همشهری آنلاین: رئیس جمهور که بسیار طنزگونه و طعنه آمیز به سئوالات نمایندگان پاسخ داد گفت: از من پرسیدید چرا متکی را در سنگال عزل کردم. مگر من به او ماموریت سنگال دادم؟ وقتی عزل شده‌اند ماموریت چه معنایی دارد؟ به هر حال وزارت خارجه یکسری تغییرات می‌خواست.

به گزارش همشهری آنلاین، محمود احمدی نژاد با بیان اینکه سوال از رئیس جمهور حق طبیعی مجلس است و پاسخ به آن هم طبیعی است و اتفاق خاصی نیفتاده است در نکته‌ای کنایه آمیز با بیان اینکه آقای مطهری به جای 15 دقیقه 16 دقیقه حرف زده است گفت: مطهری 33 درصد بیش از زمانش حرف زد بنابراین من هم یکساعت و 20 دقیقه وقت دارم. البته سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که مطهری 15 دقیقه حرف زده است اما احمدی‌نژاد گفت که ساعت ما و شما فرق دارد؟ مجلس است دیگر سه دقیقه وقت می گیرد ولی 11 دقیقه حرف میزند. من می خواستم قبل از انتخابات به مجلس بیایم اما گفتم ممکن است روی انتخابات اثر بگذارد و چون دیواری کوتاهتر از من نیست، به گردن من بیفتد.

پاسخ رئیس جمهور به سئوال اول مطهری درباره بودجه مترو در زیر آمده است. رئیس جمهور در بسیاری از موارد پاسخگویی با طعنه صحبت می‌کرد.

  • در بحث مترو؛ حساب ذخیره ارزی موجودی ندارد. موجودی آن صفر است. چگونه به مترو وام بدهیم؟ از کجا بدهیم؟ از پول معلمان و عمران و آبادانی روستاها؟ باید می‌گفتید از کدام ردیف بزنیم و به مترو بدهیم. این قانون خلاف اصل 75 قانون اساسی است.
  • هشت هزار میلیارد تومان بابت عوارض به مترو کلانشهرها و 6 میلیارد دلار هم فاینانس دادهایم. 11هزار دستگاه اتوبوس با تخفیف به کلانشهرها دادهایم. در مورد تهران هم 4600 میلیارد تومان پول نفت را برای کار عمرانی به شهرداری دادهایم که 10 برابر کمک کل دولتهای قبل است.
  • به جای این همه فشار به دولت بهتر نبود یکسری به شهرداری می زدید ببینید کجا این پول ها را خرج کرده‌اند؟
  • سئوال دوم درباره اشتغال بود. چرا تصور می‌کنید با این نرخ رشد اقتصادی نمی‌شود این مقدار شغل ایجاد کرد؟ والله می شود بیش از یک میلیون و 600 هزار شغل هم ایجاد کرد. بیش از این هم می‌شود البته اگر شما کمک کنید.همه شهادت می‌دهند که با این وضع اقتصاد کشور و تحریم و تهدید، قانون هدفمند کردن یارانهها را اجرا کردم. در قانونی که شما تصویب کردید، اسمی از رئیسجمهور نیامده است. مجمع عمومی در این قانون آمده که رئیس جمهور عضوش نبوده است. چرا سوالش را از من میپرسید؟
  • اکثر مردم به من می‌گویند کمی استراحت کن و به خودت برس؛ 11 روز خانه نشینی هم از این حرف‌هاست! احمدی نژاد و خانه نشینی؟ این حرف و وصله‌ها به من و دولتم نمی‌چسبد. زندگیم نشان می‌دهد که با عمل درست و ادبیات صحیح از ولایت دفاع کنم و نشان دهم که نظام ولایی نظام تلاش و عمل است.
  • گفتند چرا گفتم مجلس در راس امور نیست و هدفت چیست. من مخلص شما هستم. من با استدلال نظرم را گفتم. شما هم با استدلال جواب دهید. باید اینقدر از آزادی بیان در کار باشد که رئیسجمهور حرفش را بزند.
  • سوال کردید که چرا وزارت ورزش دیر تشکیل شده است. آخر سال است و باید کمی با هم صفا کنیم! من مصوبه مجلس را برایتان می‌خوانم. شما نوشتید از تاریخ تصویب این قانون یعنی دی ماه 89 دو سازمان تربیت بدنی و جوانان با هم ادغام شود. 30 دی به ما ابلاغ شده که 18 روز قبلش آنها را ادغام کردهاید و می گویید مقررات اصلاح می گردد. خب بگردد! مگر ما مخالفیم! نمیشود بدون شرح وظایف وزیر تعیین کنیم و شما هی بگویید ای داد و ای بیداد که رئیس جمهور تخلف کرده است! شما گفته اید «ادغام میشود»، نگفتید رئیس جمهور «ادغام کند»! گفته اید بودجه از محل صرفه جویی تامین شود. «صرفه جویی» ردیف است؟
  • اصلا خودتان می توانید این قانون را اجرا کنید؟ من این قانون را با همه اختیاراتم به شما می دهم دستتان را هم می‌بوسم، بفرمایید اجرا کنید! برای این کار پرونده سازی کردید و برخی دوستان ما هم هر روز باید بروند دیوان محاسبات و دادگاه!
  • شب عید است کمی شاد باشیم! یک نامه نوشتیم که این قانون قابل اجرا نیست. کار را به سئوال از رئیسجمهور کشاندید! یک بار هم رئیس جمهور به شما بگوید بالای چشمتان ابرو!
  • نان زن و بچه مرا بدهید، همین حقوق مرا هم بگیرید! یک حقوق استاد دانشگاهی می‌گیرم که یکی از این سایت‌ها نوشت که خیلی زیاد هم هست. از کجا باید می‌آوردم خرج امور فرهنگی می‌کردم؟ چرا از من می پرسید بودجه فرهنگی کجا خرج شده؟ شما نمایندگان عضو شورای برنامه ریزی هستید. من که عضو نیستم! بروید از دیوان محاسبات بپرسید کجا خرج شده؟ من باید از شما بپرسم کجا خرج کردید!
  • از من پرسیده‌اند که چرا متکی را در سنگال عزل کردید. مگر من به او ماموریت سنگال دادم؟ وقتی عزل شده‌اند ماموریت چه معنایی دارد؟ من بر اساس اصل 136 و نوسازی در وزارت خارجه ایشان را عزل کرده بودم. به هر حال وزارت خارجه یکسری تغییرات می‌خواست.
کد خبر 163592
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز