گروه بورس: به‌دنبال عملکرد ضعیف سازمان خصوصی‌سازی‌ دربازاریابی شرکت‌ها، عرضه 55درصد از سهام هما به ارزش یک‌هزارو440میلیارد تومان باز هم به تعویق افتاد.

به گزارش همشهری، سازمان خصوصی‌سازی‌ 29شهریور ماه سال گذشته 55 درصد از سهام هواپیمایی هما را 1700میلیاردتومان قیمت‌گذاری کرد و این میزان سهام را برای فروش راهی تالار فرابورس کرد اما سهام هما هیچ خریداری نداشت و بلاتکلیف روی میز باقی ماند، همین موضوع باعث شد تا سازمان خصوصی‌سازی‌ پرونده هما را برای کاهش قیمت به هیات واگذاری ببرد.

هیات واگذاری هم با برگزاری نشستی رقم اولیه را بیش از 300میلیارد تومان کاهش داد و در قیمت‌گذاری جدید، میزان سهام قابل عرضه را 1440میلیاردتومان تعیین کرد. قراربود این میزان سهام روز 26دی ماه در بازار فرابورس ایران عرضه شود اما باتوجه به اینکه تا صبح همین روز هیچ تقاضایی برای خرید سهام این شرکت به ثبت نرسیده عرضه سهام هواپیمایی هما برای باردوم لغو و به زمان دیگری موکول شد.

در سومین رویداد قرار بود سازمان خصوصی‌سازی‌ امروز، 55 درصد سهام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) را در بازار سوم فرابورس عرضه کند تا شاید در سومین تلاش موفق به شکست طلسم واگذاری این شرکت زیان‌ده شود اما به فاصله یک روز تا زمان عرضه، معلوم شد دیگر چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. دلیل اصلی به تعویق افتادن سومین عرضه بلوک سهام هما نبود مشتری برای سهام این شرکت عنوان شده است.

مهم‌ترین وظیفه سازمان خصوصی‌سازی‌ انجام بازاریابی گسترده و پیدا کردن مشتری برای فروش سهام شرکت‌هاست اما این سازمان صرفا به انتشار چند آگهی برای فروش سهام شرکت‌ها بسنده می‌کند. عملکرد سازمان خصوصی‌سازی‌ در طول یک سال و نیم گذشته نشان می‌دهد که این سازمان کارنامه بسیار ضعیفی در فروش سهام شرکت‌ها داشته و حتی روند فروش سهام شرکت‌های دولتی از زمان مدیرعاملی پیمان نوری در بورس تهران متوقف شده و عرضه‌های این سازمان فقط به چند شرکت کوچک محدود شده است.

هنوز هم شرکت‌های بزرگ نفتی در صف ورود به بورس تهران هستند که ارزشی معادل 60میلیارددلار دارند اما سازمان خصوصی‌سازی‌ تاکنون موفق به عرضه سهام این شرکت‌ها در بورس نشده است و بیشتر عرضه‌های این سازمان به سهام شرکت‌های کوچک اختصاص دارد. درعین حال مهم‌ترین بخش از واگذاری سهام شرکت‌ها که تا چند سال گذشته در بورس انجام می‌شد با روی کار آمدن مدیرعامل جدید سازمان خصوصی‌سازی‌ متوقف شد و بیش از یک سال و نیم است که خبری از فروش سهام شرکت‌های بزرگ در بورس نیست،

حداقل در طول یک سال و نیم گذشته سهام هیچ شرکت بزرگی از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ در بورس تهران عرضه نشده است و سهام 2شرکت بیمه دانا و پست بانک هم که در طول این مدت در بورس فروخته شد یک افتضاح مالی محسوب می‌شود و ناکامی‌های زیادی برای بازار سرمایه و سهامداران به‌وجود آورد و تا مدت‌ها شاخص بورس تهران را پایین کشید.

در همین رابطه مصطفی امید قائمی مدیرعامل فرابورس ایران در گفت‌وگو با همشهری درباره عرضه بلوک سهام هواپیمایی هما در فرابورس گفت: سازمان خصوصی‌سازی‌ نامه‌ای به فرابورس ارسال کرده و خواستار توقف عرضه سهام هما در فرابورس شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل تعویق عرضه سهام این شرکت بزرگ چیست گفت: سازمان خصوصی‌سازی‌ در نامه خود قید کرده است که تا این تاریخ (یعنی تا دیروز) مشتری تایید صلاحیت‌شده‌ای برای خرید سهام شرکت هواپیمایی هما وجود نداشته است.

کد خبر 170264
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز