دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

زهرا ابراهیمی: اول اسفند ماه، نشست افتتاحیه خبرگان رهبری دوره چهارم تشکیل می‌شود.

 اگرچه کلیت مجلس خبرگان در این دوره تفاوت خاصی با دوره‌های گذشته ندارد، اما آغاز این دوره در شرایط کنونی کشور وضعیت متفاوتی را نسبت به دوره‌های گذشته ایجاد می‌کند.

 انتخاب هاشمی رفسنجانی با بیش از یک میلیون رای مردم تهران، موقعیت این شخصیت سیاسی تاثیرگذار بر کشور را در مجلس متفاوت از گذشته خواهد کرد.

هاشمی رفسنجانی در دوره‌های گذشته هیچ‌گاه ریاست این مجلس را برعهده نداشته ولی جایگاه و سخن  او همواره تاثیرگذار بوده است. این بار هم احتمالا ریاست مجلس را بر عهده نخواهد گرفت، اما تاثیرگذاری‌اش بسیار بیش از گذشته خواهد شد.

همچنین هاشمی در هیچ دوره‌ای به اندازه این دوره در مورد وظایف و اختیارات مجلس خبرگان هم سخن نگفته بود.  او پیش از تشکیل رسمی مجلس، سفری به قم داشت و در آنجا با آیات عظام و بویژه با آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله امینی رئیس و نایب رئیس مجلس خبرگان در دور سوم دیدارهایی داشت.  


اول اسفند اعضای هیات رئیسه این مجلس انتخاب می‌شوند. پیش‌بینی‌ها بر این است که آیت‌الله مشکینی کماکان ریاست مجلس را بر عهده خواهد گرفت، اما به دلیل کسالتی که دارند هاشمی رفسنجانی که نایب رئیس اول خواهد شد، عمده جلسات را اداره خواهد کرد و ریاست آنها را بر عهده خواهد گرفت.

این موقعیت با توجه به پایگاه هاشمی در بین روحانیت بسیار مهم و در تصمیم‌گیری‌های آتی مجلس بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

هاشمی از جمله نمایندگانی است که در هر چهار دوره مجلس انتخاب شده است. در جلسه امروز، نخست اداره جلسه را هیأت رئیسه سنی بر عهده می‌گیرد و پس از تحلیف نمایندگان منتخب مردم، رأی‌گیری درباره اعضای هیأت رئیسه این مجلس برگزار می‌شود. همچنین پنج کمیسیون تخصصی این مجلس شامل کمیسیون تحقیق، اصل 107، اصل 108، محاسبات و مالی اداری و آیین‌نامه داخلی مجلس، شکل خواهد گرفت.

شنیده‌ها حاکی از آن است که آیت‌الله مشکینی، احتمالا باز هم به ریاست مجلس خبرگان برگزیده شده و در غیبت آیت‌الله امینی، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله محمد یزدی، نایب رئیس اول و دوم این مجلس خواهند شد.

مجلس خبرگان دو منشی و کارپرداز نیز دارد که تاکنون قربانعلی دری نجف‌آبادی و سید احمد خاتمی عضو هیأت رئیسه بودند و به احتمال قوی باقی خواهند ماند. از آیت‌الله مقتدایی و صادق لاریجانی هم به عنوان اعضای احتمالی هیأت رئیسه جدید نام برده می‌شود.

اما مشخص نیست چه کسی ریاست دبیرخانه مجلس خبرگان را برعهده خواهد گرفت که تاکنون زیر نظر آیت‌الله امینی اداره می‌شده است.

کد خبر 16118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز