همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه چین بر حق ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای مطابق با پیمان منع گسترش سلاح های اتمی ( ان پی تی ) تاکید کرده است.

چین

به گزارش شبکه پرس تی وی، هونگ لی، سخنگوی وزارت امورخارجه چین روز چهارشنبه ( ۲۱ فروردین) گفت،« ایران به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و به عنوان کشوری که به تعهدات بین‌المللی مرتبط پایبند است، حق استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.»

این دیپلمات چینی همچنین از ایران و گروه ۱+۵ متشکل از قدرت‌های دنیا (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و امریکا بعلاوه آلمان) خواست تا شرایط را برای حل وفصل مناقشه غرب بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران فراهم آورند.

هونگ لی همچنین آمادگی پکن را برای هم‌کاری با طرف‌های مربوط با هدف ادامه ایفای نقشی سازنده در حل و فصل این موضوع اعلام کرد.

آخرین دور از مذاکرات ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان ۶ آوریل در آلماتی قزاقستان برگزار شد.

سعید جلیلی، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران پس از برگزاری این مذاکرات در کنفرانسی مطبوعاتی گفت، مذاکرات جامع و مبسوطی درباره برنامه عملیاتی پیشنهادی ایران مطابق با پاسخ این گروه به پیشنهادات مطرح شده در مذاکرات قبلی برگزار شد .

جلیلی افزود، نمایندگان گروه ۱+۵ به دنبال شفاف سازی بودند، سوالات متعددی را درباره این برنامه مطرح کردند که به تفصیل به این سوالات پاسخ داده شد .

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست گروه ۱+۵ را برعهده دارد، روز شنبه (۶ آوریل، ۱۷ فروردین)، درکنفرانسی مطبوعاتی در شهر آلماتی، مواضع دو طرف را همچنان دور از هم دانست و گفت، دو طرف به توافق نرسیده‌اند.

این مقام اروپایی یادآور شد، « درحقیقت ما دراین مذاکرات درباره جزئیات بیشتری در مقایسه با قبل گفت و گو کردیم و تلاش‌های ما دراین مسیر ادامه خواهد داشت.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، افزود،«برای اولین بار با ایران وارد جزئیات شدیم طوری که تاکنون وارد این مسائل ریز نشده بودیم. در این گفت و گو ها به طور مستقیم به پاسخ هایی درباره برخی از موضوعات دست یافتیم و لازم است برای پیشرفت به مذاکرات ادامه دهیم.»

تهران و گروه ۱+۵ تا کنون چندین دور مذاکره عمدتا درباره برنامه انرژی هسته‌ای ایران برگزار کرده‌اند. دور قبلی این مذاکرات در روزهای ۲۶ و ۲۷ فوریه درآلماتی برگزار شد.

امریکا، رژیم اسرائیل و بعضی از متحدان آن‌ها به دروغ ادعا می کنند ایران در برنامه انرژی هسته‌ایش اهداف نظامی دنبال می‌کند و امریکا و اتحادیه اروپا با تکرار این ادعای نادرست، تحریم‌های غیرقانونی را علیه ایران وضع کرده‌اند.

ایران با رد اتهامات درباره فعالیت‌های هسته‌ایش،تصریح می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

کد خبر 208583
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز