یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در پی تحولات اخیر در کشورهای عربی و سقوط متحدان آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه و به قدرت رسیدن احزاب اسلامگرا، جایگاه و موقعیت فلسطین و جنبش مقاومت آن تقویت شد.

خالد مشعل

در هفته‌های اخیر سفرهای دیپلماتیک مقام‌های حماس به کشورها، وزن سیاسی این جنبش را بیش از گذشته به رخ‌کشیده‌است. در روزهای گذشته اما خبری دیگر، جنبش حماس را به صدر موضوعات خبرساز رسانه‌ای برد. این خبر، احتمال تغییر رهبری جنبش حماس است. درحالی‌که در روزهای گذشته خبرهای ضد‌و نقیض درباره کناره‌‌گیری خالد مشعل از ریاست دفتر سیاسی حماس منتشر شده بود این جنبش روز شنبه با صدور بیانیه‌ای به‌صورت رسمی اعلام کرد که مشعل در انتخابات آتی این جنبش نامزد نخواهد شد.حماس در بیانیه خود در این رابطه تأکید کرده است که خالد مشعل در نشست اخیر شورای مشورتی این جنبش اعلام کرده است، برای ریاست دفتر سیاسی در دوره آتی نامزد نخواهد شد و سعی خواهد کرد به فعالیت‌های خود در زمینه خدمت رسانی به ملت و آرمان فلسطین ادامه دهد.حماس در بیانیه رسمی خود از خالد مشعل که از سال ۲۰۰۴ در‌واقع رهبری حماس را بر عهده داشته است خواسته تا در تصمیم خود تجدید نظر کند.

به گزارش مرکز اطلاع‌ر‌سانی فلسطین، رهبران و شخصیت‌های جنبش حماس ضمن احترام به تصمیم شخصی خالد مشعل از وی خواسته‌اند که از این تصمیم صرف‌نظر و تصمیم‌گیری در این زمینه را به شورای مشورتی واگذار کند. مقام‌های حماس اعلام کرده‌اند که این مسئله یک تصمیم شخصی نیست و مراجع تصمیم‌گیری حماس باید درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

خالد مشعل در سال ۲۰۰۴ و به‌دنبال ترور شیخ احمد یاسین بنیانگذار جنبش حماس و پس از او عبدالعزیر رنتیسی رهبر وقت این جنبش به وسیله نیروهای رژیم صهیونیستی نقش رهبری جنبش حماس را بر عهده داشته است. وی در سال ۱۹۹۶ ریاست دفتر سیاسی حماس را بر عهده گرفت؛ پستی که در حال حاضز بالاترین منصب سازمانی در این جنبش است و انتخابات آن به‌طور محرمانه و با مشارکت مقام‌های این جنبش برگزار می‌شود. مدت کوتاهی پس از انتخاب مشعل به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس مقام‌های رژیم صهیونیستی دستور ترور او را صادر کردند. 2 مامور موساد با اسپری ماده‌‌ای سمی در گوش مشعل تلاش کردند وی را در اردن(محل اقامت وی در آن زمان) ترور کنند. محافظان مشعل اما ماموران موساد را دستگیر کردند و با اعتراف آنها رژیم صهیونیستی مجبور شد که پادزهر این سم را به دولت اردن تحویل دهد و نقشه ترور وی ناکام ماند. مشعل، ۵۵ ساله که اکنون در دمشق ساکن است هنوز شخصاً در رابطه با کناره‌گیری از سمت خود با رسانه‌ها گفت‌وگو نکرده است.

انتخابات در ماه جولای

براساس اعلام حماس به احتمال زیاد انتخابات این جنبش برای تعیین رئیس جدید دفتر سیاسی در ماه جولای یا آگوست (تیر یا مرداد سال آینده) برگزار خواهد شد. این در حالی است که به‌رغم اعلام بی‌تمایلی خالد مشعل برای نامزدی در دور جدید انتخابات این جنبش، یک منبع فلسطینی آگاه اعلام کرده که احتمال انتخاب دوباره مشعل برای پست ریاست دفتر سیاسی جنبش حماس
صد درصد است. این منبع آگاه در دمشق تأکید کرد: به تازگی شورای مشورتی حماس نشستی را با حضور اعضای خود در خارطوم - پایتخت سودان- برگزار و طی آن 59 عضو این جنبش مخالفت خود را با نامزد نشدن مشعل در انتخابات آینده جنبش حماس اعلام کردند. وی اعلام کرده است که خالد مشعل تنها نامزد برای ریاست دفتر سیاسی حماس در انتخابات آتی خواهد بود.
با وجود این درباره جایگزین‌های احتمالی مشعل گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد. موسی ابومرزوق، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس، اسماعیل هنیه، رئیس دولت این جنبش و محمود الزهار، از مسئولان بلندپایه حماس نامزدهای اصلی جانشینی مشعل به حساب می‌آیند.

مذاکرات فتح و حماس در ماه آینده

مقام‌های حماس اعلام کرده‌اند که درصورت قطعی شدن کناره‌گیری مشعل از ریاست دفتر سیاسی حماس این تصمیم به معنای پایان فعالیت‌های سیاسی او نیست. گفته می‌شود چنانچه بین فتح و حماس که 2 گروه اصلی فلسطینی محسوب می‌شوند، مصالحه‌ای صورت بگیرد، خالد مشعل می‌تواند نامزد مهم و اصلی برای رهبری کل فلسطینی‌ها باشد. فتح و حماس به‌تازگی توافق کردند که گروه‌های فلسطینی زیر چتر سازمان آزادیبخش فلسطین با هم یکپارچه و متحد شوند. سفیر مصر در فلسطین هم اعلام کرده است که نشست جنبش‌های فتح و حماس در ماه آتی میلادی در قاهره برگزار می‌شود؛ نشستی که بدون شک نقش مهمی برای اتحاد این جنبش خواهد داشت. یاسر عثمان، سفیر مصر در فلسطین در این رابطه گفت: نمایندگان جنبش‌های فتح و حماس اول ماه آتی میلادی در راستای تلاش برای از بین بردن موانع موجود بر سر راه آشتی ملی فلسطین در قاهره نشستی را برگزار می‌کنند.

نگرانی رژیم صهیونیستی از افزایش نفوذ حماس

مذاکرات آشتی ملی فتح و حماس و تصمیم این دو گروه برای اتحاد در هفته‌های گذشته به‌شدت باعث خشم مقام‌های رژیم صهیونیستی شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همزمان با اعلام تصمیم فتح و حماس برای ادغام و فعالیت مشترک زیر چتر سازمان آزادیبخش فلسطین از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به صراحت خواست که همکاری با حماس را کنار بگذارد. شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی هم با ادامه تلاش‌های فتح و حماس برای تحقق آشتی ملی فلسطین به‌تازگی نگرانی خود را از افزایش گسترش نفوذ حماس اعلام کرد. پرز در جریان دیدار خود با مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در شهر قدس اشغالی تأکید کرد که شکست مذاکرات سازش باعث فروپاشی فتح می‌شود و شرایط را برای تسلط جنبش حماس بر کرانه باختری آماده می‌کند. وی اعلام کرد در چنین شرایطی این رژیم مجبور به مذاکره با حماس خواهد شد.

تظاهرات علیه مذاکرات صلح

صدها نفر از مردم فلسطین روز شنبه با برگزاری تظاهراتی در رام‌الله، خواستار توقف مذاکرات مقام‌های تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی شدند. صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان به تازگی چند دیدار با اسحاق مولخو، مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی در امان - پایتخت اردن- داشته است. گفته می‌شود نمایندگان دو طرف تاکنون ۴ دیدار داشته‌اند. معترضان فلسطینی در تظاهرات خود با تأکید بر بی‌فایده بودن مذاکره با رژیم صهیونیستی خواستار توقف این روند شدند. این معترضان که بیشتر آنها را جوانان فلسطینی تشکیل می‌دادند در تظاهرات خود اعلام کردند که این مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که فلسطینی‌ها زیر آتش سربازان اسرائیلی قرار دارند.

کد خبر 157964
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز