همشهری آنلاین: دولت چین از برکناری یکی از سیاستمداران برجسته و رهبر شعبه حزب کمونیست در منطقه مهم چونگ چینگ از مقامش خبر داد.

یک مقام ارشد حزب کمونیست چین برکنار شد

به گزارش ایسنا، براساس گزارش خبرگزاری شینهوا، "بو ژیلای" 62 ساله، یکی از سیاستمداران برجسته و رهبر شعبه حزب کمونیست در منطقه مهم "چونگ چینگ" به شمار می‌رفت و از جمله کسانی بود که انتظار می‌رفت در تغییراتی که قرار است در پایان سال جاری در کادر رهبری حزب کمونیست چین صورت بگیرد، از نامزدهای تصدی سمت‌های ارشد این حزب باشد.

با اینهمه، ماه گذشته رئیس پلیس سابق این منطقه به مدت یک روز در سفارت آمریکا اقامت یافت و همین واقعه باعث تضعیف موقعیت بو ژیلای و انتقاد شدید از وی شد.

طبق گزارش شین هوا، "ژانگ دجیانگ"، معاون نخست وزیر چین، به جای بو ژیلای، مقام ریاست حزب کمونیست در این منطقه را بر عهده خواهد گرفت.

برکناری این مقام حزبی پس از خاتمه اجلاس سالانه پارلمان، کنگره ملی خلق، صورت گرفت در حالیکه پیشاپیش، غیبت وی از این اجلاس به گمانه‌زنی‌هایی درباره آینده این مقام ارشد حزبی دامن زده بود.

بو ژیلای پس از یک دوره سکوت طولانی، سرانجام هفته گذشته درباره وانگ لی جون، رئیس سابق پلیس صحبت کرد و به سوال‌های خبرنگاران در این رابطه و در حاشیه اجلاس پارلمان، پاسخ داد.

تردید در مورد آینده این مقام برکنار شده زمانی آغاز شد که رئیس پلیس که به دستور او به این سمت ارتقا یافته بود، یک روز در سفارت آمریکا ماند و هنگام خروج از این محل، توسط نیروهای امنیتی چین بازداشت شد.

در ابتدای انتشار این خبر، شایعه شد که وی به سفارت آمریکا پناهنده شده است اما پس از بازداشت وی رسانه‌های دولتی گزارش کردند که او به "تعطیلات" رفته بود و قصد رهایی از فشارهای کاری را داشته است.

با آنکه این مقام برکنار شده رسما با این پرونده مرتبط دانسته نشد و هرگونه دست داشتن در این ماجرا را هم رد کرد، بسیاری معتقد بودند که این رسوایی لکه ننگی بر دامان وی خواهد بود.

وی سال‌هاست که به یکی از برجسته ترین سیاستمداران چین تبدیل شده است و فعالیت‌های او در زمینه ریشه کن کردن جنایات سازمان یافته بر سر زبان‌هاست. از وی همچنین به دلیل تلاش برای ترویج و اشاعه ارزش‌های کمونیستی متعلق به گذشته چین، قدردانی شده است.

به همین دو دلیل از وی به عنوان یکی از مناسب‌ترین شخصیت‌های "نسبتا جوانتر" برای ارتقا به مقام رهبری حزب کمونیست چین، یاد می‌شد.

خبرنگاران می‌گویند که بو ژیلای تنها سیاستمدار در چین است که نگرش و گویش او به سیاستمداران غربی نزدیک است.

وی پسر یکی از قهرمانان حزب کمونیست است اما خود نیز شخصیتی مستقل، تاثیرگذار و پر جذبه از خود نشان داده است.

به گفته خبرنگاران وی در مقابل دوربین کاملا راحت است و به نظر می‌رسد از مطرح کردن سیاست‌هایش در عرصه عمومی لذت می‌برد.

همچنین برخی از خبرنگاران چینی از برکناری وی ابراز تاسف کرده و می‌گویند با آنکه ممکن است اشتباه‌های شخصی از وی رخ داده باشد، اما وی کارهای زیادی برای ملت و کشور انجام داده است.

کد خبر 163765
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز