مجموع نظرات: ۰
جمعه ۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه شهری: با هدف عدالت‌گستری در شهر و بسترسازی برای توسعه پایدار، نظام اخذ عوارض در تهران تغییر می‌کند.

نظام جدید به‌گونه‌ای طراحی خواهد شد که ارزش افزوده ناشی از طرح‌های توسعه به منبع عمده درآمد مدیریت شهری تبدیل شده و سود ناشی از ساخت‌وساز نصیب کل شهر و تهران شود، نه‌فقط اشخاص محدود.

مهندس جلیل حبیب‌اللهیان معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این‌باره گفت، کمیته بازنگری در نظام اخذ عوارض از نیمه پاییز آغاز به کار کرده و تاکنون موفق شده است کلیات موضوع را تدوین و ارائه کند. در این کمیته هم کارشناسان شهرداری حضور دارند و هم شماری از کارشناسان و صاحب‌نظران بخش خصوصی.

وی افزود: هدف این بوده که مابه‌التفاوت و سود ناشی از تراکم نصیب شهر شود، یعنی حتی کسی که برای زمین خود مجوز ساخت نمی‌گیرد نباید احساس غبن کند و از سوی دیگر مالکانی که زمین‌های آنها در طرح‌های توسعه شهری از قبیل؛ فضای سبز، محدوده‌های ترافیکی، فضاهای فرهنگی و ورزشی و... قرار می‌گیرد نباید نسبت به کسانی که زمین آنها مجوز مسکونی گرفته، متضرر شوند.

حتی کسی که در زمین خود خانه 2 طبقه می‌سازد نباید نسبت به کسی که فی‌المثل خانه 5 طبقه می‌سازد متضرر شود، به‌واقع سود آن 3 ‌طبقه اضافه نصیب شهر خواهد شد، نه مالک آن زمین.

حبیب‌اللهیان افزود: بر این اساس دیگر روی زمین مردم لکه‌گذاری نمی‌کنیم. شهر را به واحدهای کوچکی به اسم محله تقسیم کرده‌ایم. هر محله حدوداً یک کیلومتر و نیم قطر دارد. تقریباً هم سعی کرده‌ایم هر محله هویتمند باشد.

بر این اساس تهران حدود 500 محله دارد. بر اساس افق جمعیتی محله نیازهای  اساسی آن از قبیل شریان‌های ترافیکی، مدرسه، مسجد، ورزشگاه و... تعیین می‌شود. با توجه به مرکزیت معنادار توصیه خواهد شد در کدام بخش از اراضی محله، نیازهای لازم جایابی بشود.

اما اجرای طرح‌های مرتبط اقتضاء اقتصادی داشته و مثل سابق همراه با اجبار نخواهد بود. به این ترتیب شهروند انگیزه اقتصادی خواهد داشت برای این‌که داوطلبانه در زمین خود، برای مثال مدرسه بسازد.

بانک زمین

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران همچنین اشاره کرد که به‌زودی در تهران بانک زمین راه‌اندازی خواهد شد.

در این بانک کلیه اراضی متعلق به شهرداری و دیگر اراضی قابل تملک برای مدیریت شهری ثبت شده و بر مبنای افق توسعه محله‌ها هرکدام تعریف کاربری ویژه‌ای پیدا خواهند کرد.

در بانک زمین اراضی به‌موقع تملک و ذخیره شده و با جلوگیری از تغییر نامناسب و برنامه‌ریزی نشده کاربری اراضی از تضییع حق شهروندان ممانعت خواهد شد.

کد خبر 16440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز