گروه بورس: معاون نظارت و عملیات فرابورس برنامه‌های این بازار را برای تبدیل‌شدن به یک سوپر مارکت ابزار‌های مدرن مالی اعلام کرد.

بورس

 او درعین حال از آمادگی فرابورس برای انتشار ابزار صکوک جهت تامین مالی شرکت‌های کشتیرانی خبرداد.به گزارش همشهری، پس از انتشار موفقیت آمیز اوراق صکوک شرکت هواپیمایی ماهان، بانک سامان و سرمایه‌گذاری امید، مدیرعامل بازار فرابورس ایران از شرکت‌های کشتیرانی دعوت کرد برای تامین مالی طرح‌های خود از اوراق صکوک و انتشار آن در فرا بورس استفاده کنند.

درعین حال معاون نظارت و عملیات فرا بورس جزئیات انتشار اوراق صکوک را برای شرکت‌های کشتیرانی تشریح کرد.انتشار اوراق صکوک برای شرکت‌های کشتیرانی بخشی از برنامه‌های مدیران بازار فرابورس ایران برای دور زدن تحریم‌هایی است که اخیرا علیه ایران تصویب شده است. به تازگی تعداد زیادی از شرکت‌های کشتیرانی در جریان اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و انتشار اوراق صکوک داخلی می‌تواند کمک زیادی به رفع تحریم‌ها و تامین منابع مالی آنها کند.

بر همین اساس روز گذشته حسن محمدتبار معاون نظارت و عملیات فرابورس ایران در گفت‌وگو با همشهری درباره جزئیات نحوه انتشار اوراق صکوک برای شرکت‌های دریایی و همچنین برنامه‌های فرا بورس برای انتشار اوراق جدید مالی گفت:استراتژی اصلی فرا بورس ایران این است که به یک بازار بزرگ ابزار‌های نوین مالی در کشور تبدیل شود که همه شرکت‌ها و بخش‌های اقتصادی بتوانند از طریق آن منابع مالی خود را تامین کنند.

به گفته وی، با اجرای راهبرد فرابورس، این بازار به‌زودی به سوپرمارکت مالی ایران که همه ابزار‌های مالی از جمله اوراق مدرن اسلامی و صکوک در آن وجود دارد تبدیل خواهد شد.محمد تبار در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های کشتیرانی چگونه می‌توانند از طریق فرا بورس منابع مالی خود را تامین کنند؟ گفت: این شرکت‌ها می‌توانند از طریق انتشار اوراق صکوک منابع مالی خود را تأمین کنند و این اوراق از طریق شرکت مدیریت دارایی مرکزی که یک شرکت سهامی خاص است و از طرف سازمان بورس تاسیس شده است منتشر می‌شوند.

در واقع این شرکت یک دارایی را خریداری می‌کندو سپس آن دارایی را برای مدت مشخصی به شرکتی که نیاز به آن دارایی دارد اجاره می‌دهد.وی با بیان اینکه در حال حاضر انتشار اوراق صکوک به 3روش در ایران انجام می‌شود ادامه داد: در روش اول که شرکت هواپیمایی ماهان از آن استفاده کرد، شرکت مدیریت دارایی مرکزی یکی از هواپیماهای شرکت ماهان را به‌دلیل اینکه این شرکت نیاز به منابع مالی داشت خریداری کرد و سپس آن را دوباره به شرکت ماهان اجاره داد. وی افزود:براساس این قرارداد، مالکیت این هواپیما پس از پایان مدت قرارداد، یعنی 4 سال بار دیگر به شرکت ماهان منتقل می‌شود و شرکت مدیریت دارایی مرکزی از طریق انتشار اوراق صکوک منابع مالی مورد نیاز برای خرید آن هواپیما را تامین می‌کند.

محمدتبار درباره روش دوم توضیح داد: در روش دوم که باز هم شرکت هواپیمایی ماهان از آن استفاده کرده است، شرکت مدیریت دارایی مرکزی به وسیله انتشار اوراق صکوک چند فروند هواپیما خریداری کرد و آنها را در اختیار شرکت ماهان قرارداد با این شرط که این هواپیماها پس از مدت معلومی که در اجاره شرکت ماهان است به‌صورت اجاره به شرط تملیک به این شرکت فروخته شود.معاونت نظارت و عملیات فرا بورس تصریح کرد: روش سومی که در ایران به کار گرفته می‌شود و به اوراق صکوک استصناع معروف است، شرکت مدیریت دارایی مرکزی از طریق انتشار اوراق صکوک هزینه ساخت یک دارایی به‌طور مثال یک کشتی را تامین می‌کندو سپس آن کشتی را برای مدت معلومی به شرکت کشتیرانی اجاره می‌دهد و سپس آن کشتی به تملک همان شرکت کشتیرانی در می‌آید.

وی افزود: این روش برای شرکت‌های کشتیرانی که به‌طور مثال هزینه ساخت یا خرید یک کشتی را ندارند مناسب است و این شرکت‌ها می‌توانند از این طریق منابع مالی خود را برای ساخت یا خرید کشتی تامین کنند.

امکان انتشار اوراق صکوک برای کشتیرانی‌ها

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با بیان اینکه شرکت‌های کشتیرانی‌ و دریایی می‌توانند از طریق اوراق صکوک فعالیت‌های خود را توسعه دهند گفت:این شرکت‌ها می‌توانند در این زمینه به نهادهای واسطه زیرمجموعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار مراجعه و منابع خود را تأمین کنند.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، مصطفی امیدقائمی درباره استفاده شرکت‌های دریایی از اوراق بهادار بورس گفت:یک موضوع مهم، بحث تأمین مالی از طریق فرابورس است در حال حاضر 2نوع اوراق در فرابورس مورد معامله و پذیرش قرار می‌گیرد که متأسفانه صنعت دریایی تاکنون از آن استفاده نکرده است.وی یکی از این اوراق را اوراق صکوک اجاره عنوان کرد و گفت: در حال حاضر صنعت هوایی از این اوراق استفاده می‌کند به‌طوری که تاکنون چند فروند هواپیما را از محل انتشار این اوراق خریداری کرده است.

کد خبر 154067
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز