چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

اتحادیه اروپا چندی پیش در اقدامی خصمانه نفت ایران را تحریم کرد.

این موضوع به همراه جنبه‌های امنیتی نوسانات بازار ارز و سکه موضوع گفت‌وگوی ما با جواد جهانگیرزاده‌ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است.

  • هدف غرب از تشدید تحریم‌ها چیست؟

هدف اصلی ادامه همان پروژه‌ای است که غرب از سال‌ها پیش در دستور کار خود قرار داده است و تلاش می‌کند با گسترش ابعاد و شدت تحریم‌ها منجر به تغییر رفتار در جمهوری اسلامی ایران شود. همچنین از آنجایی که مذاکرات 1+5 در پیش است برای آنکه بتوانند فضای عمومی مذاکرات را از پیش به سود خودشان تغییر دهند تلاش می‌کنند تا جمهوری اسلامی ایران را از مسیری که در پیش گرفته منصرف کنند. نکته بعدی نیز تلاش برای تاثیر در فضای انتخابات آتی مجلس است تا به مردم اینگونه القا کنند که روند موجود نتیجه سوءمدیریت‌ است.

  • فکر می‌کنید چقدر این تحریم‌ها مؤثر خواهند بود؟

اگر تا‌کنون جواب داده ‌ اکنون هم جواب خواهد داد. ‌ نظام در کاهش اثرات تحریم جدی است. البته در داخل هم متأسفانه افرادی که در چارچوب مناصب سیاسی‌ قرار گرفته‌اند مرعوب شده‌اند. شما ببینید وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند در شرایط شعب‌ابی‌طالب قرار نداریم بلکه در بدر و خیبر هستیم، اشاره به اظهارنظراتی بود که برخی از مسئولان داشتند. من فکر می‌کنم بیشتر از اینکه این تحریم‌ها بر روند عمومی ملت تاثیر بگذارد، متأسفانه در برخی از مسئولان اثر گذاشته است.

  • غرب مدعی است که چون اقتصاد ایران بر پایه نفت است این تحریم‌ها می‌توانند کارایی داشته باشند و نوسانات بازار ارز و سکه را شاهد این ماجرا عنوان می‌کنند. آیا این تحلیل درست است؟

نوسانات بازار سکه و ارز حتما یک موضوع غیرطبیعی است. شما در طول سالیان اخیر اصلا چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنید. به عقیده من به موضوع سکه و ارز باید به‌عنوان یک موضوع ویژه نگاه کرد. این یک امر هدایت شده است.

  • از سوی چه کسانی؟

من معتقدم که یک منشا ذهنی خارجی و یک منبع عملیاتی داخلی دارد که می‌خواهند اثبات کنند که ما در شرایط شعب ابی‌طالب قرار داریم. این افراد یا با سوءنیت و یا با عدم‌تدبیر دارند به مشکلات بازار سکه و ارز دامن می‌زنند. اما اینکه تحریم نفت تاثیراتی خواهد داشت، کسی منکر این نیست اگرچه شرایط کنونی روابط نفتی حاکم بر دنیا به‌گونه‌ای نیست که امکان تحریم کامل ایران وجود داشته باشد و به هر حال نفت کالایی است که همواره عرضه آن از تقاضایش کمتر است. ضمن اینکه همه بازار نفت هم اروپا نیست که اتحادیه اروپا بنشیند و برای دیگران تصمیم بگیرد.

  • مجلس در مقابل کارشکنی‌های داخلی چه اقداماتی انجام خواهد داد؟

آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور وارد شده، قیمت‌ها افزایش شدیدی داشته که امکان بازگشت به قیمت‌های سابق در بخشی از کالا‌ها بسیار کم است. مردم احساس می‌کنند دارایی‌هایشان نصف شده. این نشان‌دهنده ضعف شدید مدیریت بانک مرکزی و مسئولان اقتصادی است که قدرت مدیریت بازار ارز و سکه کشور را ندارند. مجلس قطعا سکوت نخواهد کرد. از روزی که وزیر اقتصاد بعد از آن افتضاح تاریخی 3 هزار میلیارد تومانی دوباره در مجلس رای آورد مشاهده می‌شود مسئولان دولتی به جای پرداختن به امور مهم به مسائل جزئی و پیش پا افتاده می‌پردازند، درحالی‌که حتی بودجه را هم هنوز ارائه نکرده‌اند. اگر مجلس مجددا مسامحه کند مسئولان هم احساس امنیت خواهند کرد و این روند ادامه خواهد داشت. یعنی تخلف پشت تخلف و ناکارآمدی پشت ناکارآمدی. این برای مجلس قطعا پذیرفتنی نیست.

کد خبر 158327
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز