همشهری آنلاین: چین با رد تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورهای وارد کننده نفت ایران گفته است، واشنگتن حق ندارد طبق فوانین داخلی خود تحریم‌های یکجانبه علیه کشورهای دیگر اعمال کند.

چین

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه چین روز شنبه (۱۲ فروردین) در بیانیه کوتاهی اعلام کرد: طرف چینی همواره با این که یک کشور طبق قوانین داخلی خود تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه کشور دیگری اعمال کند، مخالف بوده است. به علاوه اعمال این تحریم‌های یکجانبه علیه کشور سوم را نمی‌پذیرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به تحریم‌های تازه علیه بانک‌ها و دیگر موسسات مالی که از طریق آن‌ها نفت ایران خریداری می‌شود، چراغ سبز نشان داده است.

این تصمیم به آمریکا اجازه می‌دهد که تحریم‌هایی علیه بانک‌های خارجی که محل تبادل مالی خرید و فروش نفت خام ایران هستند، اعمال کند.

هدف از این اقدام وادار کردن خریداران نفت ایران به ویژه چین، کره جنوبی، هند، ژاپن و اتحادیه اروپاست تا واردات نفتی خود را از ایران به مقدار زیادی کاهش دهند و یا از داشتن رابطه با نظام مالی امریکا محروم شوند.

کاخ سفید تاکید دارد در بازارهای جهانی نفت کافی برای پر کردن خلاء ایجاد شده ناشی از کاهش صادرات نفت ایران وجود دارد.

اوباما در این باره گفت:  به اندازه کافی نفت و محصولات نفتی در کشورهای دیگر به جز ایران وجود دارد که اجازه کاهش حجم خرید نفت و محصولات نفتی از ایران یا از طریق موسسات مالی خارجی را می‌دهد.

با این وجود، نگرانی‌ها از بروز وقفه در تامین نفت پابرجاست. تحریم‌های ضدایرانی از قبل موجب افزایش جهانی قیمت نفت شده است.
افزایش بهای بنزین به موضوع مهمی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده است.

چین یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت ایران است و تاکنون در برابر فشارهای آمریکا برای کاهش وارداتش از ایران مقاومت کرده است.

کد خبر 164400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز