گروه بین‌الملل - عبدالله آلبوغبیش: درباره توافق اخیر فتح و حماس بر سر تشکیل دولت فلسطین و مواضع و فعالیت‌های اخیر حماس با دکتر خالد القدومی، نماینده جنبش حماس در تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

 دکتر خالد القدومی،

  • آثار و پیامدهای آشتی ملی فلسطینیان بر رژیم صهیونیستی و مذاکرات سازش چه خواهد بود؟

بی تردید مسئله فلسطین اولویت فلسطینیان است و از این رو، هرگونه آشتی ملی فلسطینیان به معنای رویارویی با رژیم صهیونیستی است. بنیامین نتانیاهو 2روز پیش عباس را تهدید به انتخاب بین صلح با تل‌آویو و توافق با حماس کرد. حال پس از تمدید گفت‌وگوهای دولت خودگردان با تل‌آویو در اردن که به گفته صائب عریقات چشم‌اندازی ندارد، دست‌کم در حال حاضر و با وجود رهبران کنونی رژیم صهیونیستی همه باید بدانند هیچ راه‌حلی از هیچ راهی به جز از طریق برنامه مقاومت به دست نمی‌آید و برنامه مقاومت هم تنها از وحدت و همگرایی حاصل می‌شود و هرقدر یکپارچگی و وحدت داشته باشیم، به همان اندازه هم قوی خواهیم بود.

  • علت موافقت حماس با واگذاری نخست‌وزیری به عباس چه بود؟ حماس پیش از این با این موضوع مخالف بود.

پیش از این سخنی از واگذاری نخست‌وزیری به عباس اصلا مطرح نشده‌بود که حماس با آن مخالفتی کند. واقعیت این است که نام‌هایی برای تشکیل دولت وحدت ملی مطرح بود و از حماس 2 نفر و از فتح 2 نفر کاندیدا شده بودند. در این بین، هر دو طرف معتقد بودند حال که هدفی والا نظیر آشتی ملی فلسطینیان مطرح است و تنها مانع فرارو، شخص نخست‌وزیر است، پس باید به‌دنبال شیوه ابتکاری رفت تا کشتی فلسطین را به ساحل مقصود رساند. این را هم از یاد نبریم که این دولت، دولتی موقت است.

دوم اینکه این دولت موقت برنامه سیاسی ندارد و سوم اینکه این دولت 2 هدف را دنبال می‌کند؛ یکی برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در مدت زمان مناسب و دوم بازسازی غزه؛ اینها هم اهداف ما در حال حاضر است.

  • برخی می‌گویند که حماس با پذیرش نخست‌وزیری عباس ولو برای مدتی موقت، دربرابر وی کوتاه آمد. آیا این برداشت درست است؟

اصطلاح کوتاه آمدن و امتیاز دادن در میان فلسطینیان، اساسا معنایی ندارد، زیرا ما اگر راهی بیابیم که براساس آن برنامه‌ای ملی محقق شود، مادامی که جهت آن به سوی وطن باشد، این کوتاه آمدن تلقی نمی‌شود. اگر گفته شود حماس کوتاه آمد، باید پرسید از چه چیزی کوتاه آمد؟ ما اصول ثابت فلسطینی داریم که از آنها کوتاه نمی‌آییم؛ کما اینکه خط قرمزهایی داریم که گذشتن از آنها مجاز نیست و حماس همچنان همان جنبش مقاومت اسلامی گذشته است.

  • بنا بر گزارش‌ها، خالد مشعل قصد کاندیداتوری مجدد برای ریاست دفتر حماس را ندارد. هنیه هم اخیرا 2 تور منطقه‌ای داشته. هدف از این تحرکات چیست؟

تور منطقه‌ای نخست‌وزیر، سفری با هماهنگی قبلی بوده. وی به نام فلسطینیان سخن می‌گوید و شخصیتی منتخب از سوی فلسطینیان است و به‌دنبال بازگوکردن رنج‌های مردم غزه برای مسئولان کشورهای اسلامی و عربی است تا پرونده بازسازی غزه فعال شود. مشعل درباره کناره‌گیری ابراز تمایل کرده ‌است.

هرچند وی می‌تواند برای دوره ریاستی دیگری کاندیدا شود اما ترجیح داده تا مجالی برای دیگر اعضای کادر رهبری فراهم شود و در نهایت این مسئله، مسئله‌ای سازمانی و اداری است و نهادهای شورایی جنبش در این‌باره تصمیم می‌گیرند و طبعا خالد مشعل مانند دیگر برادران خود سربازی در جنبش است و همچون قبل از وی خواسته خواهد شد تا در این باره ایفای نقش کند. طی روزهای آینده و از طریق نهادهای مشورتی این موضوع مشخص خواهد شد.

کد خبر 159788
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز