گروه اقتصادی: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، هر ساله برگزاری حراج‌های فصلی و نمایشگاه‌های فروش بهاره و طرح فروش فوق‌العاده به منظور تامین مایحتاج شب عید مردم مورد توجه دستگاه‌های ذیربط قرار می‌گیرد.

این شیوه عرضه مستقیم کالاها با وجود اقبال نسبی مصرف ‌کنندگان به خصوص اقشار کم در آمد با نواقصی همراه بوده است به نحوی که برخی مصرف‌کنندگان از کیفیت پایین و نوسان قیمت کالاهای عرضه شده در چارچوب نمایشگاه فروش بهاره و طرح فروش  فوق‌العاده، اظهار نارضایتی نموده‌اند.

از سوی دیگر بسیاری از واحدهای صنفی به دلیل هزینه‌های مشارکت در این شیوه فروش از شرکت در این نحوه عرضه کالا خودداری نموده و برخی دیگر با ابراز نارضایتی از قیمت عرضه کالاها در نمایشگاه فروش بهاره معتقدند قیمت کالاها تابع نظام عرضه و تقاضا در بازار است.

با محمد پور‌مزرعه، رئیس مجمع تولیدی و خدمات فنی اصناف تهران گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

***

  • چه تمهیداتی  برای کنترل، نظارت و جلوگیری از نابسامانی قیمت کالاهای عرضه شده در نمایشگاه فروش بهاره در نظر گرفته شده است؟

بر اساس روال هر سال، سازمان بازرگانی استان تهران در سال جاری نیز  بر قیمت و کیفیت عرضه کالاها در نمایشگاه فروش بهاره نظارت خواهد کرد. بر این اساس در نمایشگاه فروش بهاره طی سال جاری نیز به منظور مقابله با نابسامانی در قیمت کالاهای عرضه شده در نمایشگاه فروش بهاره، دادگاه رسیدگی به تخلفات اصناف در محل نمایشگاه فروش بهاره تشکیل و به تخلفات احتمالی واحدهای صنفی در زمینه قیمت و کیفیت کالاهای عرضه شده در نمایشگاه فروش بهاره رسیدگی می‌کند.

تشکیل این دادگاهها بر اساس اصل هشتم ماده 72 قانون نظام صنفی مورد توجه قرارگرفته و امسال دادگاه رسیدگی به تخلفات صنفی در دو محل برپایی نمایشگاه فروش بهاره در غرب و شرق تهران تشکیل و به تخلفات احتمالی در محل نمایشگاه رسیدگی می‌کند.

  • برخی واحدهای صنفی و مصرف کنندگان، قیمت و کیفیت کالاهای عرضه شده در نمایشگاههای عرضه مستقیم را نامناسب می‌دانند، کنترل کیفی کالاها چگونه صورت می گیرد؟

قیمت‌گذاری کالاها در بخش تولید که مربوط به واحد‌های صنفی تولیدی است بر اساس محاسبه هزینه مواد اولیه، دستمزد، هزینه‌های جانبی و سود تولید کننده صورت می‌گیرد و در قیمت‌گذاری کالاها سود بنکداری و خرده‌فروشی تولید کنندگان لحاظ نشده است با این روند در سال گذشته نیز بیش از 90 درصد خریداران نمایشگاه فروش بهاره در سال گذشته از قیمت‌ها رضایت داشته‌اند.

قیمت‌گذاری در نمایشگاه با انجام کار کارشناسی توسط اتحادیه‌های تولیدی و توزیعی صورت می‌گیرد و امکان گرانفروشی یا عرضه کالاهای با کیفیت پایین وجود ندارد.

  • با توجه به فعالیت اصناف توزیعی در طرح فروش فوق‌العاده ، و نمایشگاه فروش بهاره، اصناف تولیدی چه جایگاهی در اجرای این طرح دارند؟

علاوه بر نمایشگاه فروش بهاره اصناف تولیدی در طرح فروش فوق‌العاده، نیز مشارکت نموده و در  چارچوب این  طرح واحدهای متقاضی زیر نظر سازمان بازرگانی استان تهران نسبت به عرضه کالاها با قیمت‌های تعیین شده اقدام می‌کنند.

از آنجا که بسیاری از واحدهای تولیدی در محلی واقع شده‌اند که امکان دسترسی خریداران کمتر است، بر این اساس تولیدکنندگان با همکاری اصناف توزیعی نسبت به عرضه کالا در برخی فروشگاههای سطح شهر اقدام می‌کنند.

کد خبر 16331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز