یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مقام‌های آمریکا و عراق در حالی از دست داشتن شبه‌نظامیان القاعده در حملات تروریستی سوریه و مسلح کردن مخالفان این کشور خبر داده‌اند که ایمن الظواهری رهبر این گروه روز گذشته به‌صورت رسمی حمایت خود را از مخالفان دولت سوریه اعلام کرد.

انفجار

سایت خبری آمریکایی مک‌کلاچی در گزارشی اعلام کرد که مقام‌های اطلاعاتی دولت واشنگتن با بررسی 2انفجار اخیر سوریه اعتقاد دارند که شاخه القاعده در عراق عامل این حملات است. به گزارش این روزنامه، یافته‌های جدید دولت آمریکا اظهارات بشار اسد درباره دست داشتن القاعده در ۱۱ماه ناآرامی‌های این کشور را تایید می‌کند.

براساس گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بمبگذاری‌های اخیر در سوریه به دستور مستقیم ایمن الظواهری رهبر القاعده صورت گرفته و این مسئله گمانه‌زنی‌ها درباره تلاش این گروه برای مصادره اعتراض‌ها در سوریه به نام خود را افزایش داده است.
ایمن الظواهری روز گذشته در پیامی ویدئویی با به کار بردن الفاظ تندی علیه دولت بشار اسد حمایت خود از اقدامات علیه این دولت را اعلام کرد.

مقام‌های آمریکایی در حالی چندین ماه پس از اعلام دولت اسد، دست‌داشتن القاعده در حملات ترویستی این کشور را تایید کرده‌اند که مقام‌های دولت عراق هم از انتقال تسلیحات توسط شبه نظامیان این گروه به سوریه خبر داده‌اند. عدنان الاسدی، معاون وزیر کشور عراق در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که شبه‌نظامیان در حال انتقال تسلیحات به مخالفان سوریه از طریق این کشور هستند و گروهی از این شبه نظامیان هم وارد خاک سوریه شده‌اند.

وی اعلام کرد، گزارش‌های اطلاعاتی مختلف نشان می‌دهد که شبه‌نظامیان در حال قاچاق کردن تسلیحات از طریق مناطق مرزی این کشور به سوریه هستند و همین مسئله به‌عنوان نمونه قیمت سلاحی مانند کلاشنیکف را در مناطق مرزی از ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار به هزار تا هزار و ۵۰۰ دلار افزایش داده است.به گزارش رسانه‌های خبری، دست‌داشتن القاعده در حملات تروریستی سوریه و انتقال سلاح به این کشور در حالی کاملاً روشن شده که گزارش‌های مختلفی از توافق پنهان عربستان و قطر برای مسلح کردن مخالفان سوریه منتشر شده است. هفته گذشته هم جان مک‌کین سناتور جمهوریخواه آمریکا در دیدار با وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به‌صورت علنی خواستار مسلح کردن مخالفان سوری شد.

مذاکرات اتحادیه عرب در قاهره

پس از وتوی قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب و کشورهای غربی علیه سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز گذشته وزرای خارجه این اتحادیه برای بحث و گفت‌وگو درباره اقدام جدید این اتحادیه درباره سوریه در قاهره تشکیل جلسه دادند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های این اتحادیه در حال مذاکره درباره گام بعدی خود هستند. به گفته مقام‌های این اتحادیه، اعزام یک هیأت مشترک با سازمان ملل متحد به سوریه و به رسمیت شناختن گروه اصلی مخالفان این کشور، از جمله طرح‌هایی است که در این اجلاس مورد بررسی وزرای خارجه قرار می‌گیرد.شبکه تلویزیونی الجزیره هم گزارش داده است که اتحادیه عرب در تلاش برای تشکیل گروهی متشکل از ۳ هزار ناظر بین‌المللی است. این در حالی است که روز گذشته محمد الدابی، رئیس هیأت ناظران عرب پس از مانع تراشی‌های اتحادیه عرب در مسیر فعالیت ناظران، استعفای خود را تقدیم این اتحادیه کرد.

عربستان تکذیب کرد

در حالی که گزارش‌های مختلفی از ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای جدید از سوی عربستان سعودی برای بررسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد منتشر شده بود روز گذشته مقام‌های سعودی این مسئله را رد کردند. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی روز گذشته به نقل از مقام‌های وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که هیچ پیش‌نویسی از سوی این کشور به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه نشده است. رسانه‌های عربی پیش از این اعلام کرده بودند که مقام‌های عربستان سعودی در تلاش برای تصویب پیش نویس قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هستند که مفادی مشابه قطعنامه مطرح شده در شورای امنیت دارد.

درگیری برای سوریه در لبنان

در 2روز گذشته در جریان درگیری هواداران و مخالفان بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، در شهر طرابلس لبنان، حداقل 2نفر کشته شده‌اند.حدود 12نفر دیگر هم در اثر تبادل آتش بین 2گروه زخمی شده‌اند. خبرگزاری رویترز، تصاویر مردان مسلحی را پخش کرد که با موضع‌گیری در تقاطع‌ها، اقدام به تیراندازی کرده‌اند. ارتش لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که نیروهای نظامی لبنان در محل درگیری‌‌ها مستقر شده‌اند.

کد خبر 160202
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز