گروه بورس: پس از یک بار ناکامی برای فروش سهام هواپیمایی هما در فرا بورس این بار 50 ‌درصد از سهام این شرکت 300 میلیارد تومان ارزان‌تر، 26 دی ماه در فرابورس فروخته خواهد شد.

بورس

29 شهریور ماه سازمان خصوصی‌سازی‌ 50‌درصد از سهام هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) را برای فروش در فرا‌بورس عرضه کرد. قیمت این مقدار سهام هزار و 700 میلیارد تومان تعیین شده بود اما در این روز کسی حاضر به خرید سهام این شرکت نشد و فروش سهام شرکت هواپیمایی هما با شکست مواجه شد.

در پی این ناکامی، هیات واگذاری با برگزاری نشستی تصمیم گرفت شرایط واگذاری را تغییر دهد تا شاید بتواند سهام این شرکت بزرگ را برای دومین‌بار در فرا بورس بفروشد. به این ترتیب در این نشست قیمت پایه هر سهم به 73هزار و 711‌ ریال کاهش یافت و با این قیمت گذاری، ارزش کل سهام قابل معامله بیش از1.44 هزار میلیارد تومان برای سهام هما تعیین شد یعنی 300میلیارد تومان ارزان‌تر. همچنین هیات واگذاری در نشست اخیر خود زمان این عرضه را 26 دی‌ماه تعیین کرد.

به این ترتیب با کاهش ارزش پایه هر سهم به 73711 ریال قرار است هما به‌ صورت 20 ‌درصد نقد و مابقی اقساط 8 ساله به بخش خصوصی واگذار شود. در حال حاضر دولت مالک70‌درصد هواپیمایی جمهوری اسلامی است و 30 ‌درصد از سهام این شرکت نیز به سهام عدالت اختصاص یافته است که با واگذاری 50 ‌درصد سهام، تکلیف 20‌ درصد سهم دیگر نامعلوم باقی می‌ماند.

برخی خبر‌ها حاکی از آن است که زیان ده بودن این شرکت و همچنین اعمال برخی از تحریم‌ها علیه این شرکت هواپیمایی عامل اصلی فروخته نشدن سهام این شرکت در فرا بورس در شهریور ماه بوده است.

خبرگزاری فارس در این رابطه به نقل از فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هما گزارش داد: ‌با خصوصی شدن هما و مبرّا شدن این شرکت هواپیمایی از دولتی بودن، فعالیت‌های شرکت آزاد‌تر می‌شود، تصمیمات سرعت می‌گیرد و مقررات بازرگانی بیشتر شامل حال این ایرلاین می‌شود. به همین دلیل مجموعه هما متمایل است هرچه زودتر خصوصی شود و از خصوصی‌‌سازی‌ استقبال می‌کند.

این در حالی است که برخی از کارشناسان عدم‌بازاریابی نظام مند توسط سازمان خصوصی‌‌سازی‌، تعیین شرایط سخت فروش از سوی هیأت واگذاری، عدم‌تمایل به حضور سرمایه‌گذاری خارجی به‌دلیل باز‌نبودن درهای سرمایه‌گذاری و زیان‌ده بودن این شرکت و البته مسائل روز اقتصادی را از جمله عوامل مؤثر در ناکامی برای فروش سهام این شرکت ارزیابی می‌کنند.

کد خبر 153399
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز