همشهری آنلاین: بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با محکوم کردن قدرت‌نمایی غرب علیه ایران، خواستار رویکردی دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌ای ایران شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پرس تی وی ، بان روز جمعه در وین در جمع خبرنگاران گفت: همه این موضوعات (اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران) باید از طریق مذاکرات و گفت‌وگو به شکلی مسالمت‌آمیز حل شود.

دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر مخالفت خود با هرگونه اقدام نظامی واشنگتن و تل‌آویو علیه تهران، اظهار داشت که هیچ جایگزینی برای حل مسالمت‌آمیز این موضوع وجود ندارد.

این در حالی است که اوایل ماه جاری میلادی، ایهود باراک، وزیر دفاع رژیم اسرائیل گفت، اگر تحریم‌های غرب نتواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، اقدام نظامی علیه تهران باید در دستور کار قرار گیرد.

آمریکا، اسرائیل و متحدان اروپایی آن‌ها تهران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای‌اش متهم کرده و این اتهام را دست‌آویزی برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی و یک جانبه علیه جمهوری اسلامی قرار داده‌اند.

واشنگتن و تل‌آویو همچنین تهران را به گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران تهدید کرده‌اند.

ایران ضمن رد این اتهامات، تاکید دارد که به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دست‌یابی به فن‌آوری هسته‌ای را برای مقاصد متعدد غیرنظامی دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بازدیدهای بی‌شماری از تاسیسات هسته‌ای ایران به عمل آورده، اما هرگز هیچ مدرکی مبنی بر وجود انحراف در برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران نیافته است.

مقامات ایرانی همچنین تاکید کرده‌اند که هرگونه اقدام نظامی علیه کشور را با واکنشی دندان‌شکنانه پاسخ خواهند گفت و هشدار داده‌اند که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران می‌تواند به گسترش جنگ فراتر از خاورمیانه منجر شود.

کد خبر 160805
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز