پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: خط لوله نفتی کرکوک به یومورتالیک بامداد پنجشنبه 17 فروردین در داخل خاک ترکیه با سه انفجار پی درپی، دچار آتش سوزی و آسیب شد.

به گزارش ایرنا، این انفجارها ساعت سه بامداد به وقت محلی رخ داد که هنوز علت بروز آنها روشن نیست.

پیشتر این خط لوله که نفت عراق را از طریق ترکیه به دریای مدیترانه منتقل می کند، در چندین مرحله مورد حمله عناصر مسلح گروهک تروریستی پ.ک.ک در منطقه قرار گرفته است.

شبکه خبری تلویزیون دولتی ترکیه خبر داد که انفجارها در یک کیلومتری شهر مرزی شیرناک رخ داده است.

ماموران شرکت سهامی خطوط لوله نفت و گاز ترکیه موسوم به بوتاش و مامورین آتش نشانی به دنبال انفجارها به منطقه آمده و درحال مهار آتش سوزی و اطفای حریق می باشند.

این شبکه خبری گزارش کرده است که ادعا می شود انفجارها ناشی از خرابکاری در خط لوله بوده است.

خط لوله انتقال نفت عراق به ترکیه به طول 970 کیلومتر (600 مایل) از کرکوک در شمال عراق تا بندر جیحان در جنوب ترکیه، امتداد یافته و متشکل از دو خط لوله موازی هم است.

قرارداد خط لوله نفتی کرکوک - یومورتالیک در سال 2010 میلادی بعداز مذاکرات طولانی بین دوطرف برای 15 سال دیگر تمدید شد

قرا داد جدید از سوی تانر یلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و حسین ال شهرستانی وزیر نفت عراق به امضا، رسیده است.

نفت منطقه کرکوک توسط خط لوله ای 46 اینجی که در سال 1977 میلادی راه اندازی شد از کرکوک به بندر یومورتالیک ترکیه در نزدیکی آدانا و کناره دریای مدیترانه ترکیه منتقل شده و سپس توسط کشتی به بازارهای جهانی عرضه می شود.

هم اکنون خط لوله کرکوک به یومورتالیک فعال است وسالانه از طریق این خط در حدود 80 میلیون تن نفت خام به خارج صادر می شود.

خط لوله دوم نیزکه درجریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ودرپی مسدود شدن امکانات صادرات نفت عراق از طریق بصره به موازات خط اول احداث شد، 40 اینجی است و بنا به تحولات سیاسی و جنگ عملا تخریب و یا از فرسودگی از دور خارج شده و بلا استفاده مانده است.

به گفته فاضل شنل عراقی ها ابتدا خواهان بازسازی این خط هستند. گویا ترکیه نیز پیشنهاد کرده که کار بازسازی، راه اندازی و بهره برداری از این خط را بعهده گیرد که طرف عراقی هنوز پاسخ قطعی به این پیشنهاد ترکیه نداده است.

کد خبر 164992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز