همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان آمریکایی در میان لایه‌های خاکسترهای آتشفشانی آفریقای جنوبی توانستند فسیلی از قطرات باران با قدمت 2.7 میلیارد سال را کشف کنند. حتی آب نیز می‌تواند فسیل شود و اطلاعات مهمی درباره گذشته سیاره زمین در اختیار دانشمندان قرار دهد.

 به گزارش خبرگزاری مهر، به تازگی محققان دانشگاه واشنگتن در سیاتل در میان لایه‌های خاکسترهای آتشفشانی که در آفریقای جنوبی پیدا شده‌اند، قطرات فسیلی بارانی که 2.7 میلیارد سال باریده است را کشف کردند.

بررسی حفره‌های ایجاد شده در اثر برخورد باران با زمین می‌تواند غلظت اتمسفر اولیه را نشان دهد.

براساس گزارش نیچر، در حدود 3 میلیارد سال قبل خورشید بسیار سردتر بوده است به طوری‌ که پرتوهایی که زمین از خورشید جمع‌آوری می‌کند، 85 درصد بیشتر از میزان فعلی بوده است. به همین دلیل گرمای ستاره ما حتی قادر نبود یخ‌ها را ذوب کند.

بنابر این در عصر پرکامبرین یک پادارکس در ژئولوژیک و اتمسفر زمین وجود داشت که بر پایه آن از یک طرف حضور آب به حالت مایع و از طرف دیگر دمای یخی زمین را نشان می‌د‌هد.

 به منظور حل پارادکس مربوط به اتمسفر زمین، این دانشمندان نیتروژن جو را بر پایه فسیل قطرات باران مورد بررسی قرار دادند.

 نتایج این اطلاعات حاکی از آن است که فشار جزئی گاز نیتروژن به طور شگفت‌انگیزی بالا و برابر با 2.4 بار (در مقابل 0.8 فعلی) بوده است.

به گفته این محققان، تنها در این سطوح، نیتروژن می‌تواند همانند یک گرم‌کننده غیرمستقیم عمل کرده و اثر گاز گلخانه‌ای به سبب گاز دی‌اکسیدکربن را تقویت کند.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که اتمسفر دوره پرکامبرین دو برابر غلیظ‌تر از اتمسفر امروزی بوده است. این در حالی است که ارقام پیشین، اتمسفر غلیظ‌تری را برای این دوره در نظر گرفته بودند.

فسیل

کد خبر 164915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز