همشهری آنلاین: عامل حملات تروریستی روز جمعه گذشته در نروژ در دادگاه گفت که از طریق اینترنت با دو شبکه دیگر تروریستی در ارتباط بوده و این دو شبکه هم‌چنان فعال هستند.

به گزارش ایسنا، "آندرس برینگ بریویک" با اینکه به اجرای حملات تروریستی در شهر اسلو و جزیره اوتوئیا در دادگاه اعتراف کرد اما مدعی شد بی‌گناه است.

کریستین هاتلو، دادستان رسیدگی کننده به پرونده بریویک گفت که متهم در دادگاه آرام بود و به نظر می‌آمد آنچه اتفاق افتاده تاثیری بر وی نداشته است.

وی افزود که متهم در بازجویی گفت که انتظار دارد بقیه عمر خود را در زندان سپری کند.

هاتلو تصریح کرد: ما نمی‌توانیم وجود این فرضیه را که فرد دیگری در حملات دست داشته، رد کنیم. این فرضیه تا حدی بر پایه اطلاعات درباره وجود دو شبکه تروریستی دیگر قوت گرفته است.

دادستان دادگاه اظهار داشت که مشخصا نمی‌تواند بگوید که آیا بریویک این شبکه‌ها را رهبری می‌کند و یا به همکاری با آنان می‌پردازد. پلیس اعلام کرده است که در حال حاضر متهم دیگری یافت نشده است.

روز دوشنبه فاش شد که سرویس امنیتی پلیس نروژ در ماه مارس نسبت به خرید مواد شیمیایی توسط بریویک هشدار دریافت کرده است اما تصمیم گرفته تا درباره آن تحقیقات بیشتری انجام ندهد.

 

پلیس هم‌چنین تعداد قربانیان اعلام شده در حملات روز جمعه را رد کرد و گفت که در جزیره اوتوئیا 68 نفر کشته شدند و تعداد 86 نفر کشته صحت ندارد.

به گفته پلیس هشت تن نیز در انفجار بمب در شهر اسلو کشته شدند که با احتساب آنها مجموع قربانیان به 76 نفر می‌رسد.

ظاهرا بریویک تصمیم داشته از دادگاه به عنوان محلی برای ارسال پیام‌های اسلام ستیزانه خود و گسترش جهانی آن استفاده کند اما تصمیم کیم هگر، قاضی دادگاه برای برگزاری غیر علنی آن، وی را ناکام گذاشت.

دادستان‌ها گفتند که جلسه دادرسی به خاطر نگرانی‌های امنیتی به طور غیر علنی برگزار شده است.

بریویک هشت هفته را در بازداشت سپری خواهد کرد که چهار هفته نخست آن در حبس انفرادی خواهد بود و تنها وکیل وی می‌تواند به ملاقات او برود. وی همچنین به روزنامه، رسانه‌های دیگر و یا نامه دسترس نخواهد داشت. پلیس اظهار داشته که ممکن است تا یک سال جلسه محاکمه وی برگزار نشود.

سازمان بریویک که به ادعای وی 9 سال قبل در شهر لندن بنیان گذاشته شده است،‌ به عنوان نسخه‌ای تجدید شده از گروه "شوالیه‌های معبد" در قرون وسطی فرض گرفته شده است.

در همین حال رییس سرویس امنیتی پلیس نروژ در مصاحبه‌ای گفت که بریویک در ماه مارس پس از خرید 6 تن کود شیمیایی از یک شرکت لهستانی در فهرست نظارت اطلاعاتی قرار گرفته است.

به گفته وی از آنجا که شرکت لهستانی تحت بازرسی قرار داشته این خرید هشدار برانگیز بوده است اما چون معامله به طور قانونی صورت پذیرفته، پلیس امنیتی دلیلی برای تحقیق درباره آن نداشته است.

 

همچنین گزارش داده شده که بریویک هنگامی که اوایل سال جاری میلادی قصد خرید کود شیمیایی داشته، فرد دیگری نیز با وی بوده است.

پدر بریویک در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد گفت که آرزو دارد پسرش به جای کشتن انسان‌های بی‌گناه خود را می‌کشت.

ینس دیوید بریویک، دیپلمات سابق نروژی و پدر عامل حملات تروریستی نروژ در مصاحبه با یک نشریه سوئدی اظهار داشت: من احساس می‌کنم که پدر او نیستم. چطور او می‌تواند این همه انسان بی‌گناه را به قتل برساند و تصور کند که کار درستی انجام داده است! او باید خودش را نیز می‌کشت.

وی اظهار داشت که نخستین بار اخبار اجرای این حملات از سوی پسرش را از سایت‌های خبری فهمیده است.

وی گفت: من نمی‌توانستم آن چیزی را که می‌دیدیم باور کنم. واقعا بهت آور بود ومن قادر به درک آن نبودم.

وی تصریح کرد: من مجبورم باقی عمرم را با این شرمندگی زندگی کنم. مردم همواره مرا به پسرم نسبت خواهند داد.

از سوی دیگر پلیس نروژ دلیل تاخیر 90 دقیقه‌ای در رسیدن به جزیره محل جنایت را تمرکز بسیار پلیس به انفجار اسلو و تلفن‌های مردم در این باره عنوان کرد.

به گفته یک مقام پلیس نروژ بریویک یک یونیفورم پلیس برتن کرده تا جوانان حاضر در اردو در جزیره اوتوئیا را به سوی خود بکشاند.

مقامات می‌گویند که بریویک از دو اسلحه در حملات مسلحانه خود استفاده کرده که هر دوی آنها به طور قانونی خریداری شده است.

یک دکتر نروژی که به مداوای قربانیان حادثه می‌پرداخت به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که در این حمله از گلوله‌های غیر قانونی استفاده شده که در درون بدن خرد می‌شوند تا بیشترین آسیب را در داخل بدن موجب شوند.

 

بر اساس قوانین نروژ بریویک به اتهام اقدام تروریستی می‌تواند به 21 سال زندان محکوم شود هر چند که وی انتظار ندارد باقی عمر خود را آزاد زندگی کند.

اگرچه مجازات 21 سال زندان سخت‌ترین مجازاتی است که یک قاضی نروژی می‌تواند حکم دهد، اما می‌توان برای زندانیانی که به عنوان خطری برای جامعه قلمداد می‌شوند مجازات ویژه‌ای نیز در نظر گرفت.

روز دوشنبه اوضاع شهر اسلو عادی شد و مغازه‌ها و قطارها کار خود را از سر گرفتند.

بریویک در جلسه دادگاه گفت که برای عضویت در شبکه تروریستی "شوالیه‌های معبد" از وی دعوت شده بود؛ وی این گروه را "ضد جهادی" معرفی کرد.

به گفته بریویک اعضای این گروه که در لندن و کشورهای حوضه دریای بالتیک جلساتی داشتند متعهد شده‌اند که با یکدیگر ارتباط برقرار نکنند و به جای آن به طور فردی اقدامات خود را برنامه ریزی کنند.

آن طور که وی نوشته، آنها می‌بایست حملات خود را برای تاثیر بیشتر با فواصل زمانی زیاد برنامه ریزی کنند.

در نوشته وی آمده است: ما باید از هر گونه حملات در مدت زمان کوتاه اجتناب کنیم چون این کار تاثیر شوک آور حملات بعدی را از بین می‌برد. یک حمله بزرگ موفق طی هر 5 تا 12 سال مناسب است.

هم‌چنین روز دوشنبه حدود 200 هزار نفر از نروژی‌ها در مرکز شهر اسلو در مراسم یاد بود قربانیان شرکت کردند و شهردار اسلو گفت که این حضور چشمگیر نشان می‌دهد که نروژی‌ها خشونت را نمی‌پذیرند.

در همین حال روزنامه دیلی تلگراف گزارش داد که آندرس برینگ بریویک با اتحادیه دفاعی راستگرایان افراطی انگلیس روابطی گسترده‌ داشته است.

گزارش شده است که بریویک رهبران این اتحادیه را در ماه مارس گذشته و زمانی که برای دیدار با گرت ویلدرز، اسلام ستیز هلندی به لندن آمده، ملاقات کرده است. یکی از مقامات اتحادیه‌ دفاعی راستگرایان افراطی انگلیس ملاقات‌ بریویک با اعضای این اتحادیه را تایید کرده است. یکی دیگر از مقامات این گروه نیز گفت که بریویک از طریق سایت فیس‌بوک روابط منظمی با آنها داشته است و تاثیر هیپنوتیزم کننده بر آنها داشته است.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس گفت که ادعاهای بریویک درباره به خدمت گرفته شدن توسط یک انجمن مخفی در شهر لندن شدیدا جدی گرفته شده است.

بریویک در نوشته‌ خود عنوان داشته که روابط قدرتمندی با راستگرایان افراطی انگلیس دارد و با رهبران آنها دیدار کرده و 600 تن از اعضای این گروه جزو دوستان وی در سایت فیس‌بوک هستند.

یکی دیگر از اعضای گروه راستگرایان افراطی انگلیس اظهار داشت که بریویک در سال 2009 به اعضای این گروه در شبکه اجتماعی فیس‌بوک در‌خواست دوستی داده است و با سه یا چهار تن از افراد گروه آشنایی داشته است.

به گفته وی، بریویک به دوستان خود در فیس‌بوک گفته که برای ملاقات با گرت ویلدرز هلندی به لندن می‌آید.

از طرف دیگر نخست وزیر نروژ در مصاحبه‌ای با شبکه‌ خبری سی‌ان ان گفت که کشور وی به رغم حملات تروریستی روز جمعه همچنان جامعه‌ای آزاد باقی خواهد ماند اما این حملات خونین کشور نروژ را تغییر داده است.

ینس استولتنبرگ، نخست وزیر نروژ اظهار داشت: فکر می‌کنم که هرگز قادر نخواهم بود خودم را توجیه کنم که چطور این اتفاقات افتاده است و افرادی که روز جمعه در جزیره (اوتوئیا) بودند، چه وحشتی را تجربه کردند.

استولتنبرگ افزود: عقیده دارم که این حملات نروژ را تغییر خواهد داد. نروژی که قبل از بمبگذاری و کشتارها وجود داشت، با نروژ پس از آن متفاوت است.

وی تاکید کرد: حتی پس از این حوادث وحشتناک نروژ جامعه‌ای آزاد خواهد بود.

از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که یک گروه از جوانان روسیه و ولادیمیر پوتین، نخست وزیر این کشور هرگونه ارتباط با بریویک را رد کرده‌اند.

کد خبر 141384
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز