سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرمانده پلیس‌راه کشور با بیان اینکه در نوروز گذشته روزانه 69 نفر و هر ساعت سه نفر جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند، گفت: استان‌های فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان و خوزستان بیشترین آمار تصادف را در نیمه دوم سال 90 داشتند.

به گزارش ایسنا، سرهنگ محمدرضا مهماندار در سی و یکمین جلسه کمیته عملیات و اجرایی مقررات با موضوع طرح ترافیکی نوروز91 با اعلام کاهش 2/14 درصدی تلفات در تصادفات در 10 ماهه نخست سال جاری افزود: تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری 10 ماهه اخیر 2 هزار و 931 نفر کشته داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2/14 درصد کاهش داشته است.

 وی با مقایسه تصادفات نوروز با تصادفات 10 ماهه اخیر گفت: 55 درصد تصادفات در ده ماهه اخیر و 63 درصد تصادفات نوروز مربوط به خودروهای سواری است.

 فرمانده پلیس‌راه کشور افزود: 9/18 درصد تصادفات نوروز و 6/26 درصد تصادفات 10 ماهه اخیر مربوط به موتورسیکلت است. 2/17 درصد از تصادفات 10 ماهه اخیر و 9/6 درصد تصادفات نوروز مربوط به کامیون است.

 وی افزود: 4/7 تصادفات 10 ماهه اخیر و 6/8 درصد نوروز مربوط به عابر پیاده است؛ ضمن اینکه 3/2 درصد از تصادفات 10 ماهه و 5/2 درصد از تصادفات نوروز اخیر مربوط به خودروهای مسافربری عمومی است.

 مهماندار در ادامه با تشریح علت تصادفات در نوروز در مقایسه با 10 ماهه اخیر گفت: 30 درصد تصادفات در نوروز به دلیل عدم رعایت فاصله طولی و عدم توجه به جلو است و این در حالی است که 27.7 درصد علت تصادفات 10 ماهه اخیر به این علت است و این موضوع نشان می‌دهد که عجله و خواب و بیداری در ایجاد تصادفات نوروزی نقش دارد.

 وی افزود: تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه علت 2/19 از تصادفات نوروز و 2/20 از تصادفات 10 ماهه اخیر است ضمن اینکه 2/19 از تصادفات نوروز و 19 درصد از تصادفات اخیر به خاطر انحراف به چپ رخ داده است و سایر دلایل در تصادفات نوروز علت 5/31 درصد از تصادفات و در 10ماهه اخیر علت 32 درصد از تسصادفات اخیر هستند.

 فرمانده پلیس‌راه کشور ادامه داد: 56 درصد از تصادفات نوروز در روز و 44 درصد در شب اتفاق افتاده است و این در حالیست که 57 درصد از تصادفات در روز و 43 درصد تصادفات در شب اتفاق افتاده است.

 وی در ادامه با بیان تصادفات بر حسب کیلومتر اتفاق افتاده است گفت: 63 درصد تصادفات در 10 ماهه اخیر و 57 درصد تصادفات در نوروز در 30 کیلومتر ابتدایی جاده‌های برون‌شهری رخ می‌دهد.

 مهماندار در ادامه اظهار کرد: 63 درصد تصادفات نوروز و 58 درصد از تصادفات 10 ماهه اخیر در محور اصلی و 25 درصد از تصادفات نوروز و 30 درصد از تصادفات 10 ماهه اخیر در محورهای فردی رخ داده است.

 وی افزود: بیشترین تصادفات منجر به فوت و جرح در استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و فارس رخ داده و کمترین تصادفات منجر به فوت و جرح مربوط به کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری است.

 فرمانده پلیس‌راه کشور در ادامه با اشاره به محورهایی که بیشترین تصادفات مهم در نیمه دوم سال 90 در آنها رخ داده است، گفت: محور کرج ـ قزوین، زنجان ـ قزوین و ساوه ـ همدان، محورهای پرحادثه نیمه دوم سال 90 بوده است.

 وی با اشاره به حوادث رخ داده در نوروز سال گذشته گفت: در حوزه برون‌شهری در نوروز گذشته 374 تصادف منجر به فوت و یکهزار و 954 تصادف منجر به جرح و در حوزه درون‌شهری 64 تصادف منجر به فوت و سه هزار و 921 تصادف منجر به جرح رخ داده است.

 فرمانده پلیس‌راه کشور افزود: نوروز سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبلش چهار درصد کاهش حوادث را داشته است.

 وی افزود: استان‌های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد، زنجان ، اردبیل و ایلام بیشترین میزان افزایش تصادفات را در نوروز 90 نسبت به میزان مشابه سال قبل داشته‌اند ضمن اینکه استان‌های فارس، اصفهان، لرستان، آذربایجان شرقی و قزوین نیز از بیشترین میزان کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بودند.

 مهماندار در ادامه اظهار کرد: تصادفات بیش از سه کشته در صحنه در نوروز گذشته مربوط به محور اهواز ـ مسجد سلیمان در استان خوزستان با هفت کشته و محوری در کرمان با شش کشته بوده است.

 وی با برشمردن اولویت‌های پلیس‌راه در نوروز آتی گفت: ارتقای ایمنی عبور و مرور، تسهیل در عبور و مرور، پیشگیری از تصادفات، ایجاد احساس امنیت برای مسافران، افزایش محدوده اجرای طرح نوروزی، نظارت بیشتر بر 30 کیلومتری مبادی شهرها از جمله اولویت‌های پلیس در نوروز آتی است.

 فرمانده پلیس‌راه کشور با برشمردن اقدامات تاکتیکی پلیس راه در نوروز آتی تشریح کرد: تقویت اعمال کنترل در مقابل پاسگاه‌ها، مدیریت سرعت با استفاده از دوربین، توقیف خودروهای مرتکب دو تخلف همزمان، کنترل کمربند عقب، برخورد قاطع با متخلفان و ضبط گواهینامه افراد دارای 30 امتیاز منفی، اعمال قانون 70 درصدی خودروهای دارای بار غیرمجاز در مقابل پاسگاه‌ها از اقدامات تاکتیکی پلیس در نوروز آتی است.

 وی در ادامه با اشاره به اقدامات تکمیلی پلیس در نوروز آتی اظهار کرد: برخورد قاطع با موتورسیکلت‌سواران متخلف، بازرسی نامحسوس از ناوگان عمومی مسافربری، انجام تست سلامت رانندگان، بکارگیری نیروهای کمکی، توسعه و کنترل نامحسوس جاده‌ای از جمله اقدامات تکمیلی پلیس در این حوزه است.

 مهماندار در ادامه با بیان زمان برگزاری طرح ترافیک نوروز 91 گفت: این طرح از 25 اسفند 90 تا 14 فروردین 1391 اجرا می‌شود.

کد خبر 162053
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز