همشهری آنلاین: چین باردیگر با رد تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران، بر تمایل پکن برای پیگیری منافع مشروع اقتصادی با تهران تاکید کرده است.

چین

به گزارش پرس تی وی، چوی تیانکای، معاون وزیر خارجه چین روز سه‌شنبه (۲۵ بهمن، ۱۴ فوریه) در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: ما خواستار تلاش‌برای حفظ تاثیر نظام بین‌المللی بر جلوگیری از گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای و حفظ صلح و ثبات در منطقه هستیم.

وی افزود: همان‌گونه که به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره تحریم‌ها مربوط می‌‌شود، ما به آن قطعنامه رای دادیم و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم. اما درباره تحریم‌های یک‌جانبه تردید دارم و این چیز جدیدی نیست.

معاون وزیر خارجه چین تصریح کرد: درباره ایران... منافع مشروع اقتصادی و تقاضای انرژی چین نباید تحت تاثیر قرار گیرد.

این در حالی است که تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران موجب تلاقی منافع بین آمریکا و شرکای اصلی تجاری این کشور همچون چین شده است.

چین ضمن ابراز مخالفت شدید خود با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه تهران، تاکید می‌کند مساله هسته‌ای ایران باید از راه دیپلماتیک حل‌وفصل شود.

لیو ویمین، سخنگوی وزارت خارجه چین ۱۹ دی (۹ ژانویه) گفت، نمی‌توان از راه تحریم و فشار به شکلی اساسی به مساله هسته‌ای ایران پرداخت.

وی تصریح کرد: گفت‌وگو و مذاکره تنها راه درست برای حل این مساله است.

ویمین افزود: چین مخالف قرار دادن قوانین داخلی در راس قوانین بین‌المللی است و از تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشورها حمایت نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت این کشور مناسبات عادی، آزاد و شفاف خود را با ایران در حوزه‌های اقتصادی بازرگانی و انرژی همانند بسیاری ازکشورهای دیگر، حفظ خواهد کرد.

وی یادآور شد مبادلات اقتصادی چین با ایران نه مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و نه بر موضع چین در قبال منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تاتیر می‌گذارد و از این رو، این مناسبات نباید تحت تاثیر قرار گیرند.

هونگ لی، سخنگوی دیگر وزارت خارجه چین، نیز ۱۴ دی (۴ ژانویه) گفت: پکن همواره معتقد است تحریم‌های راه درستی برای کاستن از تنش‌ها یا حل مساله هسته‌ای ایران نیست.

هونگ همچنین از مناسبات نفتی و بازرگانی چین با ایران دفاع و از این که تحریم‌های غرب می‌تواند به این پیوندهای آسیب برساند انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین و ایران از مبادلات عادی و شفاف در بخش‌های بازرگانی و انرژی برخوردارند که این مناسبات ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نیست. تحریم‌ها نباید بر این روابط اثرگذار باشند.

امریکا و هم‌پیمانان آن به همراه رژیم اسرائیل جمهوری اسلامی ایران را به انحراف از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود و تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم می‌کنند؛ واشنگتن و تل‌آویو همواره ایران را با گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای این کشور تهدید کرده‌اند.

این در حالی است که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تحت نظارت دقیق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و ایران تاکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق توسعه و دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار است.

کد خبر 160624
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز