گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: تداوم سیر صعودی قیمت مواد‌غذایی در نوروز91 موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت شیر و برخی فراورده‌های لبنی و گلایه‌های مصرف‌کنندگان شده است.

لبنیات

شیر و لبنیات که در ماه‌های پایانی سال گذشته با موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مجوز افزایش قیمت 5 تا 9درصدی را برای سومین بار دریافت کرده بود، با آغاز سال جدید و افزایش هزینه تمام‌شده تولید برای چهارمین بار به‌طور غیرقانونی گران و کمیاب شده است.


به گزارش خبرنگار ما، روند کاهش عرضه و افزایش قیمت شیر نایلونی، بطری و برخی انواع فراورده‌های لبنی در پایان تعطیلات نوروز نیز تشدید شده است به‌نحوی که به‌رغم نرخ‌گذاری شیر پاستوریزه کیسه‌ای به قیمت 750 تا 850 تومان، برخی برندها این محصول را با قیمت 1250 تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند.


همچنین به‌رغم تلاش برخی دست‌اندرکاران برای توجیه کاهش عرضه شیر نایلونی و بطری و گرانی لبنیات در سایه تعطیلات و مشکلات نظام توزیع، تولید‌کنندگان این محصولات افزایش هزینه تمام شده و مقرون به صرفه نبودن تولید و کمبود شیر خام را عامل اصلی کمبود و گرانی شیر و لبنیات قلمداد می‌کنند.


علت نابسامانی عرضه و قیمت شیر


مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور افزایش قیمت شیر خام را علت گرانی شیر و لبنیات قلمداد کرد و به خبرنگار ما گفت: به‌رغم قیمت‌گذاری هر کیلوگرم شیر خام به نرخ 630 تومان توسط کار‌گروه تنظیم بازار، متأسفانه دامداران به تعهد خود برای عرضه شیر خام با نرخ مذکور به شرکت‌های لبنی عمل نکردند که این موضوع باعث کاهش عرضه شیر نایلونی، بطری و افزایش قیمت برخی اقلام لبنی لوکس مورد مصرف برخی اقشار خاص شده است.


مجید علیداد با بیان اینکه انتظار می‌رفت در فصل بهار با افزایش تولید، عرضه شیر خام افزایش یابد، افزود: به‌رغم این انتظار نه تنها عرضه شیر خام افزایش نیافته بلکه دامداران با استناد به افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه تمام شده تولید شیر از عرضه این فراورده به نرخ مصوب خودداری می‌کنند که این امر افزایش چند باره قیمت شیر و لبنیات و در نهایت کاهش مصرف و به خطر افتادن سلامتی مردم را موجب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه صنایع لبنی چاره‌ای جز افزایش مجدد قیمت‌ها یا تعطیلی خطوط تولید ندارند، در مورد کمبود و افزایش قیمت برخی اقلام پر مصرف لبنی مانند کره پاستوریزه نیز گفت: اغلب مواداولیه تولید کره وارداتی است و نوسان اخیر نرخ ارز و مشکلات واردات موجب کاهش ورود مواداولیه تولید و بسته‌بندی کره به کشور و کمبود و افزایش قیمت این فراورده شده است

کد خبر 164811
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز