همشهری آنلاین: یکی از مقام‌های ارشد وزارت امنیت چین به اتهام جاسوسی و انتقال اطلاعات سری دولتی به آمریکا بازداشت شده که این امر با سکوت کاخ سفید و دولت چین همراه بوده است.

چین آمریکا

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رسانه‌های هنگ‌کنگ،، این فرد که مشاور شخصی یکی از معاونان وزیر امنیت چین بوده اوایل سال جاری دستگیر شده است و آمریکا و چین برای ماه‌ها این مسئله را مخفی کرده‌اند تا بحران در روابط دو کشور تشدید نشود.

 به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره این گزارش‌ها خودداری کرده است و اعلام کرد که دو کشور به همکاری‌های خود در بسیاری از زمینه‌ها ادامه می‌دهند.

 اگر این جاسوسی تایید شود، سومین بحران ماه‌های اخیر در روابط میان چین و آمریکا خواهد بود. چنین اتهامی اگر واقعیت داشته باشد از جاسوسی در بالاترین رده‌ای حکایت می‌کند که از سال ۱۹۸۵ تاکنون در روابط چین و آمریکا علنی شده است. در سال ۱۹۸۵ میلادی "یو کوینگ شنگ"، یکی از مقامات اطلاعاتی چین به آمریکا پناهنده شد.

 بر اساس گزارش رسانه‌های محلی و همینطور خبرگزاری رویترز، این مقام چینی به استخدام سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درآمده بود. یکی از نشریات هنگ کنگ نوشته این مقام در ۲۵ ماه مه در دامی گرفتار شده که یک زن با حمایت سیا طرح‌ریزی کرده بود. بر این اساس پس از آنکه از روابط خصوصی این دو فرد عکس گرفته شد، مقام چینی تهدید شد که برای منتشر نشدن این عکس‌ها با انتقال اطلاعات سری چین به آمریکا موافقت کند.

 این مقام امنیتی در فاصله زمانی بین ماه ژانویه تا مارس ۲۰۱۲ دستگیر شده و اتهامش انتقال چند ساله اطلاعات سری مربوط به جاسوسی‌های چین خارج از خاک این کشور به آمریکاست.  وزارت خارجه چین در این خصوص اظهارنظری نکرده است.

 رابطه چین و آمریکا در ماه های اخیر دچار تنش شده است. در ماه مارس "بو ژیلای"، رئیس حزب کمونیست چین در شهر چانگینگ به دلیل فرار رئیس پلیس این شهر به کنسولگری آمریکا در شهری دیگر از کار برکنار شد. اوایل ماه جاری هم "چن گوانگ‌چنگ"، یک فعال نابینای چینی بعد از فرار از حصر خانگی و پناه بردن به سفارت آمریکا بحرانی دیپلماتیک بین دو کشور ایجاد کرد. گوانگ‌چنگ نهایتا وارد آمریکا شد و زندگی تازه‌ای را در این کشور آغاز کرده است.

 اغلب پرونده‌های جاسوسی میان آمریکا و چین به جاسوسی صنعتی ارتباط دارد. سال گذشته یک مهندس هندی تبار در ایالت هاوایی آمریکا به اتهام فروش اسرار نظامی آمریکا به چین مجرم شناخته شد

کد خبر 172861
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز