دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

گروه ادب‌وهنر: با معرفی 15گزینه برای اکران نوروزی توسط شورای صنفی نمایش، سینماداران حالا می‌توانند فیلم‌هایی که به نظرشان قابلیت بیشتری برای توفیق در مهم‌ترین فصل اکران سینمای ایران را دارند انتخاب کنند؛

سینمای ایران

 هرچند مروری بر فهرست ارائه شده نشان می‌دهد که سینماداران قدرت انتخاب چندانی ندارند و احتمالا همان فهرستی به عنوان فیلم‌های اکران نوروزی برگزیده می‌شود که چندی پیش برخی رسانه‌ها اسامی‌شان را رسانه‌ای کردند و در این میان تنها نام فیلم «تلفن همراه رئیس‌جمهور» از آثار نوروزی خط خورده است.

«قلاده‌های طلا»، «زندگی خصوصی»، «گشت ارشاد»، «تهران1500»، «فیتیله و ماه پیشونی» و «انتهای خیابان هشتم» را از همین حالا می‌توان فیلم‌های نوروزی سال91 نامید و تغییری اگر در کار باشد در حد جایگزین شدن احتمالی یک فیلم به جای تهران1500 یا زندگی خصوصی است.

اغلب فیلم‌ها قابلیت اکران در نوروز را ندارند

علی سرتیپی معتقد است‌: تعداد زیادی از 15‌فیلم پیشنهادی برای نوروز، قابلیت اکران در این ایام را ندارند. این پخش‌کننده در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: یک سیستم عرضه و تقاضاست و صاحبان فیلم و سینما باید با هم توافق کنند و این مدل اعلام شده را خیلی نمی‌پسندم. وی افزود:‌ البته نباید به‌دنبال اکران 5فیلم خوب در عید باشیم. اکران همزمان آثار خوب در یک زمان مناسب نیست و به هم ضربه می‌زنند. باید 3-2فیلم خوب برای اکران نوروز داشته باشیم که از 15فیلم اعلام شده، 3-2فیلم خوب پیدا می‌شود.

اکران نشدن بوسیدن روی ماه

منوچهر محمدی درپی عدم‌حضور فیلم «بوسیدن روی ماه» میان گزینه‌های پیشنهادی اکران نوروزی گفت: ما از هفته‌های قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر پیگیر پروانه نمایش بودیم که صدور آن هر روز به روز دیگری موکول شد؛ قول داده بودند که پروانه نمایش فیلم نهایتا تا روز گذشته -13 اسفند- صادر شود اما این اتفاق نیفتاد. تهیه‌کننده فیلم سینمایی بوسیدن روی ماه یادآور شد: ما قبل از جشنواره نسخه‌ای از فیلم را برای اداره کل نظارت و ارزشیابی ارسال کردیم و آنها نیز اعلام کردند که فیلم مشکلی ندارد و پروانه نمایش‌اش صادر می‌شود. وی ادامه داد: از زمان اعلام این موضوع تا نزدیکی جشنواره فجر مراجعات ما برای دریافت پروانه نمایش بی‌نتیجه ‌ماند. محمدی همچنین گفت: ما به آقای سجادپور و اداره کل نظارت و ارزشیابی گفته بودیم که قصد داریم بوسیدن روی ماه را برای نوروز اکران کنیم. در هرصورت تمام تلاش‌های ما تا آغاز جشنواره بی‌نتیجه ماند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی بوسیدن روی ماه در پاسخ به این سؤال که آیا به جز مسائل اداری مشکل دیگری برای صدور پروانه نمایش فیلم اعلام شده بود یا خیر؟ گفت: پیگیری روزانه ما انجام می‌شد و این اواخر تنها گفتند که باید تکلیف اکران عید روشن شود و ما همانجا اعلام کردیم که ما نیز طبق برنامه‌ریزی حوزه هنری به‌عنوان پخش‌کننده فیلم، متقاضی حضور بین کاندیداهای اکران نوروزی هستیم، پس باید پروانه نمایش ما نیز صادر شود. محمدی در عین حال عنوان کرد: با این احوال به‌صورت مشخص پیداست که عزمی وجود داشته که این فیلم در ایام عید اکران نشود.

اکران نوروزی زندگی خصوصی قطعی است

کارگردان «زندگی خصوصی» با بیان اینکه اکران نوروزی این فیلم قطعی شده است، گفت: زندگی خصوصی نسبت به نسخه جشنواره، 90 ثانیه کوتاه شده است. حسن فرحبخش کارگردان فیلم سینمایی زندگی خصوصی در گفت‌وگو با فارس، پس از اعلام فهرست ۱۵ فیلم پیشنهادی اکران نوروز سال ۱۳۹۱، در مورد آخرین وضعیت فیلم‌سینمایی زندگی خصوصی، اظهار داشت: اکران نوروزی این فیلم قطعی شده است. پوستر و مواد تبلیغاتی کار هم آماده است. وی در ادامه افزود: سرگروه این فیلم در روزهای آینده مشخص خواهد شد. فرحبخش در ادامه افزود: در جشنواره دوستان فیلم را دیدند و به ما پیشنهاد کردند تا تغییراتی در کار اعمال کنیم و ما هم یکی دو صحنه پایانی که آتش‌سوزی بود را درآوردیم و فیلم یک دقیقه‌و نیم کوتاه‌تر شده است.

فیتیله و ماه پیشونی آماده است

تهیه‌کننده «فیتیله و ماه پیشونی» گفت: فیلم فیتیله و ماه‌پیشونی آماده نمایش است و برای بستن قرارداد با سرگروه‌های سینمایی تلاش می‌کنیم. احمد نجفی تهیه‌کننده در گفت‌و‌گو با فارس گفت: فیلم کاملاً آماده نمایش است و هیچ مشکلی وجود ندارد و رایزنی‌ها را برای بستن قرارداد با گروه‌های سینمایی انجام داده‌ایم. وی در ادامه درباره پخش فیلم توضیح داد: تنها چند گروه سینمایی داریم و برای اکران نوروز تلاش می‌کنیم.‌ پخش فیلم را به مؤسسه پخش «راه عرفان» به مدیریت محسن‌مسافرچی سپرده‌ایم. مواد تبلیغاتی فیلم آماده است که با قطعیت گروه سینمایی به سرعت تبلیغات فیلم را آغاز خواهیم کرد. نجفی در ادامه گفت: نوروز زمان مناسبی برای اکران این فیلم است زیرا فیلم فضای شادی دارد. مخاطب فیلم، کودکان و نوجوانان هستند و فیلمی سالم و آموزنده است. کودکان بازیگران فیتیله را دوست دارند و در نوروز فیلم می‌تواند فضای شاد و مفرحی را برای خانواده‌ها فراهم آورد.

به‌دنبال حذف رانت هستیم

سیدضیاء هاشمی، رئیس شورای صنفی نمایش هم با اشاره به انتقاداتی که گروهی از نحوه جدول‌بندی اکران فیلم‌ها دارند، به ایلنا گفت: همیشه اینگونه است، هر زمان که 20 فیلم را به‌عنوان نامزد اکران اعلام کنیم و بعد 5 فیلم نیز انتخاب شوند، صاحبان 15 فیلم ناراحت ‌می‌شوند. وی ادامه داد: از سال گذشته هدف ما این بوده که اکران را ساماندهی کنیم به‌صورتی که مردم در عید فیلم‌های خوبی ببینند اما همه فیلم‌های خوب سینمایی ایران نباید فقط در عید نوروز و چند ماه اول سال اکران شود و مابقی سال فیلم خوب دیگری برای اکران نباشد‌. هاشمی تاکید کرد: متأسفانه در سال‌های قبل همیشه گروهی که فیلم‌های خوبی داشتند و به مراکز قدرت نیز وصل بودند به‌دنبال آن بودند که تمام منافع حاصل از سینمای ایران را برای خود داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه به‌دنبال حذف رانت در اکران بودیم، گفت: امسال نیز اکران فیلم‌ها براساس توافق پخش‌کنندگان‌، صاحبان فیلم‌ها و سینماداران انجام ‌می‌شود و فقط ما از رانت‌خواری و نفوذ گروهی جلوگیری کردیم. هاشمی با اشاره به اینکه اکران بعضی فیلم‌ها برای نوروز مناسب نیست، افزود: بعضی فیلم‌ها مانند بوسیدن روی ماه نمی‌توانند در نوروز اکران شوند زیرا ما نمی‌خواهیم عید مردم و شادی آنها با آه و ناله و اشک همراه شود. اکران فیلم بوسیدن روی ماه ‌می‌تواند در اکران دوم عید یا زمان‌های مناسب دیگری برنامه‌ریزی شود.رئیس شورای صنفی نمایش تاکید کرد که تا پایان وقت اداری امروز (دوشنبه، 15اسفند) اسامی نهایی 5فیلم اکران نوروز مشخص شود. وی همچنین با اشاره به مصوب شدن آیین‌نامه شورای صنفی نمایش و شرطی که براساس آن هر دفتر فقط ‌می‌تواند یک فیلم در نوروز اکران کند، گفت: نباید ابزار قدرت فقط در دست یک فرد یا یک گروه باشد و یک دفتر پخش صاحب مونوپل شود و یک نفر از این سینما 100هزارتومان ببرد و فردی دیگر هزار تومان نیز سود نکند.

کد خبر 162646

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز