مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: باکتری به شکل یک دانه سویا به نام Caulobacter Crescentus که در آب‌های شیرین زندگی می‌کند، دارای قدرتمندترین ماده چسبنده در جهان است

باکتری چسب‌دار

به گزارش خبرگزاری مهر، اکنون دانشمندان با استفاده از ریزبینی ویدیویی با وضوح تصویری بالا چگونگی کاربرد این چسب توسط این باکتری را آشکار کرده است، ماده‌ای که به جاندار امکان می‌دهد در مناطق مرطوب خود را به سطوح مختلف بچسباند.

این باکتری به دلیل داشتن ویژگی‌های تفکیک سلولی جالب توجهی که دارد مورد توجه دانشمندان قرار دارد، این جاندار از دو مرحله رشد برخوردار است، ابتدا می‌تواند به کمک تاژکی در آب شنا کند و سپس با تولید یک قلاب خود را به سطوح مرطوب می‌چسباند. این تفکیک پذیری از تاژک به قلاب این ارگانیزم را به موضوعی جالب توجه برای مطالعه تبدیل کرده است، اما هنوز مشخص نشده است که این قلاب چگونه می‌تواند با چنین دقتی کار کند.

محققان دانشگاه‌های ایندیانا و براون برای مشاهده عملکرد این ماده از ریزبینی ویدیویی استفاده کرده و دریافتند باکتری ابتدا از تاژک خود به عنوان ابزاری محرکه استفاده می‌کند تا در میان آب به حرکت بپردازد. سپس این سیستم رشته‌ای را از بدن خود جدا کرده و اندامی قلاب مانند و ضخیم‌تر را بر روی بدنش ایجاد کرده و خود را برای چسبیدن به سطوح آماده می‌کند.

این زائده قلاب مانند علاوه بر اتصال باکتری به سطوح مختلف با استفاده از ساختاری به نام "پیلی" از جنبیدن باکتری در میان سطوح مختلف نیز جلوگیری می‌کند. زمانی که باکتری در جای خود ثابت شد، سیگنال‌هایی را برای تولید چسبی ابرقدرتمند ارسال می کند و باکتری به سطح می‌چسبد.

این مطالعه از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند سرعت بالای چسبیدن این باکتری‌ها به سطوح مختلف را به خوبی آشکار کند، یافته‌ای که می‌تواند در ساخت سطوح و مواد ضد باکتری به دانشمندان کمک کند.

کد خبر 160128
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز