سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

گروه شهری: با مصوبه روز سه شنبه شورای شهر تهران، «طرح جامع درآمد پایدار برای شهرداری تهران» تهیه و تدوین می‌شود.

شورای اسلامی ‌شهر تهران در دویست و نود و نهمین جلسه علنی خود طرحی 2 فوریتی را تصویب کرد که به موجب آن شهرداری تا پایان خردادماه سال آینده باید طرح جامع درآمد پایدار شهرداری را تهیه و به شورای شهر ارائه کند.

در ماده واحده این طرح، اهمیت تحقق درآمدهای پایدار در اداره امور شهر تهران با هدف کاهش وابستگی شهرداری به درآمد ناشی از فروش تراکم، همچنین رعایت شاخص‌های شهرسازی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و طرح‌های جامع و تفصیلی و نیز ضوابط و مقررات موضوعه در تهیه و ارائه این طرح مورد تأکید قرار گرفته است.

مهدی چمران رئیس شورای شهر در این باره گفت: از آنجا که نمی‌خواهیم عوارض تراکم و ساخت و ساز افزایش یابد و از سوی دیگر شهرداری نیز برای اداره شهر و اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی به درآمد نیاز دارد از این رو باید به دنبال پیدا کردن منابع درآمدی پایدار برای شهرداری باشیم.

الگو‌ی نحوه اخذ عوارض

از سوی دیگر در جلسه شورای شهر، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره  الگو‌سازی نحوه اخذ عوارض و مدیریت شهرسازی در مقیاس پلاک شهری گزارشی را به شورا ارائه کرد.

وی افزود: آنچه جامعه را رنج می‌دهد بی‌عدالتی است و این سیستم به دلیل تعیین قیمت واقعی متناسب با پارامترهای فرهنگی و اجتماعی منتهی به عدالت می‌شود.

حبیب‌اللهیان با اشاره به این‌که این سیستم قصد تعیین قیمت را ندارد گفت: بر اساس این  الگو تعیین عوارض شهر باید عدالت‌محور باشد و با وزارت دارایی هماهنگی‌های لازم نیز صورت گرفته است.

خسرو دانشجو مخبر کمیسیون شهرسازی نیز خواستار دقت و تأمل در نحوه اجرای  الگو پیشنهادی شد و گفت: برآوردن نیازهای مالی شهرداری و اداره شهر نباید تنها از جیب مردم باشد و تأمین آن و منطقی کردن عوارض در  الگوی جدید باید با یک شیب منطقی انجام شود ضمن این‌که نقش سایرین نیز باید در کنار آن مد نظر قرار گیرد.

وی درباره  الگوی  پیشنهادی تعیین عوارض نوسازی شهرداری نیز گفت: در کنار این  الگو باید به تکالیف دیگران نیز توجه شود، از جمله دولت در تعیین منابع درآمدی و هزینه اداره شهر و شهرداری نیز در بهینه هزینه کردن و کاهش هزینه‌ها موظف هستند.

طرح ساماندهی مدیریت ورزش

از سوی دیگر در جلسه سه شنبه، یک فوریت طرح  ساماندهی نحوه اداره امور فعالیت‌های ورزشی شهرداری تهران به تصویب رسید که در صورت نهایی شدن آن، کلیه فعالیت‌ها و ادارات متعدد ورزشی شهرداری تحت یک مدیریت واحد قرار خواهد گرفت.

رسول خادم رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر هنگام طرح این موضوع گفت: شهرداری دارای 500 مرکز مختلف ورزشی است که هرکدام به لحاظ مدیریتی به‌صورت مجزا اداره می‌شود و برخی تحت نظارت مناطق، برخی دیگر تحت نظارت ستاد و بخش مهمی ‌نیز زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری اداره می‌شوند که این امر نابسامانی‌هایی را ایجاد کرده است.

در این جلسه همچنین مواردی از مصوبه مربوط به ضوابط اجرایی مربوط به چگونگی اجرای ماده یکم قانون حفظ ‌و گسترش فضای سبز شهرها اصلاح و ادامه آن به جلسات بعد موکول شد.

کد خبر 15136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز