شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۸
۰ نفر

دلارام عظیمی: ساعاتی بعد از وقوع انفجار یک بمب در نزدیکی دفتر نخست‌وزیر نروژ و دیگر ساختمان‌های دولتی اطراف آن در شهر اسلو و سپس تیراندازی در جزیره اوتوئیا در شمال غرب این شهر که جان 76 تن را گرفت، تفسیرهای شتابزده رسانه‌های غربی از دست‌داشتن نیروهای وابسته به شبکه‌های تروریستی القاعده و جهاد اسلامی در این حملات حکایت داشت.

آندرس برینگ بریویک

اما فاش شدن هویت آندرس برینگ بریویک عامل اصلی انفجار و تیراندازی اسلو، زنگ خطری جدی برای اروپا و دنیای غرب به صدا درآورد که ظهور نوعی دیگر از تروریسم در پی ترویج و تشویق افکار بنیادگرایانه مسیحی طی سال‌های بعد از حوادث 11سپتامبر و گسترش روزافزون حامیان راستگرایان افراطی و عقاید ناسیونالیستی در این قاره را به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش پیش‌رو برای امنیت و ثبات کشورهای این قاره پیش‌رو می‌بیند.

با اینکه اخیرا نمونه‌های زیادی از رفتارهای نژادپرستانه‌ و بیگانه ستیزی در کشورهای مختلف این قاره مشاهده شده ولی شاید تا پیش از وقوع حوادث 22 جولای در اسلو، کمتر کسی تصور می‌کرد خشونت راستگرایان افراطی تا این اندازه امنیت اروپا را تهدید کند. طی 15سال اخیر تعداد راستگرایان افراطی در نروژ هیچ‌گاه بیش از 300 نفر نبوده و تنها اخیرا و با حضور شبه‌نظامیان سوئدی متعلق به حزب مقاومت سوئد، ساختار آنها تقویت شده است؛کمااینکه در نزدیکی مرز سوئد حدود 2تا 3هزار راستگرای افراطی درحال فعالیت هستند.

این درحالی است که در پی افشای باورها و عقاید بریویک، خیلی از سیاستمداران مطرح راست اروپایی موضعی مشابه در مورد اظهارنظرهای او اتخاذ کرده اند. کلید گمشده این ماجرا در متن 1500صفحه‌ای تحت عنوان اعلامیه اروپایی استقلال-2083 که لحظاتی پیش از حملات اسلو از سوی بریویک در اینترنت انتشار یافت، پیداشد.

بریویک که به جنگ تمدنی میان اروپا و مسلمانان مهاجر به این قاره باوردارد، 9 سال پیش در لندن سازمانی را که در واقع از گروه شوالیه‌های معبد در قرون وسطی الگوبرداری شده، تأسیس و جنگ دیرینه خود را علیه مسلمانان آغاز کرده است.

کد خبر 142300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز