فتانه انفرادی: هرساله با پایان سال و در آستانه سال جدید، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و سایر ارگان‌های اجرایی، به‌منظور رفاه حال مردم، تدابیر ویژه‌ای اتخاذ می‌کنند.

طرح استقبال از بهار

سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز در آستانه سال جدید، اقدامات خاص و ویژه‌ای را به‌اجرا در آورده است. به این منظور، با دکتر حسین جعفری، معاون بهداشت و کنترل کیفیت سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، چه اقدام ویژه‌ای در این ایام انجام خواهد داد؟

در روزهای آخرسال و ایام نوروز، تعداد مراجعه‌کنندگان از میادین میوه و تره‌بار شهرداری، به حدود 800هزار نفر می‌رسد و حجم مبادلات نیز 2برابر می‌شود. در این ایام، میانگین حضور مردم در میادین، متناسب با نیازمندی‌شان، 40دقیقه تا یک ساعت و 20دقیقه است؛ بنابراین ضروری است که در این ایام، به‌منظور رفاه حال مردم، سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران نیز، نظارت ویژه‌ای را داشته باشد. از سوی دیگر، دیدگاه سلامت‌محور و توجه ویژه شهردار تهران به ارائه خدمات مناسب و بهداشتی به مردم، سازمان مدیریت میادین تره‌‌وبار شهرداری تهران را برآن داشت که در روزهای پایان سال و ایام نوروز، تدابیر خاصی را اتخاذ کند.

  • این نظارت‌های ویژه در چه زمینه‌هایی صورت می‌گیرد؟

این نظارت‌ها در زمینه‌های مختلف صورت می‌گیرد تا بتوانیم از اشتباهات احتمالی جلوگیری و خدمات مطلوبی را ارائه کنیم. به‌همین دلیل، به همه میادین اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که اشتباه در عرضه صورت نگیرد. براین اساس، اکیپ‌های بهداشتی را باعنوان «اکیپ‌های بهداشتی استقبال از بهار» سازماندهی کرده‌ایم.

  • در این اکیپ‌ها، چه افرادی حضوردارند؟

این اکیپ‌ها متشکل از یک دامپزشک، یک کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای و یک کارشناس تغذیه و امور کشاورزی است.

  • این افراد چه وظیفه‌ای برعهده دارند؟

برابر برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، مقرر شده است که اکیپ‌های نظارت بهداشتی، از 140بازار و میادین شهرداری، با بیش از 2هزار غرفه یا محل عرضه، حداقل 3بار بازدید کنند.

  • به چه نکات ویژه‌ای در این بازدیدها توجه می‌شود؟

رعایت بهداشت حرفه‌ای، ایمنی در عرضه و اتخاذ تمهیدات ایمنی برای شهروندان با توجه به ازدحام مراجعه‌کنندگان، کنترل کیفیت محصولات برابر استانداردها و شاخص‌های ابلاغ شده و کنترل مجدد سیستم‌های توزیع، برخی از نکاتی است که در بازدیدها، مورد ملاحظه اکیپ‌های نوروزی قرار می‌گیرند.

  • منظور از کنترل مجدد سیستم‌ها که به آن اشاره کردید، چیست؟

به‌عنوان نمونه، براساس به آن تفاهمنامه‌های منعقدشده با اداره استاندارد، تمام ترازوهای سازمان، مورد بازبینی مجدد قرار گرفته‌اند و ترازوی شاخص در هریک از میادین نصب شده است.

  • بحث دیگری که وجود دارد، استاندارد‌بودن کالاهاست؛ دراین زمینه و برای جلوگیری از عرضه محصولات بدون استاندارد، چه کرده‌اید؟

در زمینه عرضه محصولات گروه نیز کنترل‌های خاص انجام می‌گیرد. به‌عنوان نمونه، برخی از محصولات در کشور، علاوه براینکه باید مجوزهای لازم را برای تولید از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بگیرند، ضروری است که مجوزهای لازم را برای تولید، بسته‌بندی و عرضه داشته باشند؛ براین اساس، از 2سال قبل، مقرر شد که از عرضه محصولاتی که در گروه کالاهای استاندارد اجباری قرار گرفته و فاقد این مهر باشند، جلوگیری شود. به‌عنوان نمونه، پنیر از گروه کالاهای استاندارد اجباری است؛ درحالی‌که برخی از کارخانه‌ها، مجوزهای لازم استاندارد را ندارند.

  • شنیده‌ام که در زمینه ظروف یکبارمصرف و نایلکس‌های پلیمری نیز که استفاده از آنها بسیار خطرناک است، سازمان میادین، اقدام خاصی انجام داده است؟

بله، سازمان مدیریت میادین شهرداری، نخستین سازمان در گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که داوطلبانه، طرح عرضه نایلکس تجزیه‌پذیر را در سطح میادین اصلی و بسیاری از بازارهایش اجرا می‌کند؛ به‌طوری که هم‌اکنون، عرضه ظروف یکبارمصرف پلیمری در سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، ممنوع شده است و به جای آن از ظروف کارتونی که تجزیه‌پذیر هستند، استفاده می‌شود.

  • در زمینه سایر محصولات غذایی، چه کنترل‌هایی صورت می‌گیرد؟

از آنجایی که 60درصد از سبزی‌هایی که به‌صورت فله، توسط خانواده‌ها خریداری می‌شود، زباله دورریز است و این سبزی‌ها معضلاتی را ازلحاظ بهداشتی و سرایت بیماری، برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند و علاوه بر آن، تولید شیرابه زباله می‌کند. سازمان مدیریت میادین، به تولید سبزی پاک‌کرده و عرضه آن در سطح میادین و بازارها اقدام کرده است و با این اقدام، ضمن تامین سلامت خانواده‌ها، اشتغال‌زایی نیز ایجاد کرده است. همچنین، در زمینه عرضه محصولات لبنی هم کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد؛ براین اساس، این محصولات حتما باید مجوزهای لازم بهداشتی، مهر استاندارد و سیستم برودتی مناسب داشته باشند.

  • در زمینه بهداشت فردی و سلامت کارگران هم کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد؟

بله قطعا، کنترل کارت بهداشتی و سلامت کارگران، ازجمله اولویت‌هایی است که به‌عنوان یک الزام به ما ابلاغ شده است و به این منظور در نظارت‌ها نسبت به آن توجه ویژه صورت می‌گیرد.

قطعا، رعایت بهداشت فردی، داشتن لباس کار مناسب، تمیزی و داشتن ظاهر مناسب برای کارگران از مواردی است که حتما به آن توجه می‌شود.

کد خبر 162900

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز