یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: اعلام کاهش حقوق ورودی و سود بازرگانی واردات سیب و پرتقال به 4 درصد توسط مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با واکنش دیرهنگام وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر عدم دادن مجوز واردات مواجه شد.

یدالله صادقی - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران

با یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا کاهش تعرفه واردات سیب و پرتقال ابلاغ شده است؟

تغییر تعرفه واردات کالاهای مختلف توسط دولت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود و امسال نیز مطابق روال سال‌های گذشته تعرفه واردات سیب و پرتقال از بهمن ماه، صفر و حقوق گمرکی این محصولات 4 درصد تعیین شده است.

  • اما پیش از این مسئولان با استناد به وضعیت مناسب تولید داخل سیب و پرتقال بر کاهش نیافتن تعرفه واردات این محصولات تاکید کرده بودند!

تصمیم‌گیری در مورد کاهش تعرفه واردات سیب و پرتقال براساس مصوبه کمیسیون ماده یک بوده که وزارت جهاد کشاورزی نیز عضو این کمیسیون است. این کمیسیون در مورد تشخیص کافی‌ بودن یا نبودن موجودی میوه و مرکبات بررسی و چنین تصمیمی اتخاذ کرده است. همچنین براساس ماده 16 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی مرجع تصمیم‌گیری در مورد کفایت تولید داخل و صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی است.

  • وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده مجوز کاهش تعرفه واردات را صادر نکرده است!

مسئولان سازمان توسعه تجارت در این زمینه باید پاسخگو باشند، اما آنچه مسلم است اینکه‌کاهش تعرفه واردات سیب و پرتقال به دستگاه‌های اجرایی و واحدهای ثبت سفارش ابلاغ شده و اکنون ثبت سفارش واردات این محصولات با تعرفه صفر و حقوق گمرکی 4درصدی برای متقاضیان صورت می‌گیرد.

  • برخی خبرها از عرضه پرتقال‌های وارداتی حکایت دارد؛ با توجه به زمان‌بر بودن فرایند ثبت سفارش و واردات، این کار چگونه صورت گرفته است؟

ثبت سفارش و واردات کالا فرایندی زمان‌بر است و از زمان ثبت سفارش تا واردات باید مراحلی طی شود که قطعا از چند روز بیشتر است؛ مگر آنکه کالا از قبل در بنادر آماده ورود بوده و سپس برای آن ثبت سفارش دریافت و واردات انجام شده باشد.

  • آیا تنظیم بازار شب عید میوه و مرکبات استان تهران از محل محصولات تولید داخل انجام شده است؟

وضعیت تولید میوه و مرکبات در کشور خوب است و تنظیم بازار این محصولات در استان تهران ارتباطی با واردات میوه ندارد؛ چراکه این کار از محل تولید داخل و با استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی صورت می‌گیرد. در مجموع 30 هزار تن ذخیره‌سازی میوه و مرکبات در استان تهران صورت گرفته که از این میزان حدود 8 هزار و 500 تن سیب و پرتقال براساس تفاهمنامه این سازمان با تشکل‌های بخش خصوصی و حدود 21 هزار و 500 تن نیز توسط بهره‌برداران سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری برای توزیع در روزهای پایانی سال ذخیره‌سازی صورت گرفته است.

  • با این روند آیا کاهش تعرفه واردات برای تنظیم بازار شب عید نبوده است؟

این موضوع را باید از دستگاه‌های ذیربط پیگیری کرد، اما این کاهش تعرفه ابلاغ شده و تعدیل تعرفه سیب و پرتقال نیز در راستای تنظیم بازار شب عید بوده است. جدای از مباحث رسانه‌ای براساس ماده 16 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی مسئول بررسی وضعیت تولید و مصرف داخلی محصولات کشاورزی در کشور است و درصورتی‌که تشخیص دهد به واردات نیاز نیست، می‌تواند ورود این محصولات را ممنوع کند، اما وقتی مصوبه‌ای برای اجرا به دستگاه‌های دولتی ابلاغ شود، این امر به معنای آن است که مصوبه مذکور از مجاری قانونی عبور کرده است؛ درصورتی که اگر این مصوبه نهایی شده بود، برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ نمی‌شد.

کد خبر 161698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز