گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: «گفته‌اند، اما بخشنامه‌ای نیامده».

تصادف

این جمله را کارشناس خسارت بیمه به مردی گفت که در نخستین روز اجرای یک توافق، درباره این توافق تازه سؤال کرده بود.
پیش از ظهر روز سه‌شنبه 25بهمن 1390، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا و رئیس‌کل بیمه مرکزی از توافقی تازه خبر دادند که براساس آن از روز اول اسفند 1390 دیگر نیازی به حضور هر دو‌طرف تصادف در شرکت‌های بیمه نیست و تنها کافی است که طرف زیان‌دیده برای دریافت خسارت به شرکت بیمه مراجعه کند. دیروز اول اسفندماه بود اما مراکز برآورد و پرداخت خسارت بیمه‌ای برای تشکیل پرونده، اصل و کپی برگه بیمه‌نامه، گواهینامه و کارت ماشین دوطرف را با حضور هردو‌فرد دخیل در تصادف را طلب می‌کردند و مانند قبل، بدون این مدارک و بدون حضور مقصر و زیان‌دیده پرونده‌ای تشکیل نمی‌شد.

اطلاع‌رسانی درباره این تغییر و آسان‌شدن روند استفاده از بیمه شخص‌ثالث نیز چنان بوده که دیروز بیش از 90درصد مراجعه‌کنندگان اساسا از چنین توافقی بین پلیس و بیمه مرکزی بی‌خبر بودند. افرادی که برای انجام عملیات بیمه‌ای خود در نخستین روز اجرای این روند تازه به مراکز دائم و ستادی بیمه مراجعه کرده بودند و خبرنگار همشهری با جمعی از آنان به گفت‌وگو نشست، تنها افراد بی‌خبر نبودند بلکه برخی کارشناسان بیمه نیز این خبر را از خبرنگار همشهری و اندک مردم خبردار شده می‌شنیدند. «تلویزیون گفته اما هنوز...» این پاسخی از سر ناچاری بود که نشان می‌داد حتی کارشناس بیمه هم این خبر را نخست در رسانه‌های جمعی دیده، شنیده و خوانده است.

مدارک لازم

سردار اسکندر مومنی در حاشیه همایش مشترک با بیمه که سه‌شنبه 25 بهمن 90 برگزار شد، اعلام کرده بود: براساس توافق صورت گرفته با بیمه مرکزی از ابتدای اسفند ماه درصورت بروز تصادفات خسارتی تا سقف 22 میلیون و 500هزار ریال و توافق طرفین تصادف، دیگر نیازی به رسم کروکی توسط پلیس و حضور هر دوطرف تصادف در شرکت بیمه نیست و شرکت‌های بیمه مکلفند با حضور طرف غیرمقصر و دریافت مدارک لازم نسبت به پرداخت خسارت تصادف اقدام کنند.

مومنی اگرچه درباره مدارک لازم توضیح بیشتری نداد اما تنها یک روز پیش از نخستین روز اجرای این طرح یعنی در یکشنبه 30بهمن، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد که نیازی به حضور دوطرف تصادف در مراکز بیمه نیست و تنها فرد زیان‌دیده می‌تواند با همراه داشتن «کوپن» بیمه طرف مقصر در شرکت بیمه حضور یابد و تشکیل پرونده دهد و خسارت وارد شده را جبران کند. کندی انتشار این اخبار که در مسیر صحیح اطلاع‌رسانی قرارنگرفته است، باعث شد تا حتی متصدیان بیمه دیروز در مراکز بیمه درباره «مدارک لازم» و کافی بودن «کوپن بیمه طرف مقصر» نتوانند پاسخ دقیقی به مردمی بدهند که در نخستین روز از اجرای این طرح به مراکز بیمه رفته بودند.

2میلیون و 250هزار تومان اجرا می‌شود؟

دیروز همچنین آغاز اجرای یک تغییر دیگر در نحوه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث بود.قرار بود با توافق انجام شده بین پلیس و بیمه مرکزی از روز دوشنبه اول اسفندماه سقف پرداختی بیمه برای تصادفات خسارتی سازشی بدون نیاز به کروکی پلیس به 2میلیون و 250هزار تومان افزایش بیابد. تا‌کنون سقف این تعهد‌ یک میلیون و 500هزار تومان بوده است. خبر این توافق را نخستین‌بار رئیس پلیس راهور ناجا در سوم آبان اعلام کرده بود.

مومنی در حالی این خبر را اعلام کرد که در آخرین روز از مهر‌ماه سال‌جاری معاون حقوقی پلیس راهور ناجا از شرکت‌های بیمه که خسارت تصادف‌های بدون کروکی را پرداخت نمی‌کنند، انتقاد کرد و گفت که این شرکت‌ها قانون پرداخت خسارت بدون کروکی را به‌طور کامل اجرا نمی‌کنند.

سرهنگ اصغر محبی یک روز پیش از نخستین روز اجرای قانون جدید دیه این انتقاد را طرح کرد. با اجرای قانون جدید دیه حرف و حدیث‌ها درباره افزایش حق بیمه بالا گرفت. این افزایش بالطبع میزان حق بیمه پرداختی برای بیمه شخص ثالث را بالا می‌برد و حتی تصادف‌های خسارتی را که در آن دیه موضوعیتی ندارد، شامل می‌شود.

80 درصد کاهش هزینه غیرمادی

اجرای دو توافق تازه بین پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و بیمه مرکزی از آن رو مهم است که حذف کروکی و حضور پلیس در تصادف‌های سازشی، تاثیر چشمگیری در کاهش ترافیک و همچنین کاهش اتلاف وقت مقصر تصادف، طرف زیان‌دیده و بقیه افرادی دارد که از شریان محل وقوع تصادف، عبور می‌کنند.

هم‌اکنون 80درصد تصادف‌ها در تهران خسارتی، 19درصد جرحی و یک درصد فوتی است. پس آسان‌کردن روند رسیدگی و دریافت خسارت در تصادف‌هایی که ممکن است خسارت اندکی هم به بارآورده باشد، می‌تواند در حالت آرمانی تا 80درصد از مشکلات مردم در یک حادثه غیرعمدی بکاهد.

خود تصادف یک مشکل است و باید کاری کرد که تنها مشکل برای فردی که خود و خودرویش را بیمه کرده و برای تصادف‌های احتمالی حق بیمه شخص ثالث را هم پرداخته، همان تصادف باشد و مشکل افزوده‌ای در روند دریافت خسارت به او تحمیل نشود.

کد خبر 161144
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز