شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

ترجمه - امید جعفرنژاد: مردی که به‌عنوان عامل اصلی قتل و جنایت در نروژ شناخته شده‌است، تحت‌تأثیر دیدگاه گروهی از نویسندگان و وبلاگ‌نویسان آمریکایی قرار گرفته بود که سال‌ها نسبت به نفوذ اسلام در ایالات متحده هشدار می‌دادند.

حادثه انفجار خودرویی در میدان تایمز نیویورک

 این جنایتکار در بیانیه هزار و 500‌صفحه‌ای خود اظهارات این نویسندگان آمریکایی به همراه روش ساخت بمب را قرار داده بود. نوشته‌های اندرس بریویک نشان می‌دهد که او از نزدیک بحث‌های تندی که آمریکایی‌ها درباره اسلام مطرح می‌کردند را دنبال کرده است.

بیانیه بریویک سیاستمداران نروژی را محکوم می‌کند که نتوانسته‌اند آن کشور را در برابر نفوذ اسلام و مسلمین حفظ کنند. او اظهارات رابرت اسپنسر آمریکایی و مدیر وب‌سایت «نظارت بر جهاد» را در بیانیه‌‌اش آورده است. بریویک به‌نظرات دیگر نویسندگان غربی هم اشاره کرده‌است. این نویسندگان با دیدگاه جنایتکار نروژی مبنی بر اینکه مهاجران مسلمان خطر بزرگی برای فرهنگ کشورهای غربی به‌حساب می‌آیند موافق هستند.

منتقدان آمریکایی بر این باورند که در مورد تهدید ناشی از شبه‌نظامیان اسلامگرا آنقدر بزرگنمایی صورت گرفته که حقوق مسلمانان در آن کشور به‌ناحق ضایع شده است. این در حالی است که تهدید ناشی از گروه‌های افراط‌گرای دیگر داخلی در ایالات متحده کم‌اهمیت نشان داده شده است. یک نمونه این اهمیت ندادن و بی‌توجهی به یک خطر واقعی اتفاقی است که 2سال پیش در آمریکا افتاد. سازمان امنیت ملی آمریکا اواخر سال2009 گزارشی را منتشر کرد با این مضمون که خطر شبه‌نظامیان و گروه‌هایی نظیر القاعده در آمریکا بیش از حد بزرگنمایی شده‌است. محافظه‌کاران آمریکایی به‌شدت از این گزارش انتقاد کردند.

به همین دلیل این سازمان گزارش خود را پس گرفت و نویسنده اصلی گزارش هم از مقام خود استعفا داد. افشای این موضوع که عقاید و اظهار نظرهای وبلاگ‌نویسان آمریکایی بر بریویک تأثیر‌گذار بوده است هفته گذشته در وبلاگ‌های مختلفی در اینترنت بازتاب داشت. در نتیجه این امر باعث شد که اسپنسر و دیگر افرادی که خودشان را فعالان ضد‌جهادی می‌نامیدند موضع دفاعی بگیرند. منتقدان اسپنسر بر این باور بودند که تلاش او و همکارانش به‌منظور نشان دادن اسلام به‌عنوان تهدیدی برای غرب به‌صورت غیرمستقیم باعث شکل‌گیری جنایات نروژ شده است.

در سال2009 میلادی سازمان امنیت ملی آمریکا گزارشی با عنوان «افراط‌گرایی جناح راست» منتشر کرد. متن این گزارش بدین شرح بود که رکود اقتصادی و انتخاب باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکایی آفریقایی تبار ممکن است باعث افزایش تهدیدها از جانب سفیدپوستان شود که خواهان برتری هستند، اما محافظه‌کاران کنگره به‌شدت با این موضوع مخالفت کردند.«ژانت ناپولیتانو» وزیر امنیت داخلی ایالات‌متحده فورا این گزارش را پس گرفت و به خاطر اشتباهاتی که پیش آمده بود عذرخواهی کرد.«داریل جانسون» کارشناس و تحلیل‌گر سازمان امنیت ملی آمریکا که نویسنده اصلی این گزارش بود در مصاحبه‌ای که با او انجام شد اظهار داشت: در یک سال گذشته تعداد تحلیل‌گرانی که خشونت‌ها و ناآرامی‌های غیراسلامی در آمریکا را بررسی می‌کردند از 6‌نفر به 2‌نفر کاهش یافت.

جانسون که اکنون مدیریت یک مرکز تحقیقاتی خصوصی را بر‌عهده دارد که به تحقیق در مورد تهدید‌های تروریستی داخلی آمریکا می‌پردازد می‌گوید، هنگامی که او در سازمان امنیت ملی آمریکا کار می‌کرد تقریبا 30 کارشناس و تحلیل‌گر در مورد افراط‌گرایی اسلامی مشغول انجام تحقیقات بودند.کارشناس و تحلیل‌گر سازمان امنیت ملی آمریکا در این باره می‌گوید: حادثه کشتار نروژ به آسانی می‌توانست در آمریکا هم اتفاق بیفتد. «هوتاری ها» یک گروه شبه‌نظامی افراط‌گرای مسیحی هستند که پایگاه آنان در ایالت میشیگان قرار دارد. این گروه سال گذشته به توطئه برای کشتن افسران پلیس آمریکایی و بمبگذاری در مراسم تشییع جنازه آنها متهم شده‌بود. میزان تسلیحات و مهماتی که این گروه در اختیار داشت بیشتر از سلاح‌هایی بود که مهاجمان مسلمان در ایالات متحده پس از حملات 11‌سپتامبر در اختیار داشتند. مقامات سازمان امنیت داخلی آمریکا ادعای جانسون مبنی بر کاهش تعداد کارمندان این سازمان را رد کردند و گفتند که از نزدیک و بدون توجه به ایدئولوژی، نظارت بر تمام خطرهایی که تهدیدی برای ایالات متحده محسوب می‌شوند را بر‌عهده دارند.

پس‌از این ماجرا بود که پلیس فدرال آمریکا (اف بی‌آی) به مرکز فعالیت گروه «هوتاری» نفوذ کرده و قبل از اینکه حمله‌ای انجام شود تمام افراد آن گروه را دستگیر کرد.

نیویورک‌تایمز

کد خبر 142307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز