سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

برگزاری نمایشگاه‌ها و فروش‌های فوق‌العاده چند سالی است که به‌عنوان راهکاری به‌منظور کنترل قیمت‌ها و عرضه مستقیم کالا در ایام پایانی سال و همزمان با افزایش تقاضا در دستور کار قرار دارد.

حسن رادمرد

با حسن رادمرد، رئیس مرکز اصناف و اموربازرگانی وزارت صنعت ،معدن و تجارت درباره برپایی این نمایشگاه‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم .

  • نمایشگاه‌ها تبدیل به محلی برای عرضه کالاهای بنجل و فروش نرفته در طول سال شده‌اند. در این بخش چه برنامه‌ای برای بهبود برنامه‌ها و اقدامات درنظر دارید؟

ابتدا باید عرض کنم که فقط در تهران حدود 4 تا 5 هزار واحد صنفی پوشاک در طرح فروش فوق‌العاده شرکت می‌کنند. ضمنا باید به این نکته توجه داشته باشید که همه نوع کالایی در این فروشگاه‌های عرضه مستقیم کالا می‌آید ولی امسال کارگروه‌های مشترکی متشکل از سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه‌ها، مجمع و بازرسی تعیین کرده‌ایم تا کالاها را از نظر جنس و مرغوبیت آن کنترل کنند. به این ترتیب مطمئن باشید که کالایی که دارای کیفیت‌های لازم نیست در این نمایشگاه‌ها عرضه نخواهد شد. همچنین کالاها از انواع و اقسام کالاهای تولیدی است. پیش از این چون تقاضا خیلی زیاد بود بسیاری از واحدهای صنفی در این نمایشگاه‌ها توزیعی بودنداما امسال تأکید کرده‌ایم که حتما واحدهای تولیدی در این نمایشگاه شرکت کنند و کالاهای عرضه شده حتما از تولید به مصرف باشند.

  • یعنی توزیع کننده‌ها اصلا در این نمایشگاه‌ها نخواهند بود؟

البته توزیع کننده‌ها هم هستند اما بیشتر تأکید ما روی تولیدکننده‌هاست که نقش محوریت کار را برعهده داشته باشند.

  • پس ازنوسانات نرخ ارز این نگرانی در بین مردم وجود دارد که در ایام پایانی سال حتی در فروش‌های فوق‌العاده و حراج‌ها و نمایشگاه‌ها هم با قیمت‌هایی بسیار بالا مواجه شوند. پیش‌بینی شما در این‌باره چیست؟

ببینید، بحث ارز در همین چند وقت اخیر است که مطرح شده، درحالی‌که کالاهایی که تولیدکنندگان در این نمایشگاه‌ها عرضه خواهند کرد مواداولیه آنها از ارز‌های قبلی وارد کشور شده و هیچ‌گونه افزایشی در آن نیست. الان هم که بانک مرکزی ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی را تهیه می‌کند و قولی که وزیر صنعت، معدن و تجارت داده‌اند این است که حتما ارز تولیدکنندگان را تأمین کنند و مشکلی در این‌باره وجود نخواهد داشت.

  • لطفا پاسخ این سؤال را به‌صورت شفاف بدهید. آیا افزایش قیمتی در این نمایشگاه‌ها خواهد بود یا خیر؟

نه. قیمت به عرضه و تقاضا بستگی دارد.

  • قرار نیست که مزایده برگزار شود، بالاخره همانطور که گفتید قیمت‌ها پیش از عرضه و بدون افزایش تعیین شده یا اینکه شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود؟

الان نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، عدم‌افزایش قیمت‌هاست و نظر دولت این است که قیمت‌ها یک روند عادی داشته باشند و ارز هم تأثیری بر قیمت کالاهای مصرفی نگذاشته است.

  • پس فکر می‌کنید در نمایشگاه پایان سال یا فروش‌های عادی پایان سال نباید شاهد افزایش قیمتی باشیم.

هیچ افزایش قیمتی نداریم. خوشبختانه تقاضای افزایش تعداد غرفه‌های فروش از سوی تولیدکنندگان هم بسیار زیاد است به‌نحوی که در بعضی از رسته‌های صنفی مانند پوشاک سهمیه غرفه هزار تا بوده درحالی‌که در یک روز از طریق سایت حدود 5هزار نفر ثبت نام کرده‌اند. این بدان معنی است که متقاضی برای عرضه بسیار زیاد است و تأکید هم شده که به هیچ عنوان افزایش قیمت نداشته باشند. از طرفی هم در بحث خدمات و اجاره غرفه‌ها اصلا افزایش قیمت وجود نداشته تا شاهد هیچ گرانی نباشیم.

کد خبر 161197

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز