سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در روزهای اخیر دو خبر در آمریکا بار دیگر نام پلیس این کشور را در کنار اتهاماتی چون نژادپرستی و خشونت قرار داد و انتقادها از عملکرد نیروی پلیس آمریکا را برانگیخت.

روز یکشنبه جسد رادنی کینگ 47 ساله، یکی از خبرسازترین سیاهپوستان آمریکا و بلکه جهان، در قعر یک استخر پیدا شد. او را از این نظر مردی خبرساز و مهم می‌نامند که 20 سال پیش و در شب سوم مارس 1992 در شهر لس‌آنجلس آمریکا، حمله وحشیانه پلیس به وی سر آغاز یکی از بزرگ‌ترین شورش‌های داخلی در این کشور شد.

یک شهروند آمریکایی در آن شب از صحنه کتک خوردن این جوان سیاهپوست توسط چندین مأمور پلیس فیلم گرفت و آن را در اختیار یک شبکه تلویزیونی قرار داد و پخش این فیلم شعله‌ای برافروخت که دامن پلیس و دولت آمریکا را تا سال‌ها رها نکرد. رادنی کینگ بابت این واقعه خسارتی معادل سه میلیون و800 هزاردلار از پلیس نیویورک دریافت کرد اما سابقه خشونت علیه سیاهان برای همیشه در پرونده پلیس ثبت شد.

همزمان با انتشار خبر مرگ مشکوک یا حتی احتمال قتل رادنی کینگ در نیویورک تظاهرات بزرگی در اعتراض به رفتار پلیس این ایالت برگزار شد. در این تظاهرات هزاران نفر از سیاهپوستان، لاتین‌تباران و مسلمانان و فعالان 300 گروه حقوق مدنی راهپیمایی سکوت برگزار کردند و خواستار پایان رفتار نامناسب پلیس با اقلیت‌ها شدند.

اعتراض آنها به ایست‌های بازرسی و تفتیش پلیس در نیویورک است که هدف اکثر آنها اقلیت‌های مقیم این ایالت هستند. شرکت‌کنندگان در این تجمع بزرگ، پلیس نیویورک - که با 3500 افسر، بزرگ‌ترین اداره پلیس در کل آمریکاست - را به رفتارهای ضدنژادی متهم کرده‌اند.

براساس آمار گروه‌های حقوق بشری، در یک دهه گذشته شمار کسانی که توسط پلیس نیویورک در خیابان متوقف و تفتیش شده‌اند بیش از 600 درصد افزایش یافته‌است. اکثریت این افراد سیاهپوست و اسپانیایی‌تبار بوده‌اند. در حقیقت در سال 2011 شمار دفعاتی که سیاهپوستان نیویورک در خیابان برای تفتیش و بازرسی متوقف شده‌اند از شمار سیاهپوستان ساکن این شهر بیشتر بوده‌است. این به آن معنی است که همه این افراد دست‌کم یک‌بار در خیابان توسط پلیس متوقف شده‌اند.

این نخستین بار نیست که پلیس نیویورک به چنین سوءرفتاری متهم می‌شود. شش ماه پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس از عملیات جاسوسی توسط اداره پلیس نیویورک خبر داد که هدف آن مسلمانان نیویورک بودند. این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ، بین 39 تا 56 درصد سفیدپوستان ساکن نیویورک از عملیات تفتیش و بازرسی سیاهپوستان این شهر توسط پلیس حمایت می‌کنند. مایکل بلومبرگ شهردار این شهر هم گفته که چنین عملیاتی به امن‌شدن نیویورک کمک می‌کند و برای همین متوقف نخواهد شد.

او گفته‌است همین تفتیش و بازرسی‌ها به کاهش جرم و جنایت در این شهر و کل ایالت منجر شده‌است. به این ترتیب این مقام آمریکایی به صراحت سیاهپوستان و اقلیت‌ها را عامل اصلی جرم و جنایت در نیویورک معرفی کرده‌است. همزمانی مرگ یکی از معروف‌ترین قربانیان خشونت پلیس در آمریکا با تظاهرات اعتراضی نیویورک علیه رفتار ضدنژادی پلیس این ایالت، بار دیگر نگاه‌ها را به سمت نارضایتی از پلیس آمریکا و رفتارهای خشونت‌آمیز آن معطوف کرده‌است.

در سال1990 یک سازمان دیده بان پلیس برای کنترل تخصصی سوءرفتارها و خشونت پلیس با چندین زیر شاخه با نام کاپ واچ (ناظر پلیس) تأسیس شد که چند مورد بحث‌برانگیز خشونت پلیس آمریکا را برملا ساخت. این سازمان هنوز هم فعال است و سالانه آمار و مستنداتی در این باره منتشر می‌کند. با این حال به‌نظر می‌رسد پلیس آمریکا فعلا در جایگاه متهم رفتارهای خشونت‌آمیز و ضدنژادی باقی می‌ماند.

کد خبر 174537
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز