریاد زد، "من نویسنده هستم".

او گفت که در زندان مشغول نوشتن "یک اثر تازه" است.

در صورتیکه رای دادگاه دایر بر جنون او باشد، برویک به مراکز روانپزشکی منتقل خواهد شد. در صورتیکه دادگاه او را به لحاظ روانی سالم تشخیص دهد، متهم به ۲۱ سال زندان قابل تمدید به حبس ابد محکوم خواهد شد.

نخستین جلسه دادگاه، قرائت کیفر خواست متهم، اسامی و نحوه کشته شدن ۷۷ نفر و بررسی بخشی از شواهد اولیه بود.

پس از آن برویک که پوزخند بر لب داشت گفت که دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد.

آندرس برینگ برویک در روز 22 ژوییه سال گذشته ابتدا با انفجار بمبی در مقابل دفتر نخست وزیر نروژ جان 8 نفر را گرفت و بیش از 90 نفر را مجروح کرد.

سپس راهی جزیره اوتویا در نزدیکی اسلو شد و حاضران در اردوی جوانان حزب کارگر را در این جزیره به گلوله بست. 69 نفر در این حمله کشته و 55 نفر مجروح شدند.

کد خبر 166610
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز