گروه شهری: در جلسه روز سه‌شنبه 5 دی‌ماه شورای شهر طرح «ساماندهی وضعیت گورستان های متروکه و فعال واقع در محدوده شهر تهران» به تصویب رسید.

به گزارش همشهری،  به موجب طرحی که در دویست و هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید، شهرداری موظف است؛ با استناد به مفاد بند 13 از ماده 55 از قانون وظایف و اختیارات شهرداری، به منظور حفظ هویت تاریخی و فرهنگی گورستان‌‏ها و همچنین استفاده از فضاهای بلااستفاده ذیربط جهت توسعه سرانه‌‏های مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، خدماتی و گردشگری با تأکید بر حفظ وضعیت موجود با لحاظ حداقل ساخت و ساز ممکن و با هماهنگی دستگاه‌‏های اجرایی نسبت به ساماندهی گورستان‌‏های فعال و متروکه  شهر تهران اقدام کند.

براین اساس، کاربری گورستان‌‏های مذکور باید  با طرح‌‏های جامع و تفضیلی شهر تهران هماهنگی و همخوانی داشته باشد و امکان تدفین و یا عدم تدفین براساس شرایط اعلامی شهرداری تهران با استناد به شاخص‌‏های زیست‌‏محیطی، اجتماعی و فرهنگی هر گورستان تعیین تکلیف شود.

محمودرضاییان، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا،  هنگام بررسی این طرح با اشاره به این‌‏که براساس اعلام نیروی انتظامی از سال 1373 دفن در گورستان‌‏های متروکه ممنوع شده گفت: البته با وجود اعلام نیروی انتظامی به صورت جسته و گریخته دفن‌‏هایی در برخی از این گورستان صورت گرفته است.

وی افزود: برای ساماندهی گورستان‌‏های موجود در تهران باید مطالعات گسترده‌‏ای صورت پذیرد و براساس این مطالعات 140 گورستان متروکه در تهران وجود دارد که باید تکلیف  اراضی آنها  تا پایان سال 86 مشخص شود.

رضائیان ، در باره احداث گورستان‌‏هایی در نقاط شرقی و غربی تهران، گفت: محل مکان‌‏یابی شده برای احداث گورستان در منطقه غرب تهران، مورد اعتراض شهرداری گرمدره واقع شده است. در جلسه دیروز شورای شهر همچنین طرح تشکیل ستاد ساماندهی فعالیت سازمان های مردم نهاد در شهر تهران مطرح ولی برای بررسی بیشتر به کمیسیون های مربوطه  ارجاع شد.

مدیرکل آموزش و مشارکتهای مردمی شهرداری تهران گفت: ‌76 مکان به ارزش ملکی 100 میلیارد تومان توسط شهرداری به تشکلهای غیردولتی اختصاص داده شده است.

محمدرضا ناری ابیانه هنگام بررسی این طرح گفت: در چهار سال گذشته نحوه برخورد مدیریت شهری با  تشکلهای غیردولتی به دو صورت بسته و باز بود.

محمدرضا ناری ابیانه تصریح کرد: مشارکتهای مردمی باید با رویکرد علمی، اجتماعی و منطقی مورد بررسی مسئولان شهری قرار گیرد تا بتوانیم از انرژی اجتماعی شهروندان استفاده کنیم.

چمران رئیس شورای شهر نیز با اشاره به استقلال این تشکل ها گفت: تشکلهای غیردولتی نیازی به آقا بالاسر ندارند و نباید آنها را دولتی، شورایی و یا وابسته به شهرداری کنیم.

وی افزود: سازماندهی تشکلهای غیردولتی توسط شورای شهر نباید طوری باشد که این گونه تداعی شود که شورا با تشکیل ستاد مشکلات را برطرف می‌کند. وی افزود: اگر در قالب این طرح تشکلهای غیردولتی ساماندهی شوند حالت تشکل غیردولتی بودن را از دست می‌دهند.

از سوی دیگر رئیس شورای شهر در ابتدای جلسه با اعتراض به قطعنامه شورای امنیت در خصوص پرونده هسته‌ای ایران گفت: همان طور که مجلس، دولت و مردم اعلام کردند ما نیز مصوبه شورای امنیت را درباره پرونده هسته‌ای غیرقابل قبول می‌دانیم و همچنان انرژی صلح آمیز هسته ای و غنی‌سازی را  حق ایران می‌دانیم و از آن حمایت می‌کنیم.

اعتراض به تخریب بافت های فرهنگی

در جلسه دیروز همچنین تعدادی از اعضای شورای  شهر ، نسبت به صدور مجوز احداث مجتمعهای تجاری  اداری  فاقد مجوز کمیسیون ماده 5 اعتراض کردند.

نادر شریعتمداری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ، در تذکری به شهرداری با اشاره به صدور مجوز یک مجتمع تجاری در خیابان منوچهری گفت: این مجتمع با مشارکت بخش خصوصی احداث می شود و مقابل عمارت پیرنیا قرار گرفته که جزو آثار باستانی است و در صورت تکمیل شدن مجتمع تجاری، عمارت پیرنیا از دید خارج و دچار آسیب می‌شود و این اقدام به صلاح نیست.

وی گفت: صدور مجوز احداث مجتمع تجاری در مقابل عمارت پیرنیا مورد اعتراض مردم نیز واقع شده، و ما خواستار تجدید نظر در صدور این مجوز هستیم.

وی در باره احداث مجتمع تجاری یادشده در خیابان منوچهری نیز گفت: صدور مجوز احداث این مجتمع در کمیسیون ماده 5 مطرح نشده، چون در این کمیسیون، نماینده سازمان میراث فرهنگی حضور دارد و در صورت طرح مسلماً به این موضوع اعتراض می‌کرد.

از سوی دیگر خسرو دانشجو، مخبر کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر نیز ، با بیان این که متأسفانه در نقاط مختلف شهر، مجوز احداث مجتمع‌های تجاری اداری از این دست،  بدون مصوبه کمیسیون ماده 5  صادر می‌شود ، تصریح کرد: علاوه بر صدور مجوز بدون رأی کمیسیون ماده 5، کاربری برخی از این مجتمع‌ها نیز مغایر است.

دانشجو از شهرداری خواست ضوابط مصوبه کمیسیون ماده 5 را در صدور مجوزها رعایت کنند.

حسن زیاری، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر  نیز با بیان این که تعداد پروژه‌های این چنینی بسیار بیشتر از موارد مطروحه است، تصریح کرد: مجتمع تجاری میدان ولیعصر (عج) مقابل پارک ملت و پروژه مشارکتی منطقه سه روبه‌روی شهرداری منطقه از دیگر موارد قابل طرح است.

کد خبر 11941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز