شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کشته شدن ۹۱ نفر در 2 حمله جداگانه در کشور کوچک و آرام نروژ کابوسی خونین را برای مردم این کشور ساخت و مرگبارترین روز را پس از جنگ جهانی دوم در این کشور رقم زد.

نروژ

روز جمعه ابتدا یک انفجار شدید در نزدیکی ساختمان ۱۷طبقه دولت در پایتخت، مردم نروژ را شوکه کرد. ۲ ساعت بعد حمله یک مرد مسلح به اردوی جوانان حزب کارگر یک تراژدی ملی را در تاریخ این کشور ثبت کرد. به گزارش رویترز، در ساعت ۱۵:۲۶ دقیقه به وقت محلی انفجار شدیدی در نزدیکی این ساختمان که دفتر نخست‌وزیر نروژ در آن قرار دارد رخ داد که گزارش‌ها نشان می‌دهد یک خودروی بمب‌گذاری شده عامل آن بوده است.

این انفجار شدید باعث شکسته شدن شیشه‌های بسیاری از ساختمان‌ها و تخریب و آتش سوزی چند ساختمان شد. عدم‌آمادگی نیروهای امنیتی نروژ که تجربه برخورد با چنین حملاتی را نداشتند هرج و مرج در منطقه مرکزی شهر اسلو را پس از این انفجار به‌دنبال داشت. درحالی‌که دود غلیظی آسمان اسلو را دربرگرفته بود شاهدان عینی وضعیت این شهر را پس از این انفجار به منطقه جنگی تشبیه می‌کنند.

پلیس نروژ روز گذشته اعلام کرد که بمب استفاده شده در این حمله به وسیله مواد اولیه کود شیمیایی ساخته شده است. آخرین گزارش‌ها از کشته شدن حداقل ۷ نفر در این بمب‌گذاری و زخمی شدن ۹۰ نفر دیگر خبر می‌دهد. نخست‌وزیر نروژ اعلام کرده است که چند کارمند دولت در انفجار اسلو کشته شده‌اند اما هنوز خانواده‌های بسیاری از سرنوشت اعضای خود خبری در دست ندارند. هرچند این بمب‌گذاری ساکنان پایتخت را شوکه کرد اما کمتر از ۲ ساعت بعد تیراندازی یک مرد مسلح در جزیره اوتوئیا مردم این کشور را در بهت فرو برد.

حمام خون در جزیره

درحالی‌که توجه نیروهای امنیتی روی حمله به دفتر نخست‌وزیر نروژ متمرکز شده بود یک مرد بلندقد با موهای بور و چشم‌های آبی درحالی‌که یونیفورم پلیس را به تن داشت به راحتی وارد اردوی جوانان حزب کارگر در جزیره اوتوئیا شد و اقدام به تیراندازی به افراد شرکت‌کننده در این اردو کرد. هرچند مقام‌های دولتی ابتدا از کشته شدن تنها ۱۰ نفر در این حمله خبر دادند اما آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که حداقل ۸۴ نفر تا زمان رسیدن نیروهای ویژه نروژ به این اردوگاه کشته شدند. قرار بود ینس استولتنبرگ، نخست‌وزیر نروژ، هم در این اردو حاضر شود و سخنرانی کند. بعضی از افراد حاضر در اردوگاه تابستانی برای نجات خودشان به دریا زده بودند و به همین خاطر این احتمال وجود دارد که با ادامه عملیات جست‌وجو توسط نیروهای امداد اجساد بیشتری در حوالی این جزیره پیدا شود.

نیروهای ویژه پلیس پس از رسیدن به این کمپ توانستند مرد مسلح به نام اندرس برینگ برویک را دستگیر کنند. شبکه‌های خبری نروژ اعلام کرده‌اند که این مرد ۳۲ساله دارای عقاید افراطی ملی گرایانه است. او یک افراطی با عقاید ضد‌اسلامی است و شاهدان عینی می‌گویند وی حتی اقدام به شلیک تیرخلاص به ‌سوی گروهی از مجروحان کرده است.

وی همچنین به تازگی ۶ تن کود شیمیایی را برای مزرعه کشاورزی خود خریداری کرده بود که احتمال بمب‌گذاری با استفاده از این مواد توسط او در مقابل ساختمان دولت را افزایش می‌دهد. مقام‌های پلیس همچنین تأیید کرده‌اند که این مرد نروژی پیش از سفر به جزیره اوتوئیا در ۳۵ کیلومتری شمال غرب پایتخت در اسلو بوده است.

تراژدی ملی

ینس استولتنبرگ، نخست‌وزیر نروژ که با خوش شانسی در زمان انفجار اسلو در دفتر کارش حضور نداشت روز گذشته حملات صورت گرفته را یک تراژدی ملی خواند. وی در یک نشست خبری مشترک با نوت استوربرگت، وزیر دادگستری گفت کشورش با چنین حملاتی مرعوب نخواهد شد. استولتنبرگ تاکید کرد: پیام تمام نروژ به هر کسی که به ما حمله کرده این است که شما نمی‌توانید ما را نابود کنید، نمی‌توانید دمکراسی و آرمان‌هایمان برای دنیایی بهتر را از بین ببرید. نخست‌وزیر نروژ از مردم و رسانه‌ها خواست که از پیش‌داوری درباره انگیزه متهم خودداری کنند اما وعده داد که عدالت درباره عامل یا عاملان این حملات اجرا شود.

کد خبر 141074
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز