گروه بورس: معاملات فرابورس ایران در سال 1390 با رشد قابل‌توجهی همراه بود و سهامداران در سال گذشته 8 هزار و 700 میلیارد تومان سهام در این بازار خریداری کردند.

بورس

به گزارش همشهری، با وجود نوپا بودن بازار فرابورس ایران، رشد این بازار بسیار سریع بوده به‌طوری که در حال حاضر بازار فرابورس ایران بخش قابل توجهی از معاملات بازار سرمایه ایران را در اختیار دارد، ضمن اینکه اطلاعات مربوط به سال 90 نشان می‌دهد : بازار ابزارهای نوین مالی مانند صکوک، اوراق تسهیلات مسکن و اوراق مشارکت با استقبال بسیار خوب سهامداران روبه‌رو شده است.آمار‌ها نشان می‌دهد سهامداران در طول 12 ماه سال 90 در مجموع 18 میلیارد و 778 میلیون سهم را به ارزش 8 هزار و 700 میلیارد تومان خریداری کرده‌اند که این مقدار نسبت به سال 89 معادل 40 درصد رشد نشان می‌دهد.

ارزش کل معاملات بورس تهران در سال 90 به 22 هزار و 600 میلیارد تومان و ارزش داد و ستدها در بورس کالای ایران به 30 هزار میلیارد تومان رسید، به این ترتیب با محاسبه ارزش کل معاملات فرابورس ایران، ارزش کل معاملات بازار سرمایه در سال 90 به 61 هزار و 300میلیارد تومان رسید که این رقم نشان از حرکت رو به جلوی بازار سرمایه ایران در سال گذشته دارد.

از مجموع کل معاملات انجام شده سال گذشته در فرابورس 2.6 هزار میلیارد تومان در بازار اول، 1/1 هزار میلیارد تومان در بازار دوم و1.8 هزار میلیارد تومان در بازار سوم انجام شده است، ضمن اینکه بخش قابل‌توجهی از معاملات فرابورس در سال 90 به معاملات ابزار‌های نوین مالی نظیر اوراق تسهیلات مسکن، اوراق مشارکت و صکوک اختصاص داشته است و سهامداران در طول 12 ماه سال 90، 2.5 هزار میلیارد تومان اوراق تسهیلات مسکن دادوستد کرده‌اند. با راه‌اندازی بازار پایه فرابورس در سال 90 نیز در کل 500 میلیارد تومان سهام دادوستد شد.


آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد تعداد کل شرکت‌های فرابورس در سال 90 به حدود 36 شرکت و مجموع کل ارزش بازار فرابورس به 28 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است.در حال حاضر صنعت مخابرات 38 درصد از مجموع کل ارزش فرابورس را در اختیار دارد و بزرگ‌ترین صنعت این بازار محسوب می‌شود. ارزش کل سهام صنایع مخابراتی در فرابورس تا پایان سال 90 به 10.8 هزار میلیارد تومان رسید.پس از صنایع مخابراتی، گروه محصولات شیمیایی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، دیگر صنایع بزرگ فرابورس هستند.در حال حاضر ارزش کل سهام شرکت‌هایی که در گروه محصولات شیمیایی دسته بندی شده‌اند 9.5 هزار میلیارد تومان و ارزش کل بانک‌هایی که سهامشان در فرابورس دادوستد می‌شود 3/3هزار میلیارد تومان است.گروه فلزات اساسی نیز با ارزشی معادل 2.3 هزار میلیارد تومان 8 درصد از کل ارزش بازار فرابورس را در اختیار دارد.

کد خبر 165054
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز