چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

مریم غفاری: خیلی از بیماران خاص تصور می‌کنند باید ایام نوروز را در خانه بمانند؛ آنها معمولا سفر را از برنامه‌های خود حذف می‌کنند درحالی‌که این نگاه صحیح نیست.

 این افراد، مانند دیگران می‌توانند به شهرها و کشورهای مختلف سفر کنند، به شرط آنکه قبل از سفر برای گذراندن تعطیلاتی شاد و مفرح آمادگی کامل داشته باشند؛ بنابراین قبل از اینکه راهی شوید با پزشک خود درباره برنامه‌ سفر مشورت کنید و داروهای ضروری را به همراه داشته باشید؛ علاوه بر این ارزیابی واقع‌بینانه در مورد قدرت بدنی‌ نیز از کارهای ضروری است.

دور بودن از برنامه‌های معمول زندگی روزمره و لذت کشف نکته‌های جدید همه با هم به شما کمک خواهد کرد تا روزهایی متفاوت را تجربه کنید.این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که سفر علاوه بر اینکه می‌تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد، فواید دیگری هم برایتان خواهد داشت.

بیماران کلیوی

دکتر سیمین وحیدی، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار به همشهری گفت: افرادی که کلیه‌های آنها مستعد سنگ‌سازی‌ است باید حتما داروهایی که پزشک معالج آنها تجویز کرده را در سفرهای نوروزی همراه داشته باشند و از مصرف بالای آجیل و غذاهای پرچرب پرهیز کنند. از میان ترکیبات آجیل از مصرف بادام‌زمینی و بادام‌هندی به‌دلیل اگزالات بالایی که دارند بپرهیزند و مصرف پیاز را هم فراموش نکنند. وی افزود: به جای مصرف نوشابه‌ها از ماءالشعیر گازدار استفاده کنند چراکه بی‌کربنات محلول در آنها باعث حل شدن سنگ‌های احتمالی می‌شود، همچنین باید ویتامین‌های گروهB و سیترات که مانع تشکیل سنگ است را بیشتر مصرف کنند. وی تاکید کرد: این گروه از افراد هرروز ناشتا 2لیوان آب بنوشند و با رعایت رژیم غذایی متعادل و مناسب از بروز هرگونه درد ناشی از سنگ‌سازی‌ کلیه‌ها پیشگیری کرده و در سفرهای طولانی از نگهداری ادرار خود جلوگیری کنند. به گفته وی، توجه به عوامل مؤثر در کاهش احتمال بروز سنگ کلیه مهم است. براساس آمارهای اعلام شده، ۱۰‌درصد مردان و ۳‌درصد زنان دچار مشکلات ناشی از سنگ کلیه می‌شوند و درصورتی که فردی برای نخستین بار سنگ کلیه داشته باشد و آن را درمان نکند تا ۵ سال بعد، ۵۰‌درصد احتمال بروز مجدد این مشکل وجود دارد. بنابراین توجه به عوامل مؤثر در کاهش احتمال بروز سنگ کلیه مهم است و مهم‌تر از همه اینکه آموزش لازم برای تغییرات در زندگی لازم است. ۵‌درصد علل سنگ‌سازی ژنتیک است و ۹۵‌درصد باقیمانده بستگی به نحوه زندگی، رژیم غذایی و فعالیت جسمی فرد دارد که این عوامل قابل پیشگیری است و افرادی که زمینه ژنتیک دارند با بهبود تغذیه و فعالیت روزانه می‌توانند سنگ‌سازی کلیه‌ خود را کنترل کنند.

سنگ‌سازی در مناطق مختلف دنیا و ایران شیوع متفاوتی دارد. همچنین این مشکل به رژیم غذایی در آن منطقه نیز بستگی دارد. مثلا در شهر‌های شمالی که میوه و سبزیجات بیشتر مصرف می‌کنند،‌ درصد کمتری از افراد مبتلا به سنگ کلیه می‌شوند اما شیوع آن در مناطق جنوب کشور بیشتر است.

یکی از موارد مهمی که در پیشگیری از سنگ‌سازی کلیه به اثبات رسیده است، مصرف کلسیم برای افراد مبتلا به کلیه سنگ‌ساز است، به همین علت مصرف روزانه ۳ لیوان شیر برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه و همچنین افراد سالم توصیه می‌شود چون علاوه بر اینکه از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، باعث کنترل سنگ‌سازی می‌شود. به افراد مبتلا به این بیماری توصیه می‌شود از مصرف نمک پرهیز کنند و هنگام استفاده از غذا‌های پرنمک از پیاز بهره بگیرند چون پیاز در تعدیل نمک نقش دارد و سنگ‌سازی را کاهش می‌دهد. مصرف مایعات، میوه و سبزیجات و مصرف لبنیات نیز به این افراد توصیه می‌شود.

آنهایی که شیمی درمانی می‌شوند

شیمی‌درمانی یکی از روش‌های درمان سرطان یا تخفیف موقت آن با استفاده از برخی داروهای خاص است که در اصطلاح پزشکی به آنها شیمی‌درمانی گفته می‌شود. کار اصلی این داروهای خاص از بین بردن عضو بیمار، بدون صدمه به بافت‌های مجاور آن است. این نوع از درمان اثراتی هم روی سلول‌ها و بافت‌های بدن دارد.

دکتر دانشور، رئیس مرکز تحقیقات سرطان به همشهری گفت: بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی هستند منعی برای مسافرت در نوروز ندارند چراکه این نوع درمان در تاریخ‌های مشخصی صورت می‌گیرد که بیمار می‌تواند برنامه‌ریزی کند و اگر بر حسب ضرورت مجبور به مسافرت شد باید در شهری که به آن سفر می‌کند تزریق این دارو را در مراکز خاص و تحت نظارت پرستاران آموزش دیده انجام دهد چون داروهای شیمی‌درمانی تزریقی هستند و از آنجا که این داروها حکم سم را دارند و در گروه داروهای بی‌خطر مثل ویتامین‌های تزریقی قرار نمی‌گیرند لذا باید برای انجام تزریق حتما جانب احتیاط را رعایت کرد و درمراکز درمانی معتبر این کار انجام شود. اساس و مبنای عملکرد سرطان اصولا یک روند رشد در تولید مثل سلول‌هاست که قابل کنترل نیست و همراه با رفتارهای خطرناک و هجومی این توده سلولی است. سرطان ممکن است بنا به دلایل ژنتیک یا محیطی رخ دهد. به‌طور کلی بسیاری از داروهای شیمیایی که به‌منظور شیمی‌درمانی سرطان به کار برده می‌شوند روی تقسیم سلولی سلول‌های سرطانی اثر می‌گذارند؛ به‌خصوص در مورد آن دسته از سرطان‌هایی که سرعت تقسیم سلولی در آنها بسیار بالاست. برخی از این داروها باعث می‌شوند که سلول‌ سرطانی دستخوش تغییرات اساسی شده و رشد آن متوقف شود که به برنامه‌ریزی برای مرگ سلول نیز معروف است.

دیابتی‌ها

برخی از هموطنان تصور می‌کنند که در این ایام، مجاز به تغییر گسترده در برنامه غذایی معمول روزانه خود هستند و این دوران آن‌قدر کوتاه است که تاثیری بر سلامت آنها نخواهد گذاشت اما همین تعطیلات به ظاهر کوتاه می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت بیماران دیابتی داشته باشد.

دکتر علیرضا استقامتی، فوق‌تخصص غدد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در این خصوص می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اصول درمان در بیماران دیابتی، نظم در درمان است و ما همیشه به این بیماران تاکید می‌کنیم که در هر شرایطی، رژیم غذایی را که به آنها توصیه شده است رعایت کنند و مصرف بموقع داروها و تزریق انسولین را به تعویق نیندازند چرا که بیماران دیابتی، هم برای درمان و هم جهت کنترل بیماری کاملا به دارو متکی هستند. این در حالی است که تعطیلات نوروز این نظم را به هم می‌زند و گاهی بیماران را با مخاطرات جدی روبه‌رو می‌سازد. دید و بازدیدهای عید معمولا زمان وعده‌های غذایی و خواب را جابه‌جا می‌کند و اگر بیمار دیابتی انسولین تزریق و دیرتر غذا مصرف کند مسلما به تبع آن دچار افت قند می‌شود.

از طرف دیگر بسیاری از بیماران، پرهیز و رژیم غذایی را در تعطیلات نوروزی فراموش می‌کنند و به‌شدت با افزایش قندخون روبه‌رو می‌شوند و در حقیقت تعطیلاتشان را خراب می‌کنند. طبیعتا در ایام عید، ساعت‌های خواب نیز تغییر می‌کند و نظم در مصرف داروها و تزریق انسولین و رعایت رژیم غذایی فراموش و بیمار دیابتی دچار شرایط نامطلوبی می‌شود. مصرف انواع شیرینی‌ و شکلات و غذاهای چرب و شیرین و پرکالری تنها یک طرف ماجراست و مصرف آجیل‌های شور، معضل مهم دیگری است که بیماران دیابتی با آن روبه‌رو می‌شوند. مصرف این آجیل‌های شور در ایام عید موجب بالا رفتن فشارخون چه در افراد سالم و چه در بیماران دیابتی می‌شود و به همین دلیل توصیه ما این است که افراد به‌ویژه دیابتی‌ها از مصرف آجیل‌ها اکیدا خودداری کنند و خوردن افراطی انواع شیرینی‌ها و غذاهای پرکالری را کاملا کنار بگذارند. متأسفانه بیماران دیابتی در ایام عید عمدتا از کنترل خارج می‌شوند زیرا از یک طرف رژیم غذایی مجاز را رعایت نمی‌کنند و از طرف دیگر زمان استراحت آنها بیشتر است و از فعالیت‌های بدنی آنها کاسته می‌شود و خانواده‌ها در این بین نقش به سزایی دارند. مثلا اگر نوجوان مبتلا به دیابت در خانه وجود دارد، همه خانواده‌ باید در کنترل دیابت به او کمک کنند نه اینکه دور هم بنشینند و غذاهای چرب بخورند.

کد خبر 162911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز