همشهری آنلاین: روزنامه وال استریت ژورنال در مطلبی به تقابل اطلاعاتی ایران و آمریکا در منطقه و نقش سردار قاسم سلیمانی در آن اشاره می کند و می نویسد: طراح اصلی اطلاعات ایران تمامی تحرکات آمریکا در منطقه را زیر نظر دارد و با آن مقابله می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روزنامه می‌ نویسد: در دود وآتش رابطه سیاسی بین آمریکا وایران سردار قاسم سلیمانی بعنوان طراح اطلاعاتی ایران و گرداننده تلاش های جمهوری اسلامی برای افزایش و گسترش نفوذ این کشور در خارج و خاورمیانه ظاهر می‌شود.

این روزنامه در ادامه بر اساس اهداف تحریک برانگیز غرب در قبال موضوع سوریه می نویسد: درحالی که درک دقیق شیوه کار در سیستم داخلی ماشین سیاست ایران بسیار سخت است نقش قاسم سلیمانی در سوریه در آخرین برآوردها این است که وی در میان مهمترین شخصیت‌هایی است که سیاست ایران در این کشور را هدایت می‌کنند.

در ادامه این روزنامه آورده است: مقام های آمریکایی سلیمانی را مسئول تمامی عملیات های خارجی نیروی قدس می دانند و آنها سعی می کنند تا سپاه قدس را متهم به دخالت در بمب گذاری‌ها در تایلند، هند و همینطور طرح بمب گذاری در آذربایجان بکنند.

وال استریت ژورنال به نقل از موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق که در سالهای اخیر سه بار با قاسم سلیمانی در تهران دیدار کرده، می نویسد: وی یک متفکر استراتژیست عمیق است و باور عمیق دارد که باید شهید شود.

این روزنامه به توصیف ظاهری از سلیمانی می پردازد و می نویسد: بر اساس گفته افرادی که با وی دیدار کرده اند این مرد 55 ساله که اغلب لباس یا یونیفرم بدون مدال‌های نظامی می پوشد حضوری آرام دارد. مقام های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس بین زندگی واقعی این ژنرال ایرانی و کارلا مامور اطلاعاتی شوروی در رمان های دوران جنگ سرد ژان لو کار مقایسه ای انجام داده‌اند.

در بخش دیگری از این مطلب به نقل از موسویان مذاکره کننده هسته‌ای سابق ایران در اوایل دهه 2000 به بررسی شخصیت قاسم سلیمانی می پردازد و می نویسد: قاسم تمایل دارد تا در صورتی که همکاری با غرب به نفع منافع ملی کشور تمام شود همکاری کند.

علاوه بر اینها جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق، دیگر متحدین نزدیک وی از جمله احمد چلبی سیاستمدار شیعه عراقی هم سلیمانی را می شناسند. در چند هفته پیش از آغاز حمله آمریکا به عراق آقای چلبی بین واشنگتن و تهران در رفت و آمد بود و به گفته فرانسیس بروک یکی از مشاوران چلبی ، این سیاستمدار عراقی در باره اهداف آمریکا درعراق به سلیمانی اطلاعاتی داد.

این روزنامه می نویسد: با پایان جنگ عراق و آغاز خیزش های عربی در بسیاری از کشورهای منطقه در سال گذشته، جنگ آمریکا با ژنرال سلیمانی وسپاه قدس به کشورهای جدیدی گسترش پیدا کرد.آمریکا علناً ایران را متهم کرد که درصدد سرنگونی متحدین آمریکا در یمن، لبنان، و بحرین است.

این روزنامه در ادامه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که در امور سوریه کار می کند، سلیمانی را دشمن آشکار شماره یک آمریکا در تحولات منطقه معرفی می کند و به نقل از این مقام می نویسد: دولت اوباما در ادامه تلاش های قضات خود اصرار دارد تا توانایی سردار سلیمانی را برای توسعه نفوذ ایران در خاورمیانه ناکام بگذارد و خزانه داری آمریکا سه بار تحریمهایی را بر این نظامی ایران اعلام کرده که این تحریم‌ها هنوز اعتبار دارند.

کد خبر 164944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز