دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

گروه اجتماعی: وزیر رفاه در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان درباره خط فقر گفت: داریم روی خط فقر کار می‌کنیم.

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، در حالی از کار کردن وزارتخانه متبوعش بر روی مبحث خط فقر سخن می‌گوید که میزان خط فقر در کشور باید هر 6 ماه یک‌بار از سوی وزارت رفاه اعلام شود.

این در حالی است که با پایان یافتن 11 ماه از سال جاری هنوز خط فقر امسال از سوی مسئولین وزارت رفاه اعلام نشده است.

موسی رضا ثروتی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به چرایی تأخیر وزارت رفاه در اعلام خط فقر گفت: هر ساله تعیین خط فقر و کمک‌رسانی به اقشار آسیب‌پذیر بر عهده وزارت رفاه است اما تاکنون وزارت رفاه نسبت به اعلام خط فقر اقدام نکرده است و این اعلام نشدن، سبب بروز مشکلاتی در هدفمند کردن یارانه‌ها می‌شود.

به گفته ثروتی عملکرد وزراء در حضورشان بررسی می‌شود و نمایندگان مجلس امیدوارند به این طریق بتوانند وزراء را به عمل کردن به و ظایفشان ملزم کنند.

در حالی که لایحه بودجه سال آینده در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و تخصیص یارانه‌ها به اقشار آسیب‌پذیر تنها در صورت شناسایی آنها ممکن است نمی‌توان انتظار داشت در حالی که هنوز خط فقر نیمه اول سال جاری تعیین نشده است افرادی را که در گروه اقشار آسیب‌پذیر قرار دارند و درآمدشان زیر خط فقر است شناسایی کرد.

اسحاق صلاحی کجور، معاون یارانه‌های وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، در روزهای نخست مرداد ماه سال جاری به اعلام خط فقر در سال گذشته بسنده کرده و خط فقر شدید و مطلق را برای خانواده‌های شهری با بعد 6/4 نفر به ترتیب 65 و 162هزار تومان و برای  خانواده‌های روستایی 51 و 113هزار تومان اعلام کرد که همان وقت با واکنش برخی کارشناسان روبه‌رو شد چرا که میزان خط فقر اعلام شده سال 83 برای یک خانوار شهری 250 هزار تومان اعلام شده بود.

هرچند که وزیر رفاه با حضور در مجلس شورای اسلامی تنها به ذکر این نکته که وزارتخانه متبوعش در حال بررسی خط فقر است اکتفا کرده اما صلاحی‌کجور 2 روز پیش از آن اعلام کرده بود که خط فقر مشخص شده و برای اعلام عمومی نیازمند موافقت شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی است.

گفتنی است که شورای عالی رفاه به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود و بیش از یک سال است که این شورا تشکیل جلسه نداده است.

به نظر می‌رسد اگر فاصله تشکیل جلسات این شورا به ترتیب پیش آمده باشد همه ساله برای اعلام خط فقر با تأخیر زیادی روبه‌رو هستیم. 

راغفر، مشاور وزیر رفاه در امور تأمین اجتماعی نیز هفته گذشته در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: خانواده‌های تهرانی برای خروج از خط فقر نیازمند درآمد 400 هزار تومان در ماه هستند.

کد خبر 16140

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز