شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

کرج ـ فتانه احدی: شاید مردم این روزها سرمای اسفندماه را به‌دلیل بازار گرم شب عید فراموش کرده‌اند.

کرج - نمایشگاه فروش بهاره

در کنار افزایش قیمت کالاها در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها، بازار دستفروشان داغ‌تر از همیشه است و مردم این روزها لوازم مورد نیاز خود را بیشتر از بساط دستفروش‌ها انتخاب می‌کنند.

علی اصغر سعادتی، شهروند کرجی که در بازاربه‌دنبال کالاهای مورد نیازش می‌گردد می‌گوید: قیمت تمامی اجناس گران شده است. من بیشتر خرید خود و خانواده‌ام را در فصل حراج انجام داده‌ام اما آنچه الان در بازار می‌بینم افزایش قیمت است. کفش مردانه، مانتو و لباس بچگانه از جمله اجناسی بوده که برای خریدش به بازار آمده‌ام اما با این گرانی نمی‌توانم خرید کنم.

مریم احمدی یک شهروند که به همراه دختر کوچکش در بازار مشغول خرید است از گرانی گوشت گله می‌کند و می‌گوید: درمدت یک هفته گوشت گوسفندی کیلویی 20هزار تومان شده که بابت 2کیلو گوشت 40هزار تومان پرداخت کرده‌ام. افزایش قیمت اجناس باعث شده سر درد بگیرم، آخر با حقوق اندکی که ما می‌گیریم و خرج‌های بالای زندگی گاهی نمی‌دانیم کدام زخم را درمان کنیم.

ثبات قیمت‌ها در بازار شب عید

معاون توسعه بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز در این خصوص می‌گوید: عدم‌تعادل در عرضه و تقاضا به‌عنوان محرک اصلی در تلاطم بازار نقش کاملا مؤثری دارد از همین رو تامین کالاهای اساسی به‌عنوان یک اولویت پیش روی ماست.

بلال خلیلی می‌افزاید: در همین راستا شبکه‌هایی ایجاد شده تا کالاهای پرمصرف این روزها با قیمت‌های مناسب در شهر عرضه شود و شهروندان بتوانند به آسانی کالای مورد نیازخود را تهیه کنند.

وی می‌افزاید: برای تامین و توزیع اقلامی چون برنج، روغن، گوشت مرغ، گوشت قرمز و مواد شوینده، با توجه به افزایش تقاضا اقدامات خوبی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز صورت گرفته که علاوه بر عرضه در واحدهای منتخب، در نمایشگاه‌های بهاره نیز توزیع خواهد شد.

خلیلی می‌گوید: 175تن برنج اروگوئه‌ای و 500تن برنج تایلندی برای توزیع درنمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا تامین شده است. همچنین با شرکت پشتیبانی امور دام و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف و دیگر شبکه‌های توزیع، هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا طی چند روز آینده گوشت مرغ منجمد به‌صورت گسترده در سطح استان توزیع شود.

وی ادامه می‌دهد: در مورد تامین گوشت قرمز، با توجه به سیاست‌های کلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با واردات انجام گرفته منتظر اختصاص سهمیه البرز هستیم و به محض ورود این کالا به استان، آن را توزیع می‌کنیم.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز می‌افزاید: مردم در روزهای پایانی سال با خرید کالاهای مورد نیاز به میزان متناسب و با گزارش تخلفات صنفی به سازمان از طریق سامانه تلفن گویای 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز را در کنترل بازار یاری کنند.

گرانی و گرانفروشی دو مقوله جدا از هم

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز نیز با اشاره به تفاوت در گرانی و گرانفروشی، برخورد و کنترل این دو را نیازمند سیاستگذاری‌های مجزا دانسته و می‌گوید: افزایش نرخ جهانی و عدم‌تعادل در واردات و صادرات برخی کالاها، عواملی مؤثر در گرانی هستند که به لحاظ به هم پیوستگی اقلام مختلف کالایی، موج روانی گسترده‌ای در سطح بازار برای افزایش قیمت به‌وجود آمده و متأسفانه موقعیت را برای سودجویان فراهم می‌آورد. نصرالله نصیری می‌گوید: این همان نقطه‌ای است که نظارت و بازرسی در آن وارد می‌شود و اقدامات لازم را برای جلوگیری از فعالیت سودجویان انجام می‌دهد. وقتی که یک کالا از قیمت در نظر گرفته شده، بالاترعرضه شود، با همکاری اصناف و تعزیرات در قالب طرح‌های تشدید بازرسی به‌شدت با متخلفان برخورد می‌شود.

نمایشگاه‌های بهاره در 8نقطه

نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در استان البرز از دهم اسفند ماه فعالیت خود را آغاز کرده و در 8 نقطه از استان به عرضه کالاهایی همچون مواد غذایی، گوشت قرمز، گوشت مرغ، آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات، مواد شوینده، پوشاک، کیف و کفش و... می‌پردازند.

رئیس اداره اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز در این خصوص می‌گوید: در نمایشگاه‌های بهاره امسال، برای بهره‌برداری بیش از پیش شهروندان از عرضه مستقیم کالا تعدادی از غرفه‌ها به تولید‌کنندگان اختصاص دارد.

محمدعلی حشمتی می‌افزاید: طبق توافقات انجام شده محصولات علاوه بر کیفیت بالا از شرایط تخفیفی بیشتری نیز برخوردارند؛ البته با واگذاری غرفه‌های رایگان به‌دنبال ارائه تسهیلات بیشتربه شهروندان هستیم. نمایشگاه‌های بهاره امسال در 5نقطه کرج از جمله میدان امام‌خمینی(ره)، شیخ‌آباد، فردیس، مهرشهر و باغستان با بیش از 700غرفه و همچنین در 2 نقطه از ساوجبلاغ و یک نقطه از شهرستان نظرآباد برگزار می‌شود.

تأمین کالاهای نوروزی کرجی‌ها

مدیرعامل سازمان میادین شهرداری کرج می‌گوید: با تدابیر لازم تمامی مایحتاج نوروزی شهروندان تامین می‌شود. علیرضا عسکری با تاکید بر آماده‌سازی‌ شرایط لازم برای شهروندان در ایام تعطیلات سال نو می‌افزاید: بازارهای روز شهرداری کرج براساس تدابیری خاص و در اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار استان البرز آمادگی کاملی برای تامین مایحتاج شهروندان دارند. عسکری می‌افزاید: 1500تن پرتقال تامسون شمال و هزار تن سیب درختی هم‌اکنون خریداری و ذخیره‌سازی‌ شده است.

کد خبر 162376

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز