مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آمریکایی پوست پلاستیکی تولید کرده‌اند که قابلیت ترمیم داشته و در هنگام بریدگی مایع قرمز رنگی از آن خارج می‌شود.

پوست مصنوعی

به گزارش ایسنا، تولید پوست پلاستیکی با قابلیت ترمیم و خونریزی ایده فیلم ترمیناتور را تا حدود زیادی محقق کرده است.

زمانی که پوست پلاستیکی بریده شود، همانند پوست واقعی مایع قرمز رنگی از ناحیه آسیب دیده خارج می‌شود. این پوست دارای قابلیت ترمیم است و می‌تواند با ساخت پایه‌های مولکولی از داخل، خود را بازسازی کند.

جزئیات ساخت پوست پلاستیکی توسط پروفسور مارک اوربان، سرپرست تیم تحقیقاتی از دانشگاه می سی سی پی جنوبی در نشست سالانه انجمن شیمی آمریکا تشریح شد.

در طبیعت، سیستم‌های بیولوژیکی با قابلیت ترمیم وجود دارند که می‌توان نمونه‌هایی از آن را در قدرت ترمیم پوست انسان یا پوست درخت مشاهده کرد. در تولید پوست پلاستیکی از نمونه‌های موجود در طبیعت الگو برداری شده است و وجود ماده قرمز رنگ به عنوان هشداری برای بروز آسیب در نظر گرفته شده است.

زمانی که پوست پلاستیکی دچار آسیب شود، به تغییرات نور، دما و میزان اسیدیته (pH) واکنش نشان داده و خود را بازسازی و ترمیم می‌کند.

پروفسور اوربان معتقد است، می‌توان از این ماده برای ساخت قطعات مختلف هواپیما مانند بال استفاده کرد و خروج مایع قرمز رنگ هشداری برای بروز آسیب دیدگی در آن بخش باشد؛ در این حالت می‌توان نسبت به تعمیر قسمت آسیب دیده یا امکان ترمیم در تماس با نور، دما یا pH‌ مختلف تصمیم گیری کرد. از پوست پلاستیکی همچنین می‌توان در ساخت بدنه خودرو، گوشی تلفن همراه و لپ تاپ استفاده کرد.

تیم تحقیقاتی در حال کار برای تولید پلاستیک مقاوم در برابر دمای بسیار زیاد هستند.

کد خبر 164497
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز