همشهری آنلاین: مشاور ارشد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از تغییر فرمول تعیین حقوق بازنشستگان خبر داد و گفت: در حالی که ملاک افزایش حقوق بازنشستگان قبل از سال 90 مصوبه شورای‌عالی کار برای افزایش حداقل دستمزد سالیانه کارگران بود اما هم اکنون این تصمیم توسط دولت تعیین و اعلام می‌شود.

ولی الله صالحی در ارتباط با تعیین افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال 91، گفت: تعیین میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و در واقع کارگرانی که زمان دریافت مستمری آنها فراررسیده است، از سال 90 به دولت سپرده شد.

عضو سابق شورای عالی کار با تاکید بر اینکه تا قبل از آن این شورا در زمان تعیین حداقل دستمزد سالیانه کارگران، میزان افزایش حقوق های مستمری بگیران را نیز مشخص و ابلاغ می‌کرد، اظهار داشت: به دلایل نامعلوم این وظیفه از شورای عالی کار برداشته شد.

صالحی با بیان اینکه در قانون چنین وظیفه ای برای شورای عالی کار وجود ندارد، افزود: با این حال پیش از این، هر میزان که حقوق سالیانه کارگران و مشمولان قانون کار افزایش می یافت، به همان نسبت نیز مستمری بازنشستگان تعیین می شد، اما به یکباره این فرمول تغییر کرد.

وی خاطر نشان کرد: اینکه در 2 سال گذشته دولت میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری را برای بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی نیز اعمال می کند، مبنای قانونی ندارد و دلیل آن هم مشخص نیست.

این مقام مسئول کارگری، ادامه داد: طی 2 سال گذشته میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی طبق وضعیت کارمندان دولتی بوده است، در حالی که سال های متمادی قبل از آن، میزان افزایش حقوق‌ها بر اساس یک مکانیزم مشخص و با پیروی از ماده 41 قانون کار بوده است.

به گفته صالحی، تامین اجتماعی موظف است طبق اوضاع اقتصادی کارگران و حق بیمه هایی که دریافت می‌کند، به همان نسبت نیز حقوق بازنشستگان را افزایش دهد.

عضو سابق شورای عالی کار به مهر گفت: سال گذشته میزان افزایش حقوق بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی به میزان حقوق کارمندان دولت، 10 درصد بوده است.

وی این مطلب را نیز افزود که در این زمینه باید هیئت امنای تامین اجتماعی تصمیمات لازم را اتخاذ کند، اما تاکنون چیزی در این باره اعلام نشده است.

در قالب لایحه بودجه سال 91 دولت به دنبال افزایش 12 تا 15 درصدی حقوق کارمندان است که در صورت اعمال فرمول یکی دو سال گذشته، این میزان افزایش برای مستمری بگیران تامین اجتماعی نیز اعمال خواهد شد.

کد خبر 166129
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز